• Testad plattform: Xbox One x | PlayStation 4
  • Utvecklare: Indoor Astronaut
  • Utgivare: Daedalic Entertainment
  • Genre: Indie | Action
  • Antal spelare: 1-4 Offline | 2-4 Online
  • Släpps: 2020-09-23

Spel som tvingar mig att arbeta tillsammans med andra spelare utan att direkt ge mig något val om jag vill det eller inte brukar jag hålla mig enormt långt ifrån. Stora mmorpg spel som WoW och pseudo mmo-spel som Destiny och nu sist Ghost of Tsushima: Legends ger ju mig valet till multiplayer och där finns det ett incitament till att spela ihop med andra spelare. Spel som Overcooked, Moving out, A way out och nu Unrailed tvingar mig till samarbete med andra människor och jag måste anpassa min speltid till hur andra kan spela eller ens om jag får med en person som tar det seriöst. Som tur är så har jag spelat Unrailed tillsammans med Studio23 och jag kan säga att det är då spelet glänser. Vi skäller på varandra, vi skrattar, känner samma frustrationer över spelet och samarbetar som om vi inte gjort annat än byggt räls i vårat liv.

Hinner vi inte lägga räls fort nog så kraschar tåget och spelet är slut.

Unrailed är ett isometriskt pusselspel i Rouge-like genren det betyder att spelet ses snett uppifrån och är uppbyggt på sånt sätt att varenda spelsession är unik från den andra. Vi gör ingen framgång i spelet som följer med oss till en ny session utan allt vi gör när vi spelar är tillfälligt för just den sessionen där och då. Jag tycker att det både tillför något som gör att jag saknar något annat. Det denna sorts spel kan tillföra är känslan av att tävla med sig själv eller en online leaderboard för att se vem som kommer längst och pusha mig själv att bli lite bättre än förra gången. Det denna genre kan sakna är det övergripande att jag åstadkommer något som jag kan ta med mig som någon ny förmåga, valuta eller någonting som ger mig lite fördel nästa gång jag spelar spelet. Det vi istället gör och som man kan kalla är det övergripande målet är att tävla om att komma den längsta sträckan. Detta sparas på en online leaderboard som inte belönar med något om jag är den som kommer längst utan det är arkadspelstänk som gäller, enbart rätten att skryta som vi tävlar om. Möjligheten att låsa upp nya karaktärer efter varje runda får vi också men dessa karaktärer tillför ingenting utan är enbart kosmetiska. Andra spel i denna rouge-like genre som till exempel Binding of Isaac och Hades låter mig låsa upp saker som jag kan använda mig av på nästa spelomgång.

Till vårt förfogande har vi en yxa för att hugga ned träd i vår väg.

Målet med Unrailed är att bygga räls och få mitt lok med vagnar från en station till en annan och sedan fortsätta. Till vårt förfogande har vi en yxa för att hugga ned träd i vår väg samt en hacka för att undanröja sten, dessa två material måste vi även samla på och använda för att bygga räls. Oavsett om vi bygger eller inte så kommer tåget börja rulla och vi som spelare behöver börja rensa upp och bygga räls. Vi behöver hålla koll så att inte tåget blir överhettat och kyla ner det med en hink vatten och mota bort skurkar som försöker stjäla våra material. Efter varje runda så tjänar vi muttrar som är denna spels valuta och med dessa kan vi uppgradera vårt lok och köpa till nya vagnar. Vagnarna varierar i kvalité och egenskaper men vissa är viktiga än andra, jag ser mot dig Dynamitvagnen! Hinner vi inte lägga räls fort nog så kraschar tåget och spelet är slut. Musiken finns där och ljuden finns där men det är inget som påverkar eller skapar en känsla av stress utan är vi i öknen så är det Cowboy musik, är vi i fjällen så är det musik som passar in i ett vinterlandskap. Tåget däremot för ett himla liv, det larmar och tjuter om jag skulle vara på väg att missa lägga räls vilket skapar ett kaos. Vi kastar ifrån redskapen, slutar jaga dromedarer och skyndar oss fram till en utav vagnarna där rälsen ligger för att fortsätta vägen framåt.

Vagnarna varierar i kvalité och egenskaper men vissa är viktiga än andra.

Skulle jag spela detta själv med okända människor så skulle jag inte ha tålamod alls till att ens slutföra ett stopp i spelet utan detta är ett spel som endast går att njuta med vänner och tack vare att jag spelade ihop med en vän och vi kunde prata med varandra och samarbeta så hade jag riktigt roligt när vi spelade Unrailed. Ett annat bekymmer som jag märkte i ett spel som detta var att enda formen av kommunikation jag kunde ha med okända var via spelets egna emoijis. Det var omständligt och stal från tiden att försöka kommunicera med någon samtidigt som dromedarerna drack upp vattnet, skurkarna kastade bort materialet, tåget höll på att spåra ur och det började brinna. Det roliga jag och Studio23 hade var dock tillfälligt för ett en tio-tjugotal rundor in så kände jag att Unrailed! inte kunde erbjuda mig något. Att spela med vänner var behållningen för roligt en stund men spelets monotona natur började lysa igenom och Unrailed! liksom självdog för oss, det blev ett av spelen som aldrig kommer plockas upp igen. Unrailed! led lite av dålig serverstatus och vi blev ibland frånkopplade men majoriteten av tiden så fungerade det felfritt. Detta är ett spel som går att njuta av med vänner men bara ett litet tag och när jag väl kände att jag var färdig så fanns det inget som kunde locka mig tillbaka. Jag kan ju inte låsa upp något, jag kommer aldrig kunna hamna högst på leaderboard och jag känner att jag sett allt Unrailed! har att erbjuda.

Unrailed!

5

4