• Utvecklare: Square Enix Business Division 1
  • Utgivare: Square Enix
  • Genre: Rollspel
  • Finns till: PlayStation 4
  • Släpps: 2020-04-10

Final Fantasy är en serie som legat mig väldigt nära hjärtat som gamer. Jag har alltid tyckt del 6 är bättre än del 7. Men vad gör det när bägge spelen är otroligt bra? Det finns en långdragen historia om hur jag bytte in mitt Super Nintendo och tusen kronor emellan för att få ett PlayStation 1 med skitspelet Novastorm. Den enda och jag understrycker här: ENDA anledningen till detta var för att jag läst att Final Fantasy VII skulle komma till PlayStation (Ja på den tiden användes inte internet av privatpersoner så det var speltidningar som gällde)

Det skulle visa sig vara ett fruktansvärt bra spel (Final Fantasy VII alltså) som verkligen angagerade mig som spelare, skapade relationer som var djupa med de karaktärer jag styrde och både glad och ledsen för deras skull. Originalet är på hela 3st skivor vilket bådade gott och bjöd på ett långt äventyr. Jag har även kvar min sparfil precis innan sista bossen med allt hemligt fixat, max level osv.

Jag tror inte det hade fungerat bra alls att ha kvar det gamla systemet idag.

När Square Enix 2005 visade upp ett techdemo på Final Fantasy VII skrek fans världen över av lycka, men något spel skulle det aldrig bli då detta var ett tekniskt demo som visade vad PlayStation 3 klarade av. Många blev arga men rykterna om en remake dog aldrig ut. Nu 15 år senare fick vi äntligen en remake på ett av världens bästa rollspel.

Du spelar som Cloud en soldat från miltär organisationen SOLDIER. Som mercenary tar han jobb för pengar och spelets början inleds med att Cloud fått ett kontrakt av Ecko Terroristgruppen; Avalanche som består av ett gäng färglada karaktärer. När spelets inledning startar och Cloud hoppar av ett tåg får jag gåshud. För tittar man på originalet och sedan detta är det nästa som man fantiserade det skulle se ut om karaktärerna såg mer realistiska ut.

Efter en kort dialog introduceras vi till spelets stridssystem och här blir ännu en skillnad väldigt tydlig. Borta är de turbaserade striderna och istället får vi en slags hybrid av hack n slash och möjligheten att pausa för att ge kommandon till dina party medlemmar. Detta fungerar superbra även om det är ovant till en början, och jag tror inte det hade fungerat bra alls att ha kvar det gamla systemet idag.

De fyra Ecko Terroristerna vill är här för att spränga en mako generator.

I Avalanche gruppens spets hittar vi Barret Wallace som är en stor man med en kulspruta som höger arm, Bigde och Wedge samt Jessie. De fyra Ecko Terroristerna vill är här för att spränga en mako generator. Mako är en form av energi i Final Fantasy VII värld som gör att bekvämligheter som elektricitet finns och andra uppfinningar som tåg, bilar m.m. Magi finns också i världen men är inte lika dominant som den var i del 6. Cloud har ett milt intresse för gruppens ideal och vill mest ha betalt. Men börjar snart förstå att reaktorerna i storstaden Midgar påverkar planeten negativt. Vad exakt Mako är får du reda på under spelets gång.

Final Fantasy VII remake är väldigt snyggt och då menar jag inte bara karaktärerna, miljörna känns igen men är ändå nya. Det är svårt att förklara men har du spelat orginalet kommer du förstå. Musiken är vacker, stämningsfull och jag finner mig själv nynnandes på stridsmelodin en gång lite för mycket. När jag springer omkring i den omgjorda fräscha världen slår det mig plötsligt att det kanske var såhär gänget bakom spelet ville att allt skulle se ut, vad de försökte förmelda i fyrkanter och jag inser jobbet bakom  helheten. Det måste varit en utmaning att skapa något nytt men samtidigt låta det förbli familjärt nog för fans att känna sig nostalgiska.

En stor man med en kulspruta som höger arm.

Under äventyrets gång träffar vi på några från PlayStation 1 tiden men tyvärr inte alla. När den sista dyker upp är spelet mer eller mindre färdigt och det fattas 4st. Minst en av dessa syns till men blir aldrig spelbar. Tyvärr tar äventyret slut innan världen öppnar upp sig. Och det är här jag känner mig splittrad över det valet och dess konsekvenser för oss gamers.

Personligen förstår jag varför Square Enix valt att lägga upp spelet i episoder, men de själv är inte säkra på hur många det blir eller när nästa del kommer släppas. Det skapar en konstig situation som lämnar många frågandes: Måste jag köpa en ny konsol för att spela igenom äventyret? Svaret är inte 100% och eftersom vi nu närmar oss nästa generations konsoler.

Jag tror att det kommer dröja 2 år innan vi får en del 2 av Final Fantasy VII remaken, men vad kommer den heta? kommer den här delen byta namn? för om och jag säger om (vilket är ytterst osannolikt) Square Enix väljer att inte göra fortsättning på ett av världens bästa äventyr, är detta egentligen bara vad det var 2005; Ett tekniskt demo.

Ett av världens bästa äventyr.

Innan du blir arg och skriker på mig eller lämnar en kommentar om hur fel jag har, låt mig förklara. Utan att spoila någons upplevelse vet du lika bra som jag att Final Fantasy VII är mycket mycket mer än bara staden Midgar. Vart är luftskkeppet Highwind? varför får jag inte spela slut alla mina hårt insamlade gils på någon enarmad bandit på Gold Saucer? remaken är bra, den har spänning, bra dialoger, en intressant story, nya fiender och framförallt skapar den djupa relationer till karaktärer som jag sket fullständigt i när jag spelade originalet.

Det finns helt enkelt för mycket saker i Final Fantasy VII för att återskapa det som ett enda spel idag, och då får vi ändå tänka på att spelet är 90GB stort på PlayStation 4;an. Hade Square Enix gått all out hade det dröjt några år till, storleken hade varit såpass stort att det hade varit det enda spelet du kunde ha plats på din hårdisk och troligen hade kvaliteten inte haft lika hög standard som den har.

Den negativa aspekten med remaken är kanske den frustration jag känner vid varje avklarad segment; Är det slut snart? Jag hoppas det inte är slut snart! Men allt har sitt slut och även Final Fantasy VII remaken. cirka 70 Timmar efter jag sett introsekvensen är det slut. Dessutom är slutet bra, det lämnar en med frågor och hopp om en fortsättningen. Det är väl ändå en av de bästa saker en underhållning kan bjuda på?

Det är även action, fartfyllt och underhållande.

Har du aldrig spelat Final Fantasy VII eller ett Final Fantasy överhuvudtaget kommer du inte ha några problem med att hänga med, bli intresserad eller tycka om det. Det är ett spel som grenar ut lite från det standard sätt Japanska Rollspel varit de senaste 20 åren. Visst är det en Japansk feeling på spelet men det är även action, fartfyllt och underhållande. Är du rädd för långa såsiga dialoger med snark varning behöver du inte oroa dig. Det är trots allt inte 1995 utan 2020 nu

Final Fantasy VII Remake

8

9