• Utvecklare: Sports Interactive
  • Utgivare: SEGA
  • Genre: Sport | Simulator
  • Antal spelare: 1 Offline | 2-32 Online
  • Finns till: Android | iOS | Nintendo Switch
  • Släpps: 2020-11-18

Trots det katastrofår som snart är historia för mänskligheten har spelutvecklare som Sports Interactive, EA Sports och Konami levererat sina sportspel som på rullande band. För mig, personligen, ser jag Sports Interactives Football Manager-serie som en självklarhet som avslutning på året. 2020 fick absolut inte bli något undantag och i mitten av November fick jag äntligen grotta ner mig i vad jag själv anser vara en fullständig fullträff för en redan välutvecklad och polerad spelserie som Football Manager.

Årets upplaga har framförallt förfinats på många ställen och många funktioner som sedan tidigare har fungerat har man låtit vara.

När jag var var liten kunde jag stå flera timmar och bygga med lego samtidigt som jag ställde tusentals frågor till min far som arbetade som programmerare. Det gedigna intresset för datorer och sport, i synnerhet fotboll, skulle återspegla starten på mitt spelintresse och redan som tioåring spelade jag manager-spelet Ultimate Soccer Manager 98. Legendarer som Gianfranco Zola, Marc Overmars, Ronaldo, Roberto Baggio med flera prydde målprotokoll och det klassiska, engelska Premier League-laget Wimbeldon var omöjliga att vinna över, oavsett vad. Idag, 22 år senare är jag minst lika insatt i fotboll och sport, har större förståelse för det taktiska tänket och älskar att rekrytera de där oslipade och gömda diamanterna som ska blomma ut inom 5-8 år för att det ska vara värt all möda. Football Manager 2021 ger mig möjligheten till att göra precis detta och tillsammans med olika gemenskapskretsar delar jag och andra med oss av våra framtida stjärnor vi hittar.

För om det är någonstans som jag faktiskt kan se ett syfte att dra lärdom av varandra än att bara posta flashiga skärmdumpar för att mäta sig emot varandra så är det just inom management-genren. Inte nog med att det finns spelare som ägnar timtals till att plocka fram fantastiskt invecklade men effektiva taktiker så kan jag själv faktiskt fastna upp i att jag jämför två yttermittfältare gentemot det kommande motståndet och vad som kommer att passa bäst. När jag väl går ut på fotbollsplanen så är det upp till den start-elva som får entra scenen och ska utföra arbetsuppgiften. Visst kan jag påverka en hel del, men en av nyheterna som finslipats i FM 2021 är just förberedelsefaserna i spelet och att plötsliga ändringar kan göra spelarna irriterade, omotiverade och dra ner stora delar av truppen. Om jag, på matchdag, väljer att kasta om rejält i min startelva som under veckan tränat ihop sig riktigt bra, så kommer lagkaptenen vilja ta ett snack med mig och undra vad tusan jag håller på med. Samma sak gäller under matcherna för där gäller det att ha tungan rätt i mun. Låt säga att jag ligger under med 2-0 mot ett lite sämre lag, varpå jag kikar på sidlinje-utropen som jag kan göra för att på något sätt påverka mina spelare. Väljer jag att uppmuntra mina spelare kan de kanske skärpa till sig, men jag måste samtidigt väga in i om de bara haft otur, eller om de faktiskt hänger med huvudena och behöver uppmuntras. Kanske bör jag istället välja att skrika på dem om hur jag förväntar mig att dom skärper sig.

Om jag, på matchdag, väljer att kasta om rejält i min startelva som under veckan tränat ihop sig riktigt bra, så kommer lagkaptenen vilja ta ett snack med mig.

Hela tiden handlar det om en vacker balansgång, en finfin linje som hela tiden måste väga fördelarna mot nackdelar, utfallet gentemot vad det faktiskt kan påverka. Det som utvecklarna Sports Interactive år efter år lyckas med, är just att infria känslan av att du faktiskt betyder något för ditt lag. Att dina val, dina handlingar och sättet som du hanterar din ömma trupp av superstjärnor faktiskt spelar roll jämfört med liknande koncept i låt säga FIFA eller PES. Nytt för i år är en förbättrad spelmotor samt verktyg som gör det möjligt att analysera minsta lilla detalj av den taktik som jag skapar och ömt omvårdar. De senaste åren har jag och min pappa alltid pratat om taktiker, vad som har funkat för honom och vad som funkat för mig gentemot vissa lagtyper. Jag spelar oftast med klubbar som ligger långt ner i serierna och divisionerna där det inte finns någon självklar diva eller en spelare som tjänar en ofantlig hacka på att egentligen inte spela. Mina spelsessioner handlar ofta om att bygga upp en grundpelare i ett lag, ta de ifrån botten av dammen till att faktiskt ligga och flyta lite trevligt på vattenytan och därifrån flyga vidare med mina nyvunna vingar till topplag, landslag och kanske vinna en titel eller två.

Det viktiga för mig har egentligen aldrig varit att vinna titlarna, vinna Champions League eller VM. För mig har det alltid handlat om att ta vara på de verktyg som Sports Interactive dukat upp på bordet och göra det bästa av det hela. Årets upplaga har framförallt förfinats på många ställen och många funktioner som sedan tidigare har fungerat har man låtit vara. Visserligen kräver den här typen av spel en speciell spelare och framför allt behöver du ha ett intresse för fotboll, ett grundläggande taktiskt förstående men framförallt behöver du redan innan du börjar spela känna att du har ett par timmar att avvara på en fantastisk, genuin och intellektuell resa i fotbollens värld. Djupet, analyserna, verktygen finns där och det gäller att precisera precis hur du vill spela, hitta talangerna som passar in i din mall och på så sätt nyttja de verktyg vi har framför oss. Football Manager 2021 är, för mig, en milstolpe i hur ett perfekt management-spel ska vara.

Football Manager 2021

8

6