• Utvecklare: CyberConnect 2
  • Utgivare: Bandai Namco Entertainment
  • Genre: Actionäventyr
  • Finns till: PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2020-01-17

Jag är inte insatt i Dragonball världen varken i mangan, animen eller de tidigare spelen i Dragonball universumet och det märks så otroligt tydligt när jag spelar DBZ:Kakarot att jag inte har koll på vad som händer här egentligen. Jag tror att jag tog mig vatten över huvudet när jag sa ja till att göra den här recensionen för jag är uppenbarligen inte målgruppen för detta spel.

Utvecklat av CyberConnect 2 och utgivet av BandaiNamco, två giganter i sammanhanget anime till spel adaptioner med titlar som JoJo’s Bizarre Adventure: Eyes of Heaven och NARUTO SHIPPUDEN: Ultimate Ninja STORM Trilogin har tagit sig an det omåttligt populära Dragonball. CyberConnect 2 har valt att göra ett spel på Kakarot berättelsen i dragonball universumet och som om inte det vore nog så innehåller detta spel fyra andra huvudkapitel också nämligen Saiyan Saga, Frieza Saga, Androids Saga och Majin Buu Saga samt flera olika sub kapitel också! Jag förstår ingenting av vad som händer och till en ny i serien så förklaras nästintill ingenting, till en början i alla fall. För mig att nysta ut berättelsen eller berättelserna här så skulle det behövas oerhörda mängder ord och jag har inte tid för det men jag tror att målgruppen för detta spel har koll på detta. Jag flyger omkring som antingen Goku, Gohan eller Piccolo eller någon annan av de otaliga olika karaktärerna i spelet och slåss mot flygande robotar eller utomjordingar, varför? för att det är så! Jag får inget förklarat för mig utan karaktärer, berättelser och fiender bara kastas framför mig och tydligen ska jag slåss eller flyga och samla bollar. Det är blåa bollar, röda bollar, gula bollar och drakbollar. De sistnämnda förstår jag till en viss del på grund av titeln, Dragonball men varför ska jag ha bollarna, vad gör dom och vem har dom. Spelet ger mig ledtrådar i form av polaroidbilder berättandes i princip att har du läst mangan eller sett anime upp till Kakarot storyn så fattar du vad som händer, har du inte gjort det så lycka till att förstå någonting de första 10 timmarna. Som jag har förstått det hela är att om du har sett anime eller läst mangan så är detta exakt samma historier, spelet tillför inget nytt till originalmaterialet.

Jag får inget förklarat för mig utan karaktärer, berättelser och fiender bara kastas framför mig

Grafiken når inte upp till den standarden jag vill ha i en  AAA-titel år 2020. Animationerna är förra generationen, kameran är omedgörlig, bilduppdateringen hänger inte med i hektiska moment och mellansekvenserna är ibland inte ens helt animerade. Det är färggrant och häftigt, det blixtrar, smäller och världen ser till en början ut att förändras och raseras till följd av de olika galna slagsmålen men en snurr med kameran och de stora åsarna i marken efter min “kamehameha” är helt borta. Vilket är synd för det är ju något som hade kunnat skapa en dynamisk värld istället för den livlösa kuliss som finns nu. Karaktärerna är så stelt animerade att inte ens munnarna rör sig när dom pratar, ögonen är uttryckslösa, saknar all form av liv och kan närmast beskrivas som porslinsfigurer.

Karaktärerna är så stelt animerade att inte ens munnarna rör sig när dom pratar, ögonen är uttryckslösa

Musiken är väl ok tror jag men jag minns inte en ton av något i spelet, varken musik eller ljudeffekt men det kanske är positivt eftersom all annan form av ljud som detta spel utsöndrar stör mig. Röstskådespeleriet känns oinspirerat och det är nog inte skådespelarnas fel då det är till stor del originalskådespelare som gjort rösterna i animen som återvänder, både de Japanska och Engelska. Manuset dock har gett skådespelarna för få rader att säga och det påverkar spelet negativt. Karaktärer säger samma slinga av ord, samma mening om och om igen när vi är i världen eller slåss och det är så tröttsamt.

Vi reser mellan de olika regionerna i världen och väl i en ny region så får vi navigera på ett öppet fält

Det Dragonball Z : Kakarot ger mig i spelbarhet kan jag hitta på så många andra ställen. Jag trycker på en och samma knapp om och om igen tills en mätare är fylld sen trycker jag på en annan knapp. That it, mer behövs inte. Det blixtrar till och siffror dyker upp på skärmen men det ger inget. Visst finns det olika specialtricks och slag att låsa upp med det otroligt ytliga RPG momentet, vi slåss, får xp, får ett poäng, använder bollar för att köpa en ruta i ett färdighetsträd och upprepa men detta ger inget. All form av rollspelselement sker i bakgrunden. Jag får inte välja om jag ska bli starkare eller smidigare utan spelet bygger karaktärerna automatiskt. Powerlevel är ett ord du kommer höra ofta, någon har 200 i power en annan har 3000 men det är bara tomma ord för det slutar alltid med att några ska slåss. Dragonball Z: Kakarot är alldeles för långt, det har meningslösa sidouppdrag som endast känns inklämda i slutet av utvecklingen för att det skulle fylla ut en  död, semi öppen värld med monotona småuppdrag. Vi reser mellan de olika regionerna i världen och väl i en ny region så får vi navigera på ett öppet fält där det finns städer och olika bosättningar.  Alla karaktärer, promenerande dinosaurier, fåglar, NPC som ger sidouppdrag och bollar känns inte som en del av världen utan mer som påklistrat på en kuliss i efterhand.

Du ska ha koll på powerlevels, saiyans, supersaiyans, varför det inte är en stor grej om någon dör och varför vissa förvandlas till gorillor

Jag skulle önska att utvecklarna valt en annan väg och visat oss något nytt och kanske vågat rensa upp lite i vad dom väljer att ha i spelet. Nidbilder av färgade, snuskgubbe humor och lättklädda kvinnor det fungerade kanske på 80-90 och början av 00-tal men det är inte rumsrent idag. Jag förstår att det är troget grundmaterialet och det finns en trogen skara som gillar detta men det är inte jag. Dragonball Z: Kakarot är ett spel för fans, riktigt inbitna fans som vill ta del av allt som har med detta universum att göra, jag tror inte det räcker om du liksom gillade anime för 15 år sedan utan du ska vara hardcore! Du ska ha koll på powerlevels, saiyans, supersaiyans, varför det inte är en stor grej om någon dör och varför vissa förvandlas till gorillor i månskenet. Du ska även stå ut med sidouppdrag i stil med hitta den gamla gubbens porr och vara beredd att upprepa all denna nonsens i strax över 30 timmar.

Dragon Ball Z: Kakarot

5

6