• Utvecklare: EA Sports
  • Utgivare: Electronic Arts
  • Genre: Sport
  • Antal spelare: 1-4 Offline | 2-6 Online
  • Finns till: PlayStation 4 | Xbox One
  • Släpps: 2019-09-13

NHL-säsongen har precis dragit igång på riktigt både virtuellt och i den fysiska världen. EA Sports slår upp dörrarna till årets upplaga av hockeyspelet som hängt kvar sedan 1991 men har förändrats en hel del på precis alla fronter. Utvecklarna EA Sports tog över spelserien och gjorde den till sin egen 2004 och har sedan dess bjudit alla hockeyfanatiker på en hejdundrande fest året om. Jag själv är relativt insatt i hur både hockey på hemmaplan och borta i NHL och årets upplaga upplever jag både större, starkare och bättre än sina föregångare, i god bemärkelse.

När jag skriver den här recensionen har jag spelat över 300 matcher offline och ett 20-tal på nätet både i säsongsläget, NHL Ones och Threes samt spenderat en hel del tid i Hockey Ultimate Team samt World of CHEL. Det finns så oerhört många olika spellägen att lägga vantarna på att det ibland blir svårt att sortera vad som faktiskt tilltalar en. Säsongsläget är en given favorit där jag får ta över ett NHL-lag och försöka leda dem till seger i den prestigefyllda Stanley-cup. Ett spelläge som jag vid senare installationer av NHL-spelserien tillägnat mycket tid i är ”Be A Pro”-läget där jag får skapa mitt egna alter-ego och följa hans väg till lycka och framgång.

Det finns så oerhört många olika spellägen att lägga vantarna på att det ibland blir svårt att sortera vad som faktiskt tilltalar en.

Frågan som jag ofta ställer mig inför hösten varje år sedan jag började recensera spel återkommer även i år, hur ska EA Sports leverera något nytt i sina sport-spels-serier för att jag och alla andra ska bli intresserade? De små finslipningar av grafiken, animationer och omgjorda spellägen känns sedan länge förlegat och ska kunna patchas in i redan befintliga spel. Att varje år börja om med mitt ”Ultimate Team”, starta om med min egna spelare eller bara få ta del av transfers som gjorts under året känns även det något tröttsamt och även något som enkelt borde kunna patchas in. NHL 20 bjuder egentligen inte på något nytt i år, utan det handlar om finslipningar av skottanimationer och spelarrörelser i samarbete med RPM Tech som är en typ av animations- och fysikmotor. Visst känns spelmomenten som något maffigare när det gäller att hela tiden ligga steget före motståndarna för att inte bli överkörd, eller känslan av att sätta det där slagskottet stenhårt i stolpen och in. Det finns en viss tillfredsställelse med det, absolut, men hade EA Sports varit tvungna att lansera ett helt nytt spel för det?

Samma sak gäller det nya ”Battle Royale”-läget i World of CHEL, där vi drar på oss skridskorna och favorit hoodien för att lira hockey utomhus. I det nya battle royale-läget ställs du emot två andra motspelare, där vi slåss om att göra flest mål mot ett och samma mål. De som gör minst antal mål åker ut innan nästa omgång startar. Tillslut körs en final av tre spelare, där vinnaren går därifrån med en hutlöst massa erfarenhetspoäng för att låsa upp både nya egenskaper och utrustning för att du ska kunna se lite mer ”street” ut. Är det här något revolutionerande för NHL 20? Nej, även det här känns som att det skulle kunna uppdaterats in i NHL 19 där World of CHEL introducerades. Det jag försöker få fram är den lilla besvikelse jag ändå upplever av att spela NHL 20. Känslan är inte speciell och det känns som att jag redan sett allt, förutom att grafiken finslipats till sitt yttersta, nya animationer och spellägen, men sen då?

Jag blir inte berörd av NHL 20 som jag blivit tidigare, däremot är det ett spel som jag gärna spelar.

Jag tror att EA Sports måste tänka om och fundera på hur de kan locka spelarna till att vilja köpa nästa års FIFA 21 och NHL 21. Om jag får drömma mig bort in i framtiden så skulle jag vilja se ett NHL 21 med möjligheten att spela med lag ifrån andra länder, gör det möjligt att spela CHEL (Street-hockey) med kompisarna i soffan eller bjuda in till en onlinematch än att bara erbjudas möjligheten att spela online via det nya Battle-royale läget. Jag skulle vilja se ett mer individuellt perspektiv på Be a Pro-läget där jag får skapa min egen spelare. Släng in möjligheten att påverka spelarens utveckling mer än att bara prestera under matcherna, ge mig möjligheten att nyttja olika typer av klubbor, skridskor eller liknande för att påverka min spelstil lite mer. Eller vet ni vad, ge oss ett fullfjädrat manager-läge likt Football Manager med djupgående analyser och möjligheten att mer påverka matcherna än de väldigt restriktiva och låsta sådana som finns ny i ett väldigt ytligt managerläge.

Nu har jag varit inne och varit lite petig i väldigt små detaljer, men för mig är det de som påverkar när jag sitter och spelar mitt 15:e NHL-spel i rad. Under 15 år har jag sett utvecklingen, förändringarna, Wow-känslorna har även de vällt över, men nu känner jag att det börjat ta lite stopp och att utvecklarna lite fastnat i ett mönster där den stora förändringen uteblir och att det istället handlar om små detaljer och finlir. Lansera ett ”The Hockey Game” och uppdatera det kontinuerligt, vi ser många andra utvecklare göra likadant och förändra det redan befintliga spelet med spellägen, uppdateringar och grafiska detaljer, så varför lansera ett nytt spel varje år som liknar det tidigare utan några som helst Wow-känslor. Jag blir inte berörd av NHL 20 som jag blivit tidigare, däremot är det ett spel som jag gärna spelar med tanke på att jag återigen måste starta om från början med mitt Ultimate Team eller Be a Pro. Tyvärr är inte mina vänner som jag spelat både NHL 18 och 19 med lika benägna om att köpa NHL 20 just på grund av den överhängande känslan att det är samma spel som tidigare i en ny förpackning låst bakom en pengasumma.

NHL 20

8

9