Utvecklaren ”Aspyr” om Tomb Raider I-III:s uppdaterade grafik, nya kontroller och mer
Den ursprungliga Tomb Raider-trilogin är på väg att göra comeback på Switch i form av Tomb Raider I-III Remastered med Lara Croft i huvudrollen. För att få veta mer om projektet träffade ”Nintendoeverything” Chris Bashaar, produktchef på Aspyr.
Den här versionen är mer än en enkel remaster eftersom spelare kan växla mellan den nya och ursprungliga grafiken när som helst, uppleva uppdaterade kontroller och mer. Vi pratade om dessa funktioner och några andra ämnen i vår intervju.
Kan du ge lite bakgrundsinformation om hur det här projektet kom till? Vad var utgångspunkten för att sätta ihop kollektionen?
Vi har länge velat återbesöka Tomb Raider, men har diskuterat rätt tillvägagångssätt. I åratal arbetade vi med rätt balans mellan bevarande och modernisering. När vi äntligen kände att vi lyckades tog vi kontakt med våra vänner på Crystal Dynamics för att få det att hända.
Eftersom dessa spel ursprungligen släpptes för många år sedan, stötte teamet på några särskilda svårigheter med att föra dem till den moderna eran?
Man skulle kunna tro att det skulle vara en enkel uppdatering att justera kontrollscheman, men hur kontrollerna är utformade, tryckkänsligheter, kompensation för ingångsfördröjning och andra små element förändrar känslan enormt, särskilt när du uppdaterar ett spel från årtionden sedan.
Vi ägnade gott om tid åt att se till att vi hade rätt känsla för både klassiska (tank) kontroller och moderna kontrollscheman. Spelare kommer att kunna välja och byta mellan båda, baserat på deras preferenser.
Hur svårt var det att implementera funktionen där spelare kan växla mellan originalgrafiken och den uppdaterade grafiken när som helst? Det är inte något som många remasters erbjuder.
Vi har ett otroligt begåvat team som verkligen älskar Tomb Raider, och att implementera växeln var deras första prioritet.
Det är en betydande ansträngning att implementera växeln, men det är rätt insats för dessa titlar. Tomb Raider I, II och III har en mycket distinkt känsla som måste bevaras.
Vilken typ av arbete gick åt till att uppdatera grafiken för samlingen? Användes AI-uppskalning överhuvudtaget?
Vi arbetade hand i hand med Crystal Dynamics för att lägga till bakade ljuseffekter i realtid, tillsammans med nya modeller, miljöer och fiender. Varje förändring baserades på direkta jämförelser sida vid sida för att matcha den ursprungliga visionen för varje tillgång. En viktig aspekt här är att vi behöll samma geometri för att säkerställa att känslan i Tomb Raider inte äventyrades i utbyte mot konstförbättringar.
Hur har mellansekvenserna uppdaterats för samlingen?
De ursprungliga FMV:erna bevaras och har ökad upplösning som du kan växla mellan. Filmsekvenserna i spelet gör att du kan växla mellan det klassiska och moderna utseendet. Det finns lite mer att avslöja här, men vi försöker spara några överraskningar till lanseringen.
Kan du berätta mer om de uppdaterade kontrollerna? Hur fungerar de eftersom spelen ursprungligen designades med ett rutnät i åtanke? ”Bryter” de upplevelsen alls?
Till våra uppdaterade kontroller har vi hämtat inspiration från Tomb Raiders legend-, jubileums- och underjordiska epoker. Dessa förändringar märks mest i hur Lara rör sig – den högra spaken har full kamerakontroll och Lara rör sig riktningsmässigt baserat på kamerans position. Precis som vår inställning till grafiken är de ursprungliga stridsvagnsliknande kontrollerna fortfarande tillgängliga för spelare via en menyväxling.
Vilka av de nytillkomna funktionerna är du mest stolt över?
Vi måste säga den visuella växeln. När vi tittade på fansens mottagande lyckades vi återskapa den visuella andan hos Lara Croft och dessa ikoniska platser, OCH vi bevarade den klassiska polygonlooken.
Finns det några planer på en fysisk release?
Vi har inte gjort några tillkännagivanden om en fysisk release för Tomb Raider I-III Remastered.
Kan fler Tomb Raider-remasters följa i framtiden? Vissa fans har uttryckt intresse för att se The Last Revelation och Chronicles.
Vårt fokus ligger på en bra lansering av Tomb Raider I-III Remastered. Crystal Dynamics är en fenomenal partner, och vi har verkligen njutit av att arbeta med dem i det här projektet.
Finns det något mer du vill berätta om kollektionen? Kanske en liten godbit som inte är allmänt känd?
Grafik- och kontrolluppdateringarna får förståeligt nog mycket uppmärksamhet, men det finns massor av innehåll i den här samlingen, eftersom varje spel kommer med alla expansioner och hemliga nivåer!
Vi har också lagt till ett fotoläge där spelare kan fånga sina favoritögonblick och massor av prestationer/troféer att låsa upp. Vi kan inte vänta på att fansen ska dyka in den 14 februari!
Tomb Raider I-III Remastered med Lara Croft i huvudrollen släpps till Switch den 14 februari 2024.