Ubisoft och Riot Games i nytt samarbete för att
motarbeta toxic beteende med hjälp av AI
Idag meddelar Ubisoft och Riot Games sitt nya forskningsinitiativ “Zero Harm in Comms”.
Initiativet ska göra deras existerande AI-lösningar bättre på att motarbeta toxic beteende
mellan gamers online. Målet är att skapa en branschöverskridande databas och ett
märkningssystem där information från alla spel samlas för att i sin tur kunna träna AI-
lösningar på att moderera, upptäcka och motarbeta toxic beteende.
Som aktiva medlemmar i Fair Play Alliance tror både Ubisoft och Riot Games att en säker
och meningsfull miljö i datorspel endast kan skapas genom kollektivt agerande och
kunskapsdelande. Detta initiativ är därför ett led i företagens långsiktiga resa mot att skapa
strukturer inom gaming som möjliggör ett sunt socialt utbyte där interaktioner som är toxic
motverkas.
”Toxic beteende bland gamers är ett problem vi ser allvarligt på men också något som är
väldigt svårt att lösa. På Ubisoft har vi arbetat med konkreta åtgärder för att säkerställa
säker och rolig gaming, men vi vet att om vi går samman som industri så kommer vi tackla
problemet snabbare.”
säger Yves Jacquier, Executive Director, Ubisoft La Forge. ”Genom
detta partnerskap kan vi tillsammans med Riot Games utforska hur vi kan motverka toxic
beteende i miljöerna vi själva designat med hjälp av en direkt länk till våra communities.”
Genom forskningsinitiativet “Zero Harm in Comms” kartlägger Ubisoft och Riot Games hur
den tekniska grunden för framtida samarbeten i industrin kan se ut. Tack vare Riot Games
tävlingsinriktade spel och Ubisofts breda portfölj av spel bör den kombinerade databasen
täcka varje typ av spelare och spelbeteende för att kunna förbättra träningen av respektive
företags AI-lösning.
”Toxic beteende online är inte unikt för gaming – varje företag som har en social plattform
online arbetar aktivt för att adressera denna problematik. Det är därför vi är fast beslutna i
att arbeta med partners som Ubisoft som verkligen vill skapa säkra communities och
möjliggöra positiv upplevelse för alla gamers.” säger Wesley Kerr, Head of Technology
Research på Riot Games.
Forskningsinitiativet befinner sig fortfarande i ett tidigt stadium och är det första steget i ett
industritäckande projekt med målet att förbättra gamingcommunityn som helhet i
framtiden. Ubisoft och Riot Games kommer att dela sina lärdomar från initiativet till hela
industrin under nästa år oavsett vad resultatet visar.