Tiffany & Co designar världsmästerskapspokal i League of Legends
Riot Games och lyxjuveleraren Tiffany & Co. startar ett flerårigt globalt partnerskap med League of Legends Esports (LoL Esports) vilket därmed gör Tiffany & Co. till den officiella pokaldesignern för ’League of Legends World Championship’ – pokalen som i dagarna har avtäcks på bland annat YouTube.
“’The Summoner’s Cup’ är en symbol för framgång inom esport och den främsta utmärkelsen i League of Legends. Lagen som lyfter pokalen representerar de bästa inom vår sport”, säger Naz Aletaha, Global Head of League of Legends Esports för Riot Games.
”Vi ville öka prestigen i att vinna ett världsmästerskap och då fanns det endast en partner vi ville samarbeta med för att ta fram en ny ’Summoner’s Cup’, Tiffany & Co. De är den mest framstående designern av världens största sporttroféer. Vi är stolta att ingå partnerskap med dem för att fira våra före detta, nuvarande och framtida världsmästare”, fortsätter Naz Aletaha, Global Head of League of Legends Esports för Riot Games.
Tiffany & Co. är det främsta varumärket bland handgjorda och tidlösa troféer som har representerat toppen av atletiska prestationer över flera professionella sporter så som amerikansk fotboll, basket och baseboll sedan 1860. ‘LoL Esports’ Summoner’s Cup’ tar nu plats i historien bredvid andra ikoniska mästarskapstroféer inom idrott.
Utveclingen av den nya ’Summoner’s Cup’ – som är 20 kg tung och 70 cm hög – medförde en omfattande kreativ process mellan LoL Esports och Tiffany & Co. Den moderna designen kom till liv under fyra månader med totalt 277 arbetade timmar av Tiffany & Cos skickliga hantverkare som skapar mer än 65 troféer varje år i deras verkstad i Cumberland, Rhode Island. Med användning av redskap och tekniker som daterar tillbaka till mitten av 1800-talet, tillsammans med de allra senaste innovationerna, reflekterar den nya pokalen i sterlingsilver Tiffany’s långvariga arv av extraordinära hantverk.
“Vi ser fram emot att fortsätta vårt samarbete med League of Legends Esports och möjligheten att få vara en del av utvecklingen av världens mest populära esport”, sade Alexandre Arnault, Executive Vice President, Product and Communication, Tiffany & Co. “Skapandet av ’the Summoner’s Cup’ är ett viktigt ögonblick för Tiffany inom världen av esport och ett spännande nytt kapitel i vår 160-år långa historia av att tillverka handgjorda sporttroféer för hand.”
League of Legends World Championship återvänder till Nordamerika för första gången sedan 2016. Samtidigt som de återinför ett flerstadsformat efter två års uppehåll. Tävlingen börjar med ’Play-In’ skedet, 29 september – 4 oktober i Mexiko City, Följt av Gruppspel (7-10; 13-16 Oktober) och kvartsfinal (20-23 Oktober) i New York. Semifinalerna kommer hållas 29-30 oktober i Atlanta, GA och finalen kommer spelas den 5 November i San Francisco, CA.
’Worlds’ är höjdpunkten av esport inom League of Legends där de bästa lagen från 11 olika regioner tävlar om världsmästarskapstiteln. Tjugofyra lag från Riots 11 professionella ligor deltar i den månadslånga turneringen för att kröna världens bästa lag. År efter år fortsätter ’Worlds’ att krossa tidigare rekord där finalmatchen 2021 hade en Average Minute Audience (AMA) på mer än 30 miljoner tittare och som mest över 73 miljoner tittare samtidigt.