• Utvecklare: XSEED Games
  • Utgivare: Marvelous!
  • Genre: Simulator | Rollspel
  • Antal spelare: 1 Offline
  • Finns till: Nintendo Switch | Windows
  • Släpps: 2020-07-14

Ni kanske har hört era egna föräldrar prata om sina far- och mor-föräldrar som kanske äger en bondgård, villa eller slott långt ut på landet. Ni själva har varken sett eller hört personen i fråga och helt plötsligt ska just nu få ta över dess bondgård, villa eller slott ute på landet. Ungefär så börjar de flesta Harvest-moon spel och ungefär precis där befinnerj ag mig nu, för jag har nämligen fått äran att återigen stifta bekantskap med en av Nintendos kanske mysigaste spelserier och här i en typ av remake.

Nu heter visserligen spelet Story of Seasons: Friends of Mineral Town men det ska enligt utvecklarna, Marvelous Inc, vara en remake av Harvest Moon: Friends of Mineral Town och dess uppföljare Harvest Moon: More Friends of Mineral Town. Marvelous Inc har själva utvecklat Harvest Moon-spel till Nintendo Wii och Nintendo 3DS så de är väl invanda med konceptet och, tycker jag, lyckas pricka rätt på den där alldeles speciella känslan. Det är något alldeles speciellt med att leka bonde och känslan av att verkligen börja från noll, för att i slutändan knappt hinna med alla uppgifterna som behöver göras under en och samma dag.

Här blir jag fångad som i en virvelvind av känslor och vill verkligen inte stänga av

För den som lyckats undkomma hela konceptet kring Harvest Moon, så handlar det om att du klär på dig kläderna och antar rollen som en bonde. Dramatiken uppstår efter att din karaktär, som liten, besökt sin gammelfarfar på hans bondgård, träffat en kompis ute i skogen och en framtida vänskap tar sin början. Åren går och likaså livet, spelarens gammelfarfar har gått ur tiden och du blir inbjuden till dess bondgård av självaste borgmästaren då din gammelfarfar var Mineral Towns bästa bybo. Det är nu upp till dig, på uppdrag av borgmästaren Thomas, att återbygga den till synes nergångna bondgården till sin tidigare glans genom att plantera örter och grönsaker, ta hand om diverse bonddjur och skaffa dig en partner.

Kort och gott så finns det en hel drös med uppgifter som ligger framför en, men spelet bjuder ändå in till en lugn, mysig och atmosfärisk början. Själv älskar jag spel där jag bjuds in till att ta hand om någonting, bygga upp någonting, från absolut noll och det här spelet är absolut inget undantag då jag blir förälskad efter bara några minuters spelande. Det finns så mycket igenkänningsfaktor ifrån de tidigare spelen i serien och ibland drömmer jag mig även tillbaka till Harvest Moon på SNES, så fastetsade är minnen av den här serien. Hur som haver så tvingas du mer eller mindre in på den sedvanliga rundvandringen i staden där du ska försöka hälsa på alla dess invånare, bekanta dig med vart butikerna finns och vad de säljer. Men det är även nu du behöver bestämma vad dit fokus ska ligga.

Du får gott om tider över till annat, exempelvis hästrace

Spelet drivs framåt av att dagarna går, från det att du vaknar upp på morgonen tills att det är dags att sova. Cykeln av en dag i spelet sträcker sig över omkring 10-15 riktiga minuter och under den tiden ska du hinna plantera grödor, vattna dem, plocka de som är färdigutvecklade och ta dig in till staden för att antingen erbjuda dina grödor som presenter till borgmästaren, eller kanske plocka en blomma på vägen för att ge till den eviga kärleken. Mitt i allt detta ska du, om du vill, även hinna med att springa till den underjordiska grottan och leta efter mineraler för att uppgradera dina verktyg, eller springa iväg och fiska den där strömmingen som krävs för att laga den där speciella måltiden. Om inte det vore nog så får du inte glömma bort dina hästar, får, höns och kor för de behöver tas om hand om och matas. Det gäller helt enkelt att lära sig prioritera och de bästa av dagar som finns är faktiskt de dagar då det regnar för då sköter sig en stor del av bondgården sig självt och du får gott om tider över till annat, exempelvis hästrace.

En annan stor del av spelet förutom att ta hand om bondgården landar i att försöka ”skaffa en partner”, en livskamrat som du kan älska tills döden skiljer er åt. Här finns ett så kallat ”Best Friends”-system där du kan bli vän med alla invånare i Minreal Town, som i sin tur kan låsa upp diverse förmåner. Låt säga att du exempelvis blir vän med byns smed så kan det leda till billigare uppgraderingspriser. Här gäller det också att ha koll på, eller lära sig, vart de här karaktärerna befinner sig och vilken tidpunkt på dagarna samt pröva sig fram vilka typer av presenter de föredrar, för att öka på vänskapsmätaren. Självklart finns det guider för detta på nätet beroende på vem du vill jaga till fru/man, men roligast är det att pröva sig fram och på så sätt faktiskt känna den där härliga känslan av att lyckas charma någon i spelet.

Här finns ett så kallat ”Best Friends”-system där du kan bli vän med alla invånare i Minreal Town

Magin känns i ryggmärgen och kontrollen sitter som en smäck med en rätt finurlig lösning på hur spelets olika föremål sorteras i ryggsäcken efter användningsområde. Musiken är vacker och stämningsfull och jag har faktiskt svårt att sluta nynna på de efter en avslutad spelsession. Men främst tycker jag att Marvelous lyckats återskapa en typ av atmosfär som är svår att annars är svår att bevara med tanke på att spelserien på sätt och vis gått i så många år med samma typ av koncept. Visst görs det små uppgraderingar så som att dina verktyg nu levlar upp genom användning och uppgradering hos smeden, istället för att de köps rakt av genom hårt intjänade pengar.

Jag blir grymt imponerad över hur vissa spelutvecklare kan återge en typ av deja vu, fast med ett helt nytt spel och ett omgjort spelkoncept. Här blir jag fångad som i en virvelvind av känslor och vill verkligen inte stänga av trots att klockan tickar på. Jag vill se hur mina planterade tomater mår efter att jag vattnat dem med omsorg varje morgon, eller om den där kon tillslut kommer ge mig mjölk av den högre kvalitén. Musiken, kontrollen, känslan, berättelsen och spelets karaktärer gör Story of Seasons: Friends of Mineral Town ett spel som jag nog kommer att återgå till flera gånger och kanske framförallt när det närmar sig vinter och mörker utomhus.

Story of Seasons: Friends of Mineral Town

7

7