World Of Warcraft: The War Within och mina intryck.

Blizzard Spel World of warcraft

Jag spelade World Of Warcraft: The War Within i Early Access och nu har expansion släppts för alla spelare. Det tog mig nästan 7 timmar av spelande att levla från 70 till 80 som är det nya maxtaket och då fokuserade jag mestadels på MainStory Questande. Jag har roligt, jätteroligt och känner att riktningen som World of Warcraft tagit med denna expansion verkligen är rätt.

Vad gäller berättelsen känns detta definitivt som den största satsningen i World of Warcraft sedan spelets början. Berättelsen har utvecklats i nästan 20 år (30 om man inkluderar de ursprungliga Warcraft-spelen), men det har aldrig riktigt känts som att Blizzard siktat på en enda, övergripande handling. Varje expansion hittills har avslutats i ett snyggt litet paket, redo att kasta världen i kaos igen med ankomsten av ett nytt hot. The War Within känns inledningsvis som en vanlig expansion. Den tillför nya områden, nya fiender och en mängd innovativa mekaniker som förbättrar spelupplevelsen.

Men med tanke på att The War Within bara är det första steget i Worldsoul Saga, känns det som att Blizzard är på väg in i ett slutspelsliknande event med serien. Även om detta inte kommer att vara slutet för Azeroth eller Warcraft-universumet, kan det vara en avgörande punkt där Blizzard avslutar sina 20 år av berättande och går vidare till något annat. Exakt vad det innebär kommer spelarna troligen inte att få reda på förrän i den tredje expansionen i sagan, The Last Titan.

Worldsoul Saga

Grundpremissen i The War Within är att Anduin Wrynn och Thrall har upplevt visioner där en mystisk röst som kallar till dem från djupet av Azeroth. För att avslöja källan till denna röst samlar Thrall och Anduin ett band av hjältar och leder en expedition in i världens outforskade djup.

That´s a big sword

Våra hjältar kommer också att hitta olika allierade på sin resa, såsom en uråldrig ras av dvärgar känd som de Earthen. Även Magni Bronzebeard och Alleria Windrunner kommer tillbaka i denna expansion för att följa med Anduin och Thrall på deras resa. När expeditionen tar sig genom de underjordiska grottorna, måste spelarna slåss mot ett nytt hot som riskerar att avsluta deras resa och deras liv i förtid.

Skurken som leder detta hot är Xal’atath eller ”The Harbringer” som hon kallats sig tidigare i serien, en uråldrig varelse som tjänar en kaotisk, utomvärldslig kraft känd som ”The Void”. Detta är inte första gången vi får ta del av Xal´atahs berättelse utan hon dök redan upp i expansionen Legion från 2016. Där var hon en orolig själ inlåst i ett Artefakt svärd ”Xal’atath, Blade of the Black Empire”. Efter att ha blivit frigjord från det förbannade (inte argt utan förhäxat då) svarta svärdet, där hon varit förseglad i otaliga millennier, söker Xal’atath nu att skapa ett nytt mörkt arv för att ersätta det Svarta Imperiet, som föll i händerna på ”titan forged”. Xal’atath vill använda en ny allians med Nerubierna för att bilda en styrka som ska genomföra ”The Voids” planer. Hon har värvat nerubierna och deras drottning, Ansurek, att tjäna henne. Nerubiena är en spindelliknande ras som funnits i underjorden flertaI år och utbyte mot deras tjänst har hon lovat att hjälpa till att befria nerubierna från deras isolering, återställa deras imperium till dess forna glans, och ge dem kraften att förvandlas till skräckinjagande soldater genom en fasansfull evolution.

Arg och blå

Många saker är sig likt med tidigare expansioner men mycket är nytt i världen. Expansionen kommer med helt nya dungeons, nya raider, nya mekaniker osv. Det är även en helt ny kontinent med egna zoner: Isle of Dorn, The Ringing Depths, Hallowfall och Azj-Kahet och trots att dessa zoner ligger på samma kontinent så skiljer sig miljön åt markant.

Nya kartan

När vi levlar upp märker vi att vi får nya poäng att stoppa in i ett speciellt skillträd som låses upp när du når level 71. Detta skillträd här olika förgreningar och olika specialisationer beroende på din klass du spelar:

  • Death Knight: Deathbringer, Rider of the Apocalypse, San’layn
  • Demon Hunter: Aldrachi Reaver, Fel-Scarred
  • Druid: Druid of the Claw, Elune’s Chosen, Keeper of the Grove, Wildstalker
  • Evoker: Chronowarden, Ruby Adept, Scalecommander
  • Hunter: Dark Ranger, Pack Leader, Sentinel
  • Mage: Frostfire, Spellslinger, Sunfury
  • Monk: Conduit of the Celestials, Master of Harmony, Shado-Pan
  • Paladin: Herald of the Sun, Lightsmith, Templar
  • Priest: Archon, Oracle, Voidweaver
  • Rogue: Deathstalker, Fatebound, Trickster
  • Shaman: Farseer, Stormbringer, Totemic
  • Warlock: Diabolist, Hellcaller, Soul Harvester
  • Warrior: Colossus, Mountain Thane, Slayer

Vad du väljer och hur du lägger in poäng kommer påverka hur du spelar din karaktär och det kan ibland skilja sig enorm mellan de olika specialiseringarna, men du är fri att testa och ändra hur du vill, så många gånger du bara vill utan att det kostar nå ingame valuta.

Brann Bronzebeard

Den sista saken jag tänker ta upp här är Delves. Delves är en aktivitet som världen erbjuder, som markeras som grottor på världskartan. Det är en komprimerad mini-instans som en dungeon, fast kortare och istället för en LFG och leta andra spelare så kan vi få Brann Bronzebeard som följeslagare. Vi kan tilldela honom ett jobb (DPS, Tank eller healer) för nyttja hans äventyrskunskaper. Dessa Delves kommer i 11 Tiers och blir successivt svårare ju högre vi kommer men då blir belöningen så mycket bättre. I vecko-vaultet så har PVP raden tagits bort och ersatts med Delves vilket betyder att endgame gear kommer erbjudas att hämta ut efter ett visst antal klarade per vecka.

Jag rekommenderar verkligen alla som är nyfiken att testa World of Warcraft i den nuvarande formen. Den fångar in den återkommande spelaren, den skjutsar fram i lagom takt den nya spelaren och erbjuder en uppsjö av aktiviteter för alla sorts spelare.

Skribent

1 thought on “World Of Warcraft: The War Within och mina intryck.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *