• Utvecklare: SCE Japan Studio
  • Utgivare: Sony Interactive Entertainment
  • Genre: Rytm
  • Finns till: PlayStation 4
  • Släpps: 2020-01-30

Jag är lite kluven över hur jag ska få ner min recension av Papaton i text. När jag fick möjligheten att recensera Rytm spelet Papaton 2 kunde jag inte tänka på något annat än hur jag växte upp med Guitar Hero, vilket gav mig så mycket glädje i min uppväxt. Till min stora besvikelse var det inte ens i närheten av mina förväntningar.

Papaton 2 är en uppföljare till det klassiska spelet Papaton, som tidigare har varit väldigt populärt. Jag själv har aldrig spelat det traditionella Papatonspelet, men vad jag har förstått på andra så är det inte tillräckligt mycket som har ändrats för att det skulle vara värt att släppa en uppföljare. En utav skillnaderna är dock att du själv kan välja vilken typ av gubbar du ska ha i din arme, det vill säga att du kan välja att ha t.ex 2 gubbar med pilbåge, och 3 med svärd eller tvärtom. Papaton är som sagt ett rytm spel där du tar dig igenom banor med hjälp av din arme, genom att trycka in rätt kombination på spelkontrollen. Det finns olika kombinationer för när du t.ex ska gå framåt, eller attackera dina fiender.

Papaton 2 är en uppföljare till det klassiska spelet Papaton.

”Pata, Pata, Pata Pon! Pon, Pon, Pata, Pon!” är i stort sett det enda du hör, och efter ett tag börjar man fundera på om man har blivit galen. Det är även helt omöjligt att spela spelet om du inte sitter och säger för dig själv i ditt huvud ”Pata Pata Pata Pon! Pon Pon Pata Pon!”. Långt efter att man har stängt av spelet är det det enda man hör i sitt huvud. Detta blir ett stort störningsmoment då det är väldigt tjatig och irriterande musik. Banorna är väldigt upprepade och det blir väldigt enformigt.

Din uppgift i spelet är att förgöra dina fiender, och det gör du genom att klicka in olika kombinationer på din dosa. Klickar du in ”Fyrkant, Fyrkant, Fyrkant, Cirkel ” sjunger din arme i spelet ”Pata Pata Pata Pon” och rör sig framåt, när du däremot kommer fram till en fiende och trycker in kombinationen ”Cirkel, Cirkel, Fyrkant, Cirkel ” sjunger din arme ” Pon Pon Pata Pon” och attackerar fienden. Du måste dock trycka in kombinationerna i rätt tid och i lagom hastighet för att handlingarna ska genomföras. Genom spelets gång hittar du även i banorna nya gubbar som joinar din arme.

”Pata, Pata, Pata Pon! Pon, Pon, Pata, Pon!

Jag tycker det är lite tråkigt att det bara går att spela 1 person och att det är offline. Tror det hade varit 1000 gånger roligare om man kunde spela flera spelare tillsammans eller mot varandra som t.ex ett ”battle”. Jag tror även att det hade gjort denna uppföljaren lite mer intressant och annorlunda än dess föregångare.

Spelet i sig är inte dåligt gjort, grafiken är bra, och det syns att dem har lagt ner mycket tid på att göra ett snyggt spel. Det är färgstarkt, med endast silhuetter av din arme och fienderna. Och designen passar absolut in i spelet.

Det syns att dem har lagt ner mycket tid på att göra ett snyggt spel.

Detta är första gången jag spelar ett Rytm spel (förutom Guitar Hero). Jag kan helt enkelt summera detta spelet som att det inte är min ” cup of tea” så att säga. Tycker man däremot att det är kul med upprepade spel där man i stort sett gör samma sak hela tiden är det säkert jättekul, jag gillar när det händer lite saker vilket gör att detta inte kändes som ett spel för mig.

Patapon 2 Remastered

5

8