• Testad plattform: Nintendo Switch
  • Utvecklare: Intelligent Systems
  • Utgivare: Nintendo
  • Genre: Actionäventyr | Rollspel
  • Finns till: Nintendo Switch
  • Släpps: 2020-07-17

När Nintendo Wii var aktuell minns jag att en vän till mig hade tjatat om Paper Mario: The Thousand-Year Door kom ut till Gamecube under 2004, hur det var som Super Mario RPG till Snes fast coola och bättre. När jag skaffade ett Nintendo Wii passade jag även på att köpa Super Paper Mario vilket inte skulle bli en besvikelse. Spelet var knasigt, roligt och snyggt på ett sånt där artistiskt sätt som ex Fez är. Det var som nästan alltid Nintendos spel är full av innovativa saker du kunde göra som att byta mellan 2D och 3D under äventyrets gång.

När Nintendo utannonserade spelet Paper Mario: The Origami King den 14e Maj i år för att sedan släppa det redan den 17e Juli vart peppen enormt hög. När jag nu fått spela igenom äventyret blev detta som en positiv överraskning til Nintendo Switch. Konsolen som har många bra spel fick ännu ett till! Mario och Luigi får ett brev av prinsessan där de blir inbjudna till en Origami festival. När de väl kommer dit är det något som inte står rätt till. Toad Town är övergiven och efter att ha gått in i prinsessan Peach slott stängs dörrarna bakom dom. Luigi som i vanlig ordning blir skiträdd springer iväg och ska leta upp Mari…nyckeln till dörren och lovar att de båda möts upp så fort han hittat den. Mario letar upp prinsessan som verkar annorlunda på något sätt, istället för att vara papperstunn är hon istället Origami formad. Efter en kort dialog faller Mario rakt ned i slottets fängelsehålla där han träffar på en ihopvikt Bowser och Origami figuren Oliva. De beger sig tillbaka upp och spelets Antagonist Oliver introduceras.

Mario och Luigi får ett brev av Princessan där de blir inbjudna till en Origami festival.

Oliver som även är Olivas bror vill skapa sitt egna kungarike för Origami och lindar in hela slottet i massa färgband och förflyttar det högt upp på ett berg. Mario, Bowser och Oliva unkommer knappt. Efter en kort mellansekvens vaknar Mario upp i en skog tillsammans med Olivia och äventyret börjar på riktigt! Överst på agendan blir att ta sig till Toad Town igen för att leta ledtrådar och hitta Luigi, men på vägen stötter de på problem. Skogen lever och är otroligt arg på alla som huggit ned dom samt att det äldsta trädet bara är en stubbe av sin forna majestätiska trädtopp. Mario och Oliva lovar att det inte är dom som huggit ned något och erbjuder sig att hjälpa farfar trädet till sitt rätta jag.

Kontrollerna i Paper Mario: The Origami King är enkla. Du hoppar med med A knappen och med B använder du hammaren. Y tar fram snabbmenyn dör du kan använda svampar för att återfå liv och andra smarta uppfinningar som du kommer hitta under spelets gång. Det finns även partier där du måste använda rörelse funktionen på Joy-Consen eller Pro kontrollen. Överallt finns massa Toads som fastnat på olika ställen som i marken, mellan lådor eller förvandlats till diverse insekter och dylikt. Efter att Mario räddat en av dessa belönas du med pengar samt att varje Toad sätter sig på en publikläktare under spelets strider (mer om det snart) Spelet uppmuntrar dig att hitta så många Toads du kan och i spelets meny kan du även se kartor på de olika områdena med % antal på hur många Toads du räddat, hur många hemliga skatter osv du lyckats ta. Detta är både roligt och irriterande, i början av spelet är det en kul grej men kort därefter blir det snabbt en manisk sak att samla alla. Vissa Toads är story relaterade och måste hittas för att du ska ta dig vidare, dessa är dock inte alls svåra att hitta.

Överallt finns massa Toads som fastnat på olika ställen.

Striderna i Paper Mario: The Origami King är lite speciella. Du står i mitten av en cirkel som är uppdelad i 4 delar, här gäller det på tid att sätta fiender i linje med varandra för om du lyckas med det gör du nämligen extra mycket skada plus får mer pengar vid stridernas slut. Trycker du på Y innan du påbörjar förflyttandet av fiender kommer en Toad in och tar 10 coins av dig, ibland kastar han saker på fiender för minimal skada men ibland även ett hjärta som återställer 30 av Marios hälsopoäng. de sistnämnda är det enda publiken av Toads är bra för. Personligen hade jag tyckt det hade varit roligare med mer variation än de två sakerna men den sistnämnda kan rädda livet på dig under svåra strider. Cirklarna som används spelar en betydligt större roll vid bossstrider. Här är det pilar som bestämmer vart Mario ska gå och du måste lyckas rada upp dom korrekt för att ens göra skada på bossen. dessutom har alla olika bossar olika saker de kan göra med cirklarna som straffar Mario om han kliver fel.

Som tur är kan Mario även köpa diverse tillbehör som gör att han får mer hälsa under strider, tar mindre skada när han blockerar attacker m.m. Även föremål som eldblommor, isblommor och 1-Up är väsentliga, den sistnämnda gör att Mario får en chans till med fulla hälsopoäng om han skulle falla under en strid. Vapen som järnskor, hammare, kasthammare och annat är också viktigt att köpa. Pengar spelar en stor roll i spelet och som tur är går det ganska fort att samla ihop till det som behövs. Mario kan även hitta hjärtan som gör att han får mer max hälsopoäng vilket i sin tur även gör honom starkare. Fiender som förut resulterade i en strid vid möte går nu kanske att hoppa på eller slå med hammaren då de dör på direkten och lämnar pengar efter sig.

Föremål som eldblommor, isblommor och 1-Up är väsentliga.

Överallt i världen finns hål som är resultatet av upprivet papper för att skapa Origami soldater och dessa kan du fylla igenom och laga med hjälp av konfetti. Detta resulterar i pengar och att % delen på den kartan du befinner dig på ökar, målet är 100% och till en början är detta busenkelt men blir snart både svårare och klurigare. När hållen fylls kan de öppna upp dörrar och vägar som annars inte var möjliga så det gäller att roffa åt sig så mycket konfetti det bara går. Överallt finns det saker att hoppa på, slå till med hammaren då dessa ger ifrån sig konfetti är det sällan ett problem. Paper Mario: The Origami King är uppdelat i 6st världar vilken kan kännas kort men det är långt ifrån sanningen. Bortsett från att äventyret är 30 timmar finns det även som nämnt massor av saker att samla på sig.

I huvudstaden Toad Town hittar du en butik där du kan köpa diverse saker till Mario och efter du spenderat en viss mängd pengar får du även ett medlemskort som gör att du får rabatt vid olika nådda summor. Här finns även en hamn där du kan åka båt och leta efter hemligheter. Ett tränings center där du kan äva på strider och alla nya gameplay moment som dyker upp under spelets gång. Sist men inte minst finns även ett museum som du kan köpa concept art och annat skoj för, valutan är hur många Toads du räddat och priserna på konsten varierar från 1-5 i pris. Som om inte det här var skoj nog kan du även fiska på flera olika platser och det finns massvis med minispel som känns roliga att spela och inte bara ditsatta för att förlänga spelet.

Det märks att Mario och Olivia bryr sig om varandra för även om Mario inte säger ett enda ord lyckas han förmedla känslor.

Mario och Olivia är inte ensamma och under spelets gång kommer ni få följeslagare, där min personliga favorit är Bomben Bobby (Fast han heter egentligen inte Bobby) Oliva är en rolig karaktär som fyller ut konversationer med humor, eftersom Mario inte säger ett enda ord blir det hon som står lika mycket i fokus som Mario själv vilket jag personligen gillar! Det finns många skämt i spelet och Paper Mario: The Origami King är ett sånt där ”feel good” spel jag gärna spelar så ofta jag kan. När jag stängt av det (vilket har varit svårt) har jag suttit och funderat på vad som kommer härnäst i spelet och vill tillbaka in i världen och spela vidare, vilket oftast är ett bra problem att ha med ett spel då det är en indikation på att spelet är väldigt bra.

Olivia som förutom är spelets berättare även den som gör mest nytta. Eftersom hon är en Origami har hon speciella egenskaper som möjligheten att greppa tag i saker genom Marios armar och på så sätt slita bort papersbitar, öppna nya vägar m.m. hon kan även förvandla sig senare i spelet och det är kul att se hur Nintendo tänkt när de skapade karaktärernas symbios. Mario i sig är huvud hjälten i spelet men utan Olivia skulle han inte komma långt. En bit in i spelet hittar Mario och Olivia ett par Papier-maché masker föreställande en Goomba och två till väldigt kända Nintendo figurer. Relationen mellan Mario och Oliva växer till sig väldigt mysigt under spelet och jag tycker snabbt om bägge två. När Olivia vid ett tillfälle blir väldigt ledsen försöker Mario göra henne glad genom att sätta på sig den stora Goomba masken för att få henne att skratta. Det märks att Mario och Olivia bryr sig om varandra för även om Mario inte säger ett enda ord lyckas han förmedla känslor.

Du kommer behöva använda warphuben för att ta dig runt de 6 olika världarna.

Världen är som sagt stor och varierande, ingen plats är den andre lik och för den som spelat något tidigare Mario spel finns här många nostalgiska saker att upptäcka. Warp rören används flitigt och du kommer behöva använda warphuben för att ta dig runt de 6 olika världarna. Som jag nämnde tidigare blir samlandet en sak i sig och eftersom varje område (värld) har flera saker att samla på sig känns det manande att backtracka på rätt sätt. Artworken man låser upp är absolut inget måste men för mig är det en extra prick över i:et.

Sist men inte minst har vi musiken som verkligen skiner och känns genomtänkt. Den är dramatiskt när den behöver vara det, ambient när spelaren utforskar, pampig i striderna och extrem under bossstriderna. Eftersom ingen talar med röst i spelet är även ljudeffekterna extra viktig och även om Nintendo gjort olika pitchar i ljudet på när karaktärernas text kommer fram är detta något som inte hade spelat någon roll om det fanns med eller inte. Efter att ha spelat finns det flera melodier som satt sig i huvudet och jag finner mig själv trallande på flera av dom i väntan på ett soundtrack.

Min personliga favorit är Bomben Bobby (Fast han heter egentligen inte Bobby)

Paper Mario: The Origami King är ett otroligt bra, mysigt spel som passar både den som tycker om ett lättsamt rollspel, tycker om Mario eller bara vill spela något som är lagom klurigt ibland och som är underhållande från början till slut. Jag hade gärna sett att Nintendo bjudit på co-op off eller online men man kan inte få allt och det man får är ett spel absolut värt sina pengar och ett i topp 10 listan till de bästa Nintendo Switch spelen hittills!

Paper Mario: The Origami King

8

7