• Utvecklare: Naughty Dog
  • Utgivare: Sony Interactive Entertainment
  • Genre: Actionäventyr | Surival Horror
  • Finns till: PlayStation 4
  • Släpps: 2020-06-19

Fem år har passerat i världen som The Last of Us utspelar sig i. Mycket har hänt och det är en stor utmaning att skriva den här recensionen utan att spoila något. Kortfattat är The Last of Us Part II otroligt vackert, stämningsfullt, har en gripande story och en inlevelse från karaktärerna jag aldrig upplevt tidigare. Jag har även läst att det inte mäter sig med första delen, vilket jag inte håller med om alls. Med det sagt; här är en så spoilerfri recension som det går av The Last of Us Part II.

Varje generation och konsol har sina topp titlar. De titlar som inte bara är rena mästerverken utan även tilltalar många olika gamers, för att nämn några till just PlayStation 4 så hittar vi God of War, Horizon Zero Dawn, Persona 5 m.flera. Men vad exakt är det som gör att ett spel sticker ut lite extra och oftast imponerar? Det kan vara musiken, grafiken, detaljerna, humorn och helt enkelt bra spelmekanik. The Last of Us Part II fångar in alla nämnda och resan från start till slut blir som en sjukt bra film du genast vill springa och tipsa vänner om och en sån där film man bara ”måste se” The Last of Us Part II är ett spel jag anser man ”absolut bör spela”.

Joakim Stigsson har varit med som Environment artist.

Som jag nämnde i första början av texten har det passerat fem år i The Last of Us världen och hela tjugofem år sedan pandemin med viruset tog kål på det mesta och muterade allt annat. Precis som i del ett syns det tydligt att naturen tagit tillbaka jorden och det mesta är överväxt, nedgånget och förfallet. Människor är uppdelade i grupper och alla gör sitt yttersta för att överleva dag till dag.

Det du kommer känna igen från förra delen i Ellie Williams och Joel Millers resa i jakt på svar är menysystemet du använder för att byta vapen, bygga olika saker som ljuddämpare, molotov cocktails m.m. även arbetsbänken gör comeback och du kan uppgradera saker som hur mycket ammunition, hur stabilt, hur snabbt osv vapnet ska vara. Förutom arbetsbänken som låter dig uppgradera diverse vapen finns det även färdigheter du kan lära dig med hjälp av medicinkapslar du hittar lite utspritt i världen. Allt ifrån snabbare rörelse under den tiden du smyger, bättre hörsel till stabilare vapen och att du tål mer skada innan du dör på något av de många hemska sätt som går att dö på i spelet.

De infekterade går mer på instinkt och bara vill infektera vidare och döda.

Du är inte ensam och de fiender du stöter på är både människor och infekterade. Jag vet inte vilka jag tycker är värst då mänsklighetens vidrigaste ansikte ofta visar sig medan de infekterade går mer på instinkt och bara vill infektera vidare och döda allt annat. Personligen föredrar jag att smyga mig fram och använder vapen så sällan som möjligt, men ibland blir det ett måste och då är det tur att jag har flera vapen att välja mellan då olika situationer går att tackla på olika sätt beroende på just din spelstil.

The Last of Us Part II är inte ett open world spel. Dvs du kan inte utforska överallt, men hade det varit det hade det nog skapat ett stort avbrott i den fantastiska storyn och dessutom skapat enorm backtracking vilket är en av de värsta saker som finns i spel. Osynliga väggar kommer vi inte ifrån men eftersom de flesta ytor i spelet är så stora och vida tänker i alla fall jag knappt på dem även om de finns där. Det tog mig ungefär 35 timmar att klara ut spelet och då letade jag verkligen överallt efter gömda saker som finns lite här och vart.

Då letade jag verkligen överallt efter gömda saker.

Överallt finns det små små detaljer som du verkligen får stanna upp och ta in för att uppskatta. Naughty Dog har lagt ned extremt mycket tid och kärlek på det så det finns ingen anledning att springa igenom äventyret utan ta din tid och utforska. Det finns saker värt att hitta om jag säger så. Ibland hittar jag lappar där folk skrivit om deras sista timmar i livet, ibland någon lapp med en kombination till ett kassaskåp. Att läsa dessa griper verkligen tag i en.

Grafiskt finns det inget som mäter sig med The Last of Us Part II och inlevelsen karaktärerna har är väldigt ovanligt (Även om fler titlar har bra skådisar) Alla känns trovärdiga, ingen beter sig omänskligt och det är just en sån sak som faller in i kategorin ”detaljer” Jag får en relation till de karaktärer som dyker upp. Jag bryr mig om deras öden, jag fryser när det snöar och jag blir glad när jag hittar ett nytt vapen men likaså ledsen när andra tragiska saker uppstår.

Det mesta är överväxt, nedgånget och förfallet.

I en tid där det flesta spel ska innehålla multiplayer (ibland för ingen anledning alls) väljer tack och lov Naughty Dog att skippa detta vilket jag personligen uppskattar. Lika lite som God of War hade gynnats av ett flerspelarläge har jag svårt att se vad det skulle tillföra The Last of Us Part II. Spelet gör det som det gör bäst och fokuserar på en fantastiskt story som lämnar avtryck hos spelaren genom just själva historien.

När det kommer till musik och ljud levererar även The Last of Us Part II. Musiken är ambient och närvarande men tar aldrig över. Den har ett ökat tempo när det är strid, spännande när du undviker fiender och vacker när du utforskar. Röstskådespelarna Ashley Johnson (Ellie) Känns så levande att ibland glömmer jag bort att det är ett spel jag spelar och glider mer in på en Oscarbelönand film. Även Troy Baker (Joel) som nu i spelet närmare femtio år känns som en stark faders figur. Det är alla dessa saker i symbios och deras relationer som påverkar. The Last of Us Part II är utan tvekan 2020 absolut bästa spel hittills och jag har svårt att tro att något kommer putta bort det från den platsen.

Jag har i skrivande stund tagit cirka 1200 bilder.

Kontrollerna är inte alls svåra och spelet håller dig i handen en stund om du skulle behöva det. Du får även en kort flashback på vad som hände i del ett om du inte spelat det innan eller bara behöver  komma ihåg det du senast upplevde. När det kommer till saker som att hoppa för att greppa tagit i kanter skapar ett sug i magen. Oavsett vad som pågår i spelet så känns det. Jag har både gråtit, blivit arg och skrattat genom resan The Last of Us Part II bjuder på och även om spelet precis har släppts vill jag ha mer MER!

Det finns även ett fotoläge som går att aktivera precis närsomhelst och det bjuder in till kreativitet. Jag har i skrivande stund tagit cirka 1200 bilder och flera av dessa är jag sugen att springa ut i högkvalitet och hänga upp. The Last of Us Part II är precis som ett konstverk. Man kan tolka det olika men i grund och botten kommer nästan alla hålla med om att helheten är vacker på sina egna sätt. Jag uppskattar verkligen den tid och kärlek (troligtvis även svett blod och tårar) Naughty Dog lagt på spelet. Det känns också extra kul att en bekant till mig Joakim Stigsson har varit med som Environment artist och skapat en del av miljöerna du får uppleva. Bilderna i recensionen gör dock inte spelet rätt utan bör upplevas.

Ingen med en PlayStation 4 ska missa The Last of Us Part II det är enligt mig 2020 bästa spel!

The Last of Us Part II

10