• Utvecklare: Vicarious Visions
  • Utgivare: Activision
  • Genre: Extreme Sportspel
  • Antal spelare: 1-2 Offline | 2-8 spelare Online
  • Finns till: PlayStation 4 | Microsoft Windows | Xbox One
  • Släpps: 2020-07-14

Ibland kommer det spel som ifrågasätter allt en vet om. Death Stranding ställer existentiella frågor, The Last of Us Part II ifrågasätter ens moraliska kompass och Tony Hawk pro skater 1+2 ställer frågan om hur väl jag minns detaljer, egentligen!?

Låt mig förklara. Jag minns 1999 som ett år där jag var påväg att ta studenten, milleniumbuggen var något som var ett reellt hot och jag plockade otroliga kombopoäng och pumpade skatepunk genom Tony Hawk pro skater på PlayStation, men hur bra på spelet var jag egentligen? Jag minns 100.000 poängs kombinationer, fräsiga tricks med höga hopp och helt otrolig grafik. Idag 20 år senare så konstaterar jag att jag är otroligt seg, saknar reaktionsförmåga, klumpig och rent utsagt dålig på Tony Hawk Pro Skater. Jag har plågat mitt ego genom att spela remake versionen, Tony Hawk pro skater 1+2.

Jag minns 100.000 poängs kombinationer, fräsiga tricks med höga hopp och helt otrolig grafik.

Utvecklat av Vicarious Visions, studion bakom remaken av Crash bandicoot n’sane trilolgy, flera skylanders titlar samt pc porten av Destiny 2 så är Tony Hawk så snyggt och flyter på precis som jag minns det för 20 år sedan, detta är ett ”rosafluff-nostalgiglasögon minne” då originalet egentligen är ett grafiskt fult spel, men snyggt för sin tid. Remake versionen har verkligen polerat upp allt i alla avseenden, miljöerna är snygga, karaktärerna rör sig på ett otroligt detaljerat sätt och den del av omgivningen som vi kan påverka går sönder tillfredsställande. En sak som jag märker dom gjort om är när spelaren faller, i originalet så blir det en smäll och det flyger iväg lite blodstänk, där kändes smällen ut igenom teven. I remake versionen så faller gubben för att sedan byggas upp med en slags Matrix effekt som om man spelar i en simulator, detta gillade jag inte. Grafiskt är med råge det vackraste skateboardspelet jag sett.

Musiken med undantag från några få låtar finns där. Det är en mix av låtarna från både första och andra spelet som rullar oavsett vilket av spelen du spelar. Skateboarden rullar på och saker kraschar, inget att anmärka på där. Några enstaka låttitlar har jag hört saknas på grund av licenser som inte förnyats.

En sak som jag märker dom gjort om är när spelaren faller, i originalet så blir det en smäll och det flyger iväg lite blodstänk.

Kontrollerna då som jag minns som otroligt responsiva och tajta, hur är dom idag? Kontrollerna är fortfarande tajt och sitter som en smäck men jag minns inte att det var så här svårt att sätta trick. Det är något i hur karaktären kontrolleras och hur snabbt (långsamt) mina fingrar reagerar som liksom inte fungerar tillsammans. Tricken sitter i muskelminnet och jag vet hur jag ska göra dom men ändå misslyckas jag. Antingen minns jag fel eller så är det faktum att jag blivit äldre som påverkar hur (ärligt talat) dålig jag är!

Det som är nytt förutom grafiken är multiplayerdelen. I spelet så får vi välja på att antingen starta Tony hawk pro skater 1 eller 2 och köra utmaningar där men det finns även ett tredje läge som parar ihop oss online med andra människor. Där så kan spelreglerna dikteras på olika vis beroende på vilken bana man får. Ett läge är att para ihop två spelare och den som först får 150.000 poäng vinner, ett läge är största kombon och ett annat är ett race i mål. Dessa lägen tillför otroligt mycket till spelet och när jag dessutom kan vinna spelets valuta som jag kan använda mig av för att köpa nya kläder, brädor, skor och så vidare så har utvecklaren skapat ett incitament för mig att fortsätta spela spelet långt efter att jag är klar med alla utmaningarna.

Tony Hawk Pro Skater 1+2 lockar till timtal av underhållning, fantastiskt soundtrack och ett roligt onlineläge.

Tony Hawk Pro skater 1+2 är ett fantastiskt spel med den rätta arkadkänslan, nostalgin för oss äldre som var med när skatekulturen toppade och minns Bam Magera, Tony hawk och Jackass som någonting nytt och fräscht samt att det inte kommit ett regelrätt skateboardspel på åratal så kan det kännas som en ny genre för de yngre spelarna. Tony Hawk Pro Skater 1+2 lockar till timtal av underhållning, fantastiskt soundtrack och ett roligt onlineläge. Det är bara tråkigt att jag är så dålig på spelet men får lämna över kontrollen till den yngre generationen så får detta fungera som en tidskapsel för mig. Spelet som med sin egen storhet definierade en subkultur och var en av de bidragande faktorerna att föra fram skatekulturen till det som kallas mainstream.

Tony Hawk’s Pro Skater 1 & 2 Remastered

8

8