• Utvecklare: Game Freak
  • Utgivare: The Pokémon Company Nintendo
  • Genre: Rollspel
  • Antal spelare: 1.2 Offline | 2-4 Online
  • Finns till: Nintendo Switch
  • Släpps: 2019-11-15

Jag är kanske inte det störta Pokémon fanet här på redaktionen, men jag uppskattar ändå roliga och framförallt underhållande spel. När många tittade på tv-serien och lärde känna diverse olika Pokémons hade jag passerat den åldern då man tittade på tecknade serier på tv. Jag ägde heller inte något av de första spelen till Game Boy och min bekantskapskrets hade vad jag minns inte de små söta varelserna som intresse.

Spola fram tiden från 1997 till 2019 och Nintendo Switch spelen;Pokémon: Let’s Go, Pikachu! och Let’s Go, Eevee! Det riktigt första av alla Pokémon spel jag gav mig an. Det första jag ogillade med senaste delen i serien var att världen kändes väldigt liten, instängd och väldigt gammalt när det kommer till speldesign. Eftersom de flesta titlar jag spenderar mest tid med är totalt tvärtom kändes det som det fanns utrymme för både förändring och nytänk.

Ibland lite repetitivt och själlöst på grund av spelets olika NPC:er.

Nu när Pokémon Sword & Pokémon Shield släpps kan jag känna att vissa steg har tagit i helt rätt riktig men det behövs lite mer för att det ska bli ett mästerverk eller ja mer åt det hållet jag vågar tro många av fansen vill ha. En öppen värld som är större än tidigare men som inte låser dig att gå via olika rutor som till exempel 01 till 02. Detta är nästan vad Sword & Shield bjuder på, men bara nästan. Dock gör detta inte spelen dåliga men jag hade önskat mig mer.

Din resa börjar som den aspirerande pokémon tränaren där du själv väljer namnet på, som tillsammans med sin barndomsvän Hop beger sig ut på äventyr för att besegra alla andra pokémon gym mästare för att sno hem titeln som bäst i världen. Sword & Shield utspelar sig bägge i Galar regionen och skillnaden mellan de två titlarna är några enstaka Pokémons samt några olika gym mästare som ska besegras. Nintendo är rätt smarta som delar upp spelen såhär då de mer än troligen tjänar massvis mer pengar på det. Personligen tycker jag det är ganska larvigt, men den åsikten gör inte spelets upplevelse sämre på något sätt. Oavsett vilken av Sword eller Shield du skaffar blir du säkerligen nöjd med ditt val.

Lite senare kan jag även ta tåg eller taxi till platser och städer jag redan besökt.

Hops bror Leon är en av de absolut bästa Pokémon mästarna i världen och i alla fall bäst i hela Galar regionen. Han ger dig och Hop era första Pokémons. Valet står mellan tre olika typer och element; Eld (Scorbunny) , Gräs (Grookey) eller vatten (Sobble). Jag valde Scorbunny för den kändes helt rätt för mig. Efter detta blir det en introduktion på cirka 30 min där du får veta viktiga saker som att Pokémons behöver vila upp sig, kan lära sig och glömma bort olika egenskaper samt evolvera till kraftigare versioner.

En Wooloo (en typ av Pokémon) vilket ser ut som ett får springer iväg in i en skog och jag tillsammans med Hop ger oss efter denna i en dimmig skog. Efter några strider och hjälpsamma tips från Hop hittar vi äntligen Wooloon, men till vår överraskning även en helt okänd typ av Pokémon. Kort därefter får vi veta att en tid för längesedan kallad Darkest Day där två Pokémons Zacian och Zamazenta tillsammans med en hjälte stoppade incidenten som hotade hela Galra. För dig som undrar är de ovannämnde de Pokémons du ser på omslaget på bägge spelen.

Jag och Hop oss av ut i det vilda området.

Nytt i Sword & Shield är även Dynamax egenskapen som får Pokémon att växa sig gigantiska och därmed även få en rejält push i både attack och försvar och denna färdighet gäller att använda smart då den inte går att köra mig konstant. Du kan även campa med dina Pokémons och på sätt ge de lite extra erfarenhetspoäng men även skapa vänskap och starkare band med dina favoriter och leka med dom. Sist men inte minst kan du nu även laga mat i ett slags minigame som är väldigt roligt och dessutom resulterade i att jag var tvungen att hitta alla recept och bli en stjärnkock, trots att spelet inte bad mig om det. Sist men inte minst kan du även skicka ut dina Pokémons på olika jobb som tar en halv dag (12 timmar) eller en hel dag som tar ja (24 timmar) dessa belönar de du skickat med extra erfarenhetspoäng.

När jag spelat i cirka 1 timme ger jag och Hop oss av ut i det vilda området där det finns massa olika vilda pokémon, och det går snabbt upp för mig att mitt mod istället ersätts med en känsla av att bli sönder ägd av en superstark Pokémon. Eftersom jag personligen inte känner till alla om ens hälften av Pokémons som går runt i det vilda får jag lära mig den hårda väggen att jag verken kan besegra eller fånga de starkare Pokémons som lever i naturen där jag råkar vara tvungen att passera för att ta mig från punkt a till b. Tur är det väl att jag kan smyga förbi eller springa för glatta livet. Lite senare kan jag även ta tåg eller taxi till platser och städer jag redan besökt för att minska på motionen. Kort in i spelet får jag även en cykel som gör att jag slipper gå och dessutom får en rejäl ökning i hastigheten.

Sno hem titeln som bäst i världen.

Det händer massvis på vägen till toppen och Pokémon Sword & Shield är underhållande, men ibland lite repetitivt och själlöst på grund av spelets olika NPC:er som lämnar lite till inget avtryck alls. Det är inte vad jag exakt hade önskat mig eftersom jag för en gång skull faktiskt såg fram emot släppet av Sword & Shield, men det räcker nog för att mätta hungern till nästa del i serien kommer ut. Men då vill jag gärna ha lite större frihet. Titlarna mättar och underhåller nog de flesta Pokémon fans där ute och även om jag läst väldigt blandade åsikter är det faktiskt väldigt roligt, lättspelat och gulligt och det är väl ändå tre väldigt bra egenskaper ett spel kan ha?

Pokémon Sword

7

6