• Utgivare: Bethseda Softworks
  • Genre: MMORPG
  • Antal spelare: 1-12 Online (Pve) | 1-200 Online (PVP)
  • Finns till: OS X | PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2020-05-18

Jag börjar med en citering av första stycket jag skrev i Elsewyr recensionen.

Vill bara börja med att skriva, vet ni inte vad Elder Scrolls Online är så har ni missat något och ni behöver verkligen ta en titt på det. Jag tänker skriva den här recensionen utifrån vad Greymoor är, ett nytt kapitel i Elder Scrolls sagan och jag rekommenderar er att klicka på dessa länkar för att se vad vi tyckte om tidigare delar i spelet.

Tamriel Unlimited
Morrowind
Elsweyr

Greymoor är det fjärde stora kapitlet till Elder Scrolls Online, Morrowind, Summerset och Elsewyr är de tre tidigare. Denna gång får vi åter stifta bekantskap med Lyris Titanborn, jätteättlingen och krigaren som härstammar från östra delen av Skyrim. Det är även hon som räddar oss i början av huvudberättelsen. Vi får reda på att Lyris är i Västra delen av Skyrim för att undersöka den senaste tidens mystiska dödsfall som ter sig minst sagt ritualistiska. I samband med dessa dödsfall har mystiska stormar, kallade Harrowstorms börjat dykt upp lite överallt och dessa kan härledas till en nyväckt covenant av häxor. Allt detta kokar samman i att en mystisk vampyrhärskare allierat sig med häxorna för att göra onda saker. Tänker du att vi äntligen får återbesöka Elder Scrolls V Skyrim, spelet i originalserien som släpptes 11-11-11 och som släppts på alla former av digitalmedia vi kan tänkas oss så är tyvärr inte fallet så. Elder Scrolls Online utspelar sig nästa 1000 år före händelserna i Skyrim och det är inte mycket som följt med. Vi har visserligen fortfarande jättar, mammutar och dragen men där tar det slut. Västra Skyrim är stenigt och kargt och jag kan förminna mig om saker, byggnader och npc berättelser som påminner om Skyrim men ändå inte. Landet Wrothgar är mer spelet Skyrim än vad detta är. Drakarna finns inte här, dom är kvar i Elsewyr och hade man bara migrerat nån av dom hit så hade det gjort så mycket för nostalgin.

Allt detta kokar samman i att en mystisk vampyrhärskare allierat sig med häxorna

Precis som i tidigare delar så är inte grafiken uppdaterad utan mer polerad bara. Området kring Skyrim är ganska grå i färgen på grund av all berg och sten så grafikmotorn behöver inte direkt arbeta stenhårt (Word pun!) men trots detta så är det mycket som buggar, saker som saknar texturer och bakgrunder som bara dyker upp för att direkt försvinna. Detta kan ursäktas med att spelet fått en liten återupptäckt och att nya samt återkommande spelare befolkar servern igen men 2020 borde inte detta vara ett problem. Vi fick en enorm uppdatering innan denna dlc som skulle fixa ovanligt långa laddningskärmar och serverstabilitet men det är inget jag märkt av.

Elder Scrolls Online utspelar sig nästa 1000 år före händelserna i Skyrim och det är inte mycket som följt med.

Musiken är strålande som alltid. Röstskådespelarna är fantastiska och all form av dialog mellan spelare och npc är fullt röstskådespelaren. Stormarna som är ett nytt tillskott har ett obehaglig ambient bakgrundsljud som eskalerar till en pampig och episk melodi när dom når sin klimax.

Mystiska stormar, kallade Harrowstorms börjat dykt upp lite överallt

Efter att huvudberättelsen är slut så finns det massor av smått och gott att göra för den inbitne. Denna gång får vi ingen ny klass eller ras utan istället en omarbetning av vampyrsubklassen. Jag har inte funnit vampyren lockande att spela tidigare då det kostat mer än vad det smakat med fler nackdelar för mig som spelare än fördelar. Jag gör en av mina karaktär till vampyr, detta involverar att antingen köpa mig ett bett genom store för crowns, bli biten av en speciell vampyrsort ute i världen kallad ”Blood Fiends” eller ha en annan spelare som är vampyr att bita mig vid ett speciellt altare. Sedan följer ett snabbt uppdrag där vi viger vårt liv enbart till den stora matriarken ”Mother Lamae”. Efter detta får vi tillgång till vampyrförmågor och en viss förändring av min karaktärs utseende beroende på vilket stadie av vampyrism jag är i. Jag har inte spelat tillräckligt för att hitta direkta fördelar eller nackdelar med att vara vampyr men jag märker att blir jag stadie 4 av vampyrism så ändras min karaktärs utseende så pass att npc i städerna slutar prata med mig och kallar mig mönster. Än så länge har jag bara funnit att nackdelarna av vampyrism väger över mot fördelarna, men då har jag inte nåt max i det färdighetsträdet så jag får återkomma om det. Hur man går upp och i ner i stadierna beror på om vi suger blod av folk eller svälter oss och detta ger fördelar och nackdelar kring allt annat som involverar min karaktär. Det går att bota sig från vampyrförbannelsen men det är en mer omständig och ett längre uppdrag än att bli vampyr. Mer ny gear, dungeons, sidouppdrag och en enorm mängd aktiviteter andra nya finns också.

Det är bara du som kan bestämma vad din berättelse ska vara

Precis som tidigare så blir Elder Scrolls Online bara bättre och bättre med varje ny DLC som släpps. Greymoor adderar mer saker för solospelaren att göra med skattjakter, speciell gear och vapen som kan tävla med topp trial utrustning om att vara ”bis” (best in slot, alltså det bästa som man kan ha). Berättelsen är inte den starkaste och vampyrhotet är lite lamt då vi går från enorma drakar och hotfulla gudar men det är inte det viktigaste här. Det viktigaste du ska komma ihåg när du startar Elder scrolls online Greymoor är vad du gör ditt äventyr till så oavsett om du väljer att bli vampyr, jaga vampyer och häxor, gå på skattjakt, jaga stormar, grottor fyllda med monster, PVP eller går med i en guild för att göra de svåraste utmaningarna i spelet kallade Trials så finns det något för alla här och det är bara du som bestämmer vad din berättelse ska vara. Som slutord vill jag göra lite skamlös reklam för vår Guild. Spelar du på Playstation 4 och känner att du har svårt att hitta jämlika, hjälpsamma och svenskspråkiga spelare för att tackla de svåra utmaningarna så spelar jag ihop med ett gäng kallad ”Swedish Fika” och vi vill gärna utöka vår spelarbas med nya spelare, gör en sökning i spelets nya guild sökfunktion eller skicka oss ett meddelande här så ordnar jag med en inbjudan. Till sist vill jag skicka ut en vädjan, en vädjan till mannen som sätter ”king” i ”tanking”. Studio23 din skicklighet med sköld och svärd är vida saknad i Tamriel och alla skulle hylla din återkomst!

The Elder Scrolls Online: Greymoor

8

7