• Testad plattform: Windows
  • Utvecklare: Long Hat House
  • Utgivare: Raw Fury
  • Genre: Plattform | Äventyr
  • Antal spelare: 1 Offline
  • Släpps: 2018-02-06

Det har blivit svårare att verkligen stå ut ifrån mängden oavsett vilken genre som spelet utvecklas till. Dandara: Trials of Fear ifrån Long Hat House gör däremot ett tappert försök i att blåsa nytt liv och bjuda in till nya perspektiv på en rätt så fullproppad genre. Det här klassiska 2D-äventyret blandar tillfredsställande pixlar med majestätisk musik och det utefter det vinnande konceptet ”Metroidvania”.

Till en början var det här rätt så häftigt men ju längre in i spelet vi tar oss blir jag bara irriterad

Vid den första starten av av Dandara: Trials of Fear möts jag av det härligt pixliga miljöerna, fantastiska animationer och en mysig atmosfär, en atmosfär som rätt snabbt ska vändas till det något hemskare. Dandara, folkets hjältinna, kommer vi att anta rollen som i utforskandet av planeten Salt. Trots alla hemskheter och udda figurer som härjar på planeten så är Dandara inte helt ensam på sitt äventyr. Under spelets gång kommer vi blandannat att få stifta bekantskap med en fågelkvinna samt en jätte med oproportionerlig kropp. Karaktärerna ger spelaren en liten inblick i vad som faktiskt har hänt på Salt och vilket hot Dandara nu står inför. Visserligen är det kul att stöta på dessa karaktärer men genom spelets gång känner jag att berättelsen ofta handlar lite i skymundan av spelets fokus på gameplay och hela metroidvania-perspektivet.

Missförstå mig inte nu, men Dandara: Trials of Fear är ett fantastiskt spel för alla som älskar möjligheten att utforska en ”öppen värld” där utforskandet leder spelaren framåt. Genom utforskandet kommer spelaren att stöta på olika platser som inte går att nå eller frestas av ett föremål som är inom räckhåll, men som kanske behöver en annan typ av kraft för att erhålla. När det gäller just utforskandet blev jag till en början väldigt förtjust av sättet som Dandara rör sig runt på skärmen, det görs nämligen med hjälp av ett sikte och möjligheten att teleportera sig runt. Självklart finns det restriktioner på detta då du endast kan teleportera dig till olika ytor som är täckta av salt. Till en början var det här rätt så häftigt men ju längre in i spelet vi tar oss så blir jag bara irriterad. Områdena börjar snurra runt beroende på vilken vägg du teleporterar dig till och lägg då till fiender som fyller skärmen med skott.

Vid en första uppstart av Dandara: Trials of Fear möts jag av det härligt pixliga miljöerna

Kontrollen i sig är väldigt simpel, sikta och teleportera, samt använd en knapp för att skjuta. Men problemet handlar inte om hur simpelt det är utan hur det sedan måste beaktas vart på banan jag befinner mig och att jag ofta behöver vara rätt så nära fienden själv för att kunna träffa med Dandaras puffra. De olika områdena vi behöver ta oss igenom är avgränsade med dörrar, så varje område är som en egen liten zon. Dörrarna öppnas med samma knapp som används för att skjuta, vilket har gjort mig irriterad ett par gånger då jag råkat hoppa nära en dörr för att skjuta på en fiende och då öppnat dörren och hoppat ut ur rummet.

Genom utforskandet av världen, likt andra metroidvania-spel, kommer du stöta på en och annan skattkista som innehåller salt. Salt är spelets svar på uppgraderingspoäng som används för att stärka Dandaras hälsa, magi eller kraft i attackerna tillexempel. Det gäller att ta sig igenom spelets första område så snart som möjligt för risken är överhängande att en del spelare fastnar där och väljer att snabbt avsluta sin spelsession för att spelet känns svårt. Tänk er ett plattformsspel som redan i sig är svårt, ge då spelaren begränsningen att inte fritt kunna springa och hoppa utan lås fast denne till att teleportera sig runt. Inte nog med det så har Dandara endast tre hjärtan, tre träffar och du kastas tillbaka till den senaste kontrollpunkten, vilket faktiskt kan vara en bit tillbaka. För om det är något jag har lärt mig efter de timmar jag spenderat i Salts magiska och fängslande värld är att transportsträckorna i spelet är långa, framför allt om du ska ta dig tillbaka till tidigare områden i jakt på en gömd skattkista eller liknande.

Ofta slås jag av att jag befinner mig på en avlägsen plats där det faktiskt finns mystiska varelser

Dandara: Trials of Fear kommer att ta med spelaren på en intressant berättelse med flera punkter som kommer pröva spelarens tålamod. Soundtracket spelar i symbios med de olika tematiserade områdena vi befinner oss i. Ofta slås jag av att jag befinner mig på en avlägsen plats där det faktiskt finns mystiska varelser som hålls fångade, samtidigt som det målas upp riktiga konstverk i bakgrunden. Allt det här görs på ett så bra sätt att det är svårt att inte förundras över hur mycket arbete som lagts ned på själva atmosfären i Dandara. Nackdelen är väl att omspelarvärdet är väldigt lågt med tanke på att du efter att ha klarat av större delar av spelet kan gå tillbaka och plocka de gömda hemligheterna du missat. Samtidigt måste jag sätta upp ett varningens finger att spelet är svårt, framförallt i början.

Vi har även recenserat Dandara för ett år sedan men då originalet utan uppdaterade versionen ”Trails of Fear” Du kan läsa den här.

Dandara: Trials of Fear

7