• Utvecklare: Kylotonn Games
  • Utgivare: Nacon
  • Genre: Racing
  • Antal spelare: 1 Offline | 2-8 Online
  • Släpps: 2020-09-03

Varvande motorer, stenskott mot rutan och solens varma strålar som skickar reflektioner och solkatter lite titt som tätt. WRC-serien har gått och vuxit sig stora och starka med ett gediget genomarbetat karriärsläge. För spelseriens fantaster och fans kan årets upplaga påminna en hel del ifrån seriens föregångare men samtidigt bjuds det på en gedigen och häftig spelupplevelse även för den nya spelaren. Det här är ett rallyspel som är komplett för så många men återigen finns avsaknaden av den där ordentliga känslan av att man kör en rallybil i ruskigt hög fart för den erfarne.

Men rallykänslan finns där och jag upplever spelet som bäst om jag använder mig av ett par hörlurar.

För spelarna som efterfrågar en autentisk spelupplevelse som ska efterlikna den verkliga världen så gott det går brukar oftast leta sig till just sport-genren av olika slag kan jag tänka mig. Här ska allt efterlikna realism så gott det går och framför allt då i bilspel där bilarna ska brumma sådär härligt mörkt, sand och grus ska kännas av både i handkontrollen och som ljudeffekter mot bilens glasruta. Banorna ska kännas igen för de måste faktiskt existera på riktigt för att fånga den där härliga känslan och igenkänningsfaktorn. WRC är absolut inget undantag till detta då man valt att efterlikna karriärsläget med det verkliga rallyschemat. Säsongen ska starta i Monte-Carlo, Monaco för att sedan ta sig vidare till Torsby, Sverige i mitten av februari. Så har det alltid sett ut och så gör det även här, vi kommer med hjälp av bilarnas hästkrafter klättra upp för berg i Italien, ta oss fram i snåriga skogar i Finland eller susa fram på gatorna i Spanien.

Årets upplaga av WRC har förändrats en hel del på grund av den rådande pandemin men i WRC 9 fortsätter schemat precis som planerat och man har helt enkelt valt att inte följa årets upplaga till punkt och pricka. Men det gör absolut ingenting när vi ändå får susa fram i de fantastiska miljöerna som finns där för oss, för om det är något som imponerar på mig så är det just det grafiska gränssnittet. Jag har tidigare spelat nästan alla delar av WRC-serien förutom WRC 8 (Föregångaren till detta) och har egentligen alltid tampats med problemet att hastighetsmätaren skvallrar om en snabb hastighet men det som utspelar sig på skärmen är något helt annat. Det kan också ha att göra med att känslan stundtals känns helt fantastisk och varje enskild kurva ge mig en ”Fyfan vad jag är bra”-känsla, varpå banan därpå inte alls stämmer överens med det jag precis presterat.

WRC-serien har gått och vuxit sig stora och starka med ett gediget genomarbetat karriärsläge.

Mycket kan också handla om hur man själv ställer in bilen innan varje rally och även det är en hel vetenskap, något som för mig är relativt ointressant att gräva sig allt för djupt inpå, men då kanske jag också måste förvänta mig att spelupplevelsen kommer skilja sig från bana till bana. Ditt egna team används också till att kunna prestera ditt absolut bästa genom att de hjälper till att reparera viktiga skador, rekommendera olika typer av däck och liknande. Något som jag dock fortfarande famlar i mörkret med är de olika uppdragen jag ställs inför titt som tätt som att exempelvis ta en topplacering i ett race eller hinna köra tre träningsessioner på fyra veckor. Ibland fungerar det precis som det ska, presterar jag bra så går mitt rykte upp hos biltillverkare vilket i sin tur låser upp bättre bilar, men ibland händer det också att samma rykte dyker trots att jag vunnit ett race.

Men rallykänslan finns där och jag upplever spelet som bäst om jag använder mig av ett par hörlurar. Återigen får jag som spelare känslan av att jag gör något rätt när jag manövrerar kurva efter kurva med bravur tack vare att jag lyssnar på min co-driver och dess maniska detaljbeskrivning av vad som kommer härnäst. ”Four Easy Right into one hard left dont cut”, att bara lära sig alla dessa utrop kan till en början kännas avskräckande för nya spelare och självklart går det att stänga av dessa eller skräddarsy om man vill att de kommer tätare alternativt fördröjningar på dem. Men det här är, enligt mig, en av de viktigaste byggstenarna till att bli en bra rallyförare.

Årets upplaga av WRC har förändrats en hel del på grund av den rådande pandemin men i WRC 9 fortsätter schemat precis som planerat.

WRC 9 är ett fantastiskt rallyspel när det gäller framförandet av vårat fordon och bandesignerna. Men allt där emellan känns fortfarande som plockgodis där man har hämtat inspiration ifrån andra bilspel i samma genre (Som att man lånat lite av designen på karriärsläget i F1-spelen), men jag tycker det till trots att det här är ett utmärkt och underhållande bilspel med tanke på att konkurrensen i genren gapar rätt tom. Det återstår och se vad som kommer härnäst med tanke på att vi har en ny konsolgeneration bakom hörnet och kanske har Kylotonn Games en och annan plan för WRCs framtid.

WRC 9

8

8