• Testad plattform: Windows
  • Utvecklare: Monkey Moon|Black Muffin
  • Utgivare: Raw Fury
  • Genre: Simulator
  • Finns till: Windows
  • Släpps: 2019-07-17

Är du ute efter ett långt, storybaserat spel som är mer likt att läsa en roman än ett peka och klicka spel så har du kommit helt rätt! För det är precis vad Night Call ger dig! Jag har aldrig suttit så länge med ett spel som jag gjort med detta. Timmar av läsande och klickande var det som väntade mig! Trotts att spelet var väldigt upprepande så tyckte jag om det konstigt nog.. Jag som ibland kan ha världens sämsta tålamod till att göra samma sak om och om igen.

Du befinner dig i Paris, kärlekens stad som man brukar säga. Men Paris i Night Call är allt annat än kärlekens stad, den är grå, trist och full av trasiga dystra människor, och sist men inte minst… Det går en seriemördare lös.

Paris i Night Call är allt annat än kärlekens stad

Din karaktär i spelet är taxichauffören Houssin. Kunderna verkar ha väldigt stor tillit till dig och öppnar gärna upp sig om så väl intressanta som ointressanta saker. Någon pratar om hur hon ska dumpa sin man, medans en annan bara sitter och mumlar ut genom fönstret medans han berättar för dig vilket skitliv han har. Din uppgift i spelet är att köra de olika kunderna till olika platser och under tiden få reda på så mycket fakta som möjligt för att kunna lösa en del fall, sammanställa och klura ut vem mördaren kan vara.

Night Call är ett detektivspel och det finns 3 olika fall. Jag skulle vilja påstå att det första fallet var roligast att lösa då det inte var så enformigt. De 2 andra fallen är väldigt lika det första om man bortser från ytterst små små detaljer. Alla fall har nämligen samma inledning. Du är den enda som överlevt mötet med en seriemördare som härjar i Paris. Du blir tvingad av en polis att hjälpa henne med utredningen för att hon inte ska avslöja ditt dolda och mörka förflutna.

Night Call är ett detektivspel och det finns 3 olika fall

Kunderna i din taxi är även samma personer vilket innebär att du kommer att få höra samma berättelser återigen. Det går tyvärr inte heller att hoppa över det eller snabbspola.. Det enda du kan göra är att klicka dig igenom det. Man kan inte heller välja att ignorera de kunder man redan har tagit, för då får du inga pengar… Får du inga pengar så kan du inte köpa bensin, kan du inte köpa bensin (som är ganska dyrt i detta spelet) så kan du inte jobba, får sparken och förlorar spelet. Dessutom kan du välja olika svårighetsgrader (lätt, medium eller svårt) och ju svårare du väljer, desto mindre pengar tjänar du. Gissar du dessutom fel på vem mördaren kan vara så förlorar du även då och får börja om från början.

Musiken i spelet är lugn och dyster men även den väldigt upprepande, det finns heller inget röstskådespeleri, vilket jag tycker hade gjort spelet lite roligare att spela. Jag själv lästa meningarna högt med olika röster och genast blev spelet lite roligare. Spelet är precis som Paris helt svartvitt förutom några få undantag. Annars är grafiken relativt bra, och dem har lagt tid på att göra olika kända platser i Paris utanför taxifönstrerna, vilket jag tycker är riktigt roligt. Kundernas storys är även dem bra, första gången man läser dem, man fastnar i spelet, historierna och vill bara veta mer om varje enskild individ.

Du är den enda som överlevt mötet med en seriemördare som härjar i Paris

Jag har lagt många timmar för att ta mig igenom Night Call, och jag tycker verkligen att om man älskar att läsa deckare är detta helt rätt spel för dig, och för ett pris på ca. 200kr så tycker jag att det är helt värt det. Testa själv, jag lovar att du kommer fastna!

Night Call

5

6