• Testad plattform: Windows
  • Utvecklare: Frontier Developments
  • Utgivare: Frontier Development
  • Genre: Zoo Simulator
  • Finns till: Windows
  • Släpptes: 2019-11-05

Har du alltid drömt om att ha ett eget zoo? Ta hand om djur och även bygga? Då finns det perfekta spelet för just dig! Planet zoo från Frontier Developments är en djurparkssimulator, ett spel där du bygger ditt egna zoo. Du måste ta hand om djur och se till att djuren har det så bra dom bara kan, allt medans vi som spelare måste balansera djurens välmående med besökare till parken och ekonomin. Frontier Developments har tidigare gjort bland annat Rollercoaster Tycoon samt Zoo Tycoon och det märks att Frontier har rutin på simulator spel, Planet Zoo är riktigt roligt. Jag älskar just simulatorer och det är just den genre spel jag spelar mest och helst vilket gör att detta spelet passar mig perfekt.

Spelets början har en långt tutorial som fungerar som intro till spelet, den tar upp lite av alla delar vi kan tänkas behöva lära oss och detta är bra då det är så mycket vi som spelare behöver lära oss. Tutorialen är viktig att göra för annars är det väldigt svårt och förstå hur och vad man ska göra i spelet såsom att bygga habitaten, hur man tar hand om djuren och se till att de trivs som bäst. Jag upplevde att vissa moment fick mig att bli irriterad då vissa saker är väldigt svårt i spelets gång att göra. Till exempel att få din personal att göra det dom ska göra och placera saker där du vill ha dom. Personalen i spelet kan du ej styra mycket utan precis som i andra sim spel så är det enda du kan göra är att kalla dem till habitaten för foder, städning men även utbilda dom. Medan krånglet med placera saker är att du te x på byggnader måste se till att vägarna går ihop rätt annars kan besökare ej ta sig dit. Men i slutändan så står man ut eftersom att spelet är så fängslande i och med att du kan spela det länge utan att tröttna.

I som spelare måste balansera djurens välmående med besökare till parken och ekonomin.

I spelet finns det mer än 50 olika djurarter du kan ha i ditt zoo. Från apor till flodhästar men även attraktions djur som skorpioner, spindlar med flera och alla dessa djur är fint detaljerade rent grafiskt där vi får en päls som ser ut som riktig päls. Hur djurens läten låter får mig att fundera på om Frontier har spelat in olika djur, för det låter så pass autentiskt. In game kan du b.l.a välja en kamera där du ser djuret på nära håll, så den även följer efter djuret det enda du behöver göra är att klicka på ett djur och i djurets meny så finns det en kamera som du måste klicka på för att få den suveräna vyn på djuret. Något jag älskade var att man kunde se hur flodhästarna badade och se hur ens apor klättrar, hoppar och svingar omkring i sitt habitat men denna funktion är mest för mysfaktorns skull. Vilket är suveränt! Frontier har även gjort djuren så pass bra att man kan som jag skrev tidigare se deras fina päls tydligt men även när de blir sjuka eller skadade så är även det animerat och vi som spelare får se såret läka sakta tills det till slut kommer finnas ett ärr där skadan var. Precis som i verkliga livet.

Dina djur bor i habitat i spelet som du måste anpassa efter varje djurs egenskaper och krav. Du kan även bygga hyddor som är finns i shoppen bit för bit så du kan bygga precis som du vill. Du har total frihet att bygga habitatet som du vill utom att du måste anpassa sakerna så dom kommer från den miljön som djuret har. Anpassningarna är temperatur och vilka växter de vill ha, även marken om dom vill ha lång, kort gräs, sten m.m. Detta gör det väldigt realistiskt då det anpassas för varje djur. I habitaten måste du även anpassa staketets höjd då vissa djur smiter om det är för lågt, exempel i mitt habitat var det mest aporna som smet då de klättrar högt. När djuren smiter så blir besökarna rädda och springer väck. Därför är det viktigt att snabbt fånga in djuren och det gör du genom att skicka ut djurvårdarna. I spelet så har du ju också ekonomisk översikt så det gäller att balansera ekonomin medans du bygger. Detta kan du göra genom att det finns vissa prisklasser på några saker. Du kan även sätta dit envägsglas så att djuren ej stressas upp av alla som kollar på dom då vissa stressar upp sig uppmärksamheten. I spelets gång måste du även tänka på alla besökare och ej bara djuren. Besökarna vill till exempel ha bra utsikt på djuren och större vägar så de ej trängs men dom vill inte se personalbyggnaderna eller vattenverken så de får du bygga undangömda så besökarna humör håller sig på topp.

I habitaten måste du även anpassa staketets höjd då vissa djur smiter om det är för lågt.

Det tar en stund att lära sig Planet Zoo och till att få det så som man vill ha det. Tålamodet ville ge upp många gånger men i slutändan så är det värt det när du ser alla djuren och besökarna glada. Planet Zoo är ett singleplayer spel, den enda multiplayer-interaktiviteten som finns med andra spelare är att om du har vänner på Steam som också har Planet zoo så syns dom när du startar spelet som en av mina bilder, där kan du se min avatar och min systers då även hon har spelet. I spelet finns det olika spellägen du kan spela utmaning, karriär och sandlådan. Sandlådan är att du kan spela hur du vill utan restriktioner och det är ju ganska roligt så man slipper vara fast i att bara spela vanligt karriär. Detta gör att spelet är ett evighetsspel vilket är roligt!

Du har total frihet att bygga habitatet som du vill.

Jag är en tjej som älskar simulatorer och detta spelet passar mig perfekt! Planet zoo får tiden att springa iväg när du spelar då det är så pass underhållande. Djuren är suveräna och även deras läten är som på riktigt. Detta är ett spel som jag kommer fortsätta att spela en lång tid och det är helt klart värt pengarna. Jag rekommenderar Planet Zoo till er som älskar simulatorer så som The Sims.

Planet Zoo

8

9