• Testad plattform: Windows
  • Utvecklare: Massive Damage Games
  • Utgivare: Raw Fury
  • Genre: Rollspel
  • Släpps: 2020-09-08

För mig finns det ingen bättre känsla än att gräva ner sig på djupet i ett rollspel, skapa en typ av relation med karaktärerna och utvecklas tillsammans. Om sedan samma koncept anammas bland spelets karaktärer så är det bara ett plus. Star Renegade är ett taktiskt rollspel där man inspireras hej vilt ifrån andra spel i genren och gör sin helt egna grej, en grej som får mig att bara vilja fortsätta gräva vidare även när slutet har uppenbarat sig.

Det grafiska gränssnittet får mig att uppnå en typ av eufori med tanke på att jag själv är väldigt såld i just pixelgrafik.

I Star Renegade får vi i uppdrag att stoppa Imperiet, en armé vars högsta önskan är att bli universumets härskare. Till vår hjälp har vi ett par soldater, soldater med en historia och bakgrund som nu blivit uppgraderade med exo-skelett och överdimensionella puffror. Men tro icke att det här är en enkel uppgifter för fienden har spridit ut sig på flera olika planeter och varje erövrad planet leder dig snart till motståndarens dimensionshoppande rymdskepp där den sista striden ska utkämpas. Totalt finns det 12 olika klasser, allt ifrån klasser där stora vapen är i fokus till klasser där magier och bomber istället används flitigt. Inte nog med det så går det även att låsa upp underliggande klasser som helt beror på vilka huvudklasser du använder dig av.

Då Star Renegade lånat inspiration ifrån diverse andra spel så kommer säkerligen spelaren att känna igen sig och en av de mest slående delarna som jag tycker mig kunna se är sättet man använder sig av ett vänskapsystem. Beroende på vilka klasser jag komponerar ihop i min grupp så kan jag låsa upp nya typer av klasser. Det här är dock en väldigt komplicerad process och under mina två genomspelningar har jag lyckats låsa upp tre stycken extraklasser och allt avgörs utefter hur du spelar ut dina kort och handlingar genom spelets gång och under tiden då du befinner dig i ett camp. Även här tycker jag mig återse att Massive Damage Games har hämtat inspiration ifrån Switch-spelet Octopath Traveler. Varje genomspelning är inte den andra lik och med tanke på att delar av spelet genereras utefter hur du agerar så finns det ett bra omspelarvärde i det hela.

Totalt finns det 12 olika klasser, allt ifrån klasser där stora vapen är i fokus till klasser där magier och bomber istället används.

För att ta oss framåt i spelet behöver vi hitta imperiets olika generaler som gömmer sig eller stoltserar med sina undersåtar på olika planeter och vinna över dom. Detta görs genom att peka och klicka oss fram genom de olika planeterna och alla farhågor som väntar på oss och det är lite här taktiken kommer in. Slagen om seger utgörs i tur och ordning och beroende på vilka egenskaper du väljer att dina karaktärer ska utföra kan man stundtals låsa ute fienderna från möjligheten att själva attackera. Tänk er tillbaka till de gamla goda rollspelen där du först fick välja handling för att sedan överlåta turen till motståndaren som fick göra samma sak. I Star Renegade är det exakt samma sak men beroende på din gruppkomposition kan du kombinera stuns med combo-slag som slår sönder fiendens sköldar, vilket i sin tur leder till att de får stå över en runda. Fighting-sekvensen är en komplex historia och bör upplevas själva för att spelaren ska kunna avgöra om det är något att ha, men jag upplever att det finns goda möjligheter till att ta sig an spelets olika generaler på sitt egna lilla sätt oavsett om det handlar om att vara offensiv eller defensiv.

Sedan urminnes tider har jag som person och spelare varit ruskigt svag för pixelgrafik och 8-bit musik, även om musiken och ljudeffekterna vid remasters av klassiska spel gjorts mer moderna så är det något i det hela som får mig att nynna med och bara älska konceptet. I Star Renegade har utvecklarna Massive Damage Games verkligen träffat rätt när det kommer till det grafiska gränssnittet vilket jag kan garanterar tilltalar en stor skala spelare. Pixlarna lever i symbios med varandra och det tillsammans med lite mer moderna effekter så som laserstrålar från skjutvapen och dyl gör att hela spelupplevelsen förhöjs till skyarna och jag kan nog ärligt säga att jag aldrig upplevt något så vackert på länge.

Då Star Renegade lånat inspiration ifrån diverse andra spel så kommer säkerligen spelaren att känna igen sig.

Utvecklarna Massive Damage Games har verkligen slagit på den stora trumman i och med lanseringen av Star Renegades. Ett taktiskt rollspel som kan ses som en enda stor gryta med en blandning av det ena och andra systemet från olika spel, men där slutprodukten ändå blir något helt unik. Det grafiska gränssnittet får mig att uppnå en typ av eufori med tanke på att jag själv är väldigt såld i just pixelgrafik, men jag tror det ändå tilltalar en större skara spelare också. Favoritmomentet återfinns i att omspelarvärdet faktiskt finns där och att spelupplevelsen till viss del blir annorlunda varje gång. Samtidigt kan känslan av att jag spelat ett liknande spel infinna sig och berättelsen är egentligen ingenting annat än en rejäl klyscha, vi har sett det förut. Jag tror dock att Massive Damage Games har ytterligare ess i rockärmen och att det har nog bara en början för en utvecklare som använde sig av kickstarter för att utveckla sitt första spel, Halycon 6.

Star Renegade

7

8