• Utvecklare: Flavourworks
  • Utgivare: Sony Interactive Entertainment Europe
  • Genre: Äventyr
  • Finns till: PlayStation 4
  • Släpps: 2019-08-20

Erica, vilket spännande äventyr! Jag fastnade direkt för spelet när jag insåg att man kunde styra vad som händer själv i berättelsen. Jag spelar mycket liknande spel i min telefon, och därför var det självklart att just jag skulle ta på mig att spela äventyrsspelet Erica. En sak som jag gillade extra mycket är att spelet är filmat med riktiga kameror och riktiga skådespelare som agerar under berättelsen, men även väldigt snygga animationer där det behövs. Grafiken är top notch, och jag funderade många gånger på om det var filmat eller om det bara var riktigt bra animerat innan jag faktiskt läste på om spelet. Du kan som sagt styra vad som händer i spelet, och det gör du med hjälp av en app som du laddar ner till din Android eller iOS enhet. Om du däremot av någon anledning inte har möjlighet att ladda ner appen på någon enhet, kan du välja att styra med styrplattan på din PlayStation 4 handkontroll.

Berättelsen i Erica utvecklar sig på många olika sätt beroende på de val du väljer att göra. När berättelsen i Erica startar, får vi se en filmsekvens där Ericas pappa försöker träna hennes övernaturliga förmåga som tillåter henne att se in i framtiden. Hon lyckas med hjälp av sin pappa att se in i framtiden, och får då se hur hon öppnar en dörr där hennes pappa har blivit brutalt mördad, samtidigt får hon se en svart silhuett av en människa, som laddar en pistol för att även göra slut på hennes liv.

Spelet är filmat med riktiga kameror och riktiga skådespelare.

Historian fortsätter och du får följa Ericas vuxna liv, där hon fortfarande försöker utreda vad som hände hennes pappa och vem som mördade honom. Snart dras hon dock in i en ny utredning som kommer förändra hennes liv för alltid. Dock så går aldrig Erica säker utan faror lurar överallt, och du vet aldrig vem du kan lita på eller inte.

Spelet fungerar som en film där du gör valen. Du får alltså inte styra karaktären utan du får göra små rörelser på din skärm för att göra olika val, som tar dig vidare i spelet. Dessa små rörelser kan  vara t.ex att vrida på kranen, tända lågan på en tändare, eller välja vad Erica ska säga i vissa konversationer. Kontrollen fungerar dock inte riktigt som den ska, i vissa lägen uppfattar inte skärmen/spelet dina svep, vilket gör att det tar onödigt lång tid att göra valen, i vissa sekvenser har du även en viss tid på dig att göra valet, som inte alls är många sekunder, vilket bara gör en stressad. Hinner du inte göra svepet i tid, blir karaktären helt tyst istället för att svara på personen du pratar med. Det gjorde mig ganska irriterad, då jag under dessa momenten ville att karaktären skulle säga något, som kanske hade påverkad historien annorlunda. Dessutom, väljer du att pausa spelet för att t.ex äta, gå på toa eller liknande så tappar du connection med den paranslutna median, och det är svårt och tar tid att parkoppla den utan att behöva starta om spelet. Lyckligtvis sparas spelet ganska ofta under äventyret, så när dessa saker händer behöver du inte göra om sekvensen du redan gjort. Spelar man däremot med handkontrollen har du inte samma problem.

Du vet aldrig vem du kan lita på.

Hela berättelsen eller ja Filmen tar ca. 2 timmar att ta sig igenom, men ska man uppleva alla olika sätt som berättelsen kan fortsätta eller sluta på så måste man spela om det och göra olika val varje gång, detta var dock inget som jag valde att lägga tid på då berättelsen inte var så pass intressant att jag hade velat göra om det igen. Dessutom känns karaktärerna ”tomma” på något sätt, man vet i stort sätt ingenting om någon av karaktärerna, och man får inte reda på mer om dem under berättelsens gång heller. Tanken bakom spelet är dock att man ska spela det flera gånger då du både genom valen kan bli oskyldig eller få veta att det är du som är mördaren. Men eftersom att historien inte var så pass intressant första gången kommer troligtvis många inte spela om det.

Med detta sagt kan jag säga att Erica gjorde mig ganska besviken då de spelen jag spelar på telefonen är tusen gånger bättre.Är du däremot nyfiken och vill prova spelet själv så kostar det mindre än en hundralapp, vilket kanske gör det värt att testa om spelet är något för dig, då det inte är en förmögenhet du måste lägga för att testa.

Här hittar du Android Versionen och iOS versionen av Erica Appen

Erica

6