• Utvecklare: Other Ocean Emeryville
  • Utgivare: Sony Interactive Entertainment
  • Genre: Actionäventyr
  • Finns till: PlayStation 4
  • Släpps: 2019-10-25

Nu börjar det bli lite väl löjlig? Jag menar behöver vi alla dessa remakes och remastered versionerna av gamla och inte så gamla speltitlar ? Crash Team Racing Nitro-Fueled, The Legend of Zelda: Link’s Awakening, Final Fantasy 8 Remastered, Ni No Kuni: Wrath of the White Witch Remastered, ToeJam & Earl: Back in the Groove!, Resident Evil 2, och Spyro Reignited Trilogy. Detta är inte en lista av alla remastered eller remake spel som kommit de senaste åren utan jag länkade endast till de vi recenserat här. Jag känner att i och med alla retro konsoler, ”retropajer” och moderna konsoler som mer och mer ger oss bakåtkompatibilitet med till exempel PlayStation now att det kanske är dags att skifta fokus från alla inblandades håll. Nostalgiker och utvecklare som är rädd för att gå miste om något spel får sin fix ändå på ett eller annat vis. Vad är skillnaden på Remastered och Remake? Remastered eller HD version då är det oftast polerad och uppdaterad grafik, ljud och ibland kontroller men spelet och allt i och kring det känns precis som sitt original. Medans i en Remake så är  det något mer drastiskt, då kan man ha behållit namnet och kärnan av spelet men gjort om allt annat. Många spel förtjänar en nyversion så fler människor som missat spelen när de var nya får en chans att uppleva dom eller för nostalgikerna som drömmer om forna dagar! Medievil från PlayStation 1 eran är inget sådant spel.

Sir Daniels mål blir att navigera genom flera olika banor.

Sir Daniel Fortesque är en stupad riddare, en riddare som på något sätt fått ett mytos byggt kring sig som en stor hjälte, en hjälte som för 100 år sedan var med och störtade den onda trollkarlen Zarok. Trollkarlen har återvänt och Sir Daniel blir väckt från de döda för att åter igen stoppa antagonisten. Medievil är ett 3d actionäventyrs spel i samma anda som Spyro fast med fixerade banor istället för en semi öppen värld och en form av metroidvania mekanik till världen. Sir Daniels mål blir att navigera genom flera olika banor i denna värld och samla föremål och vapen som kan hjälpa mig att komma framåt. Ibland kräver det att jag återbesöker tidigare banor då det finns något i banan som hindrat min framfart där och jag har hittat den där grejen som kan hjälpa mig. En annan sak är fienderna på banorna, jag har en mätare formad som en bägare på skärmen och när jag dödar fiender så ökar en procentmätare vid bägaren. När den procentmätaren är på 100% så behöver jag leta på en bägare i banan och ta den. Detta leder till att olika gamla hjältestatyer i hjältehallen väljer att prata med mig och erbjuder mig hjälp eller nya vapen och rustningsdelar. Dessa vapen är essentiella till att kunna öppna hemliga gångar och tjäna extra guld och diverse material.

Fienderna gör otroligt mycket skada och bossarna är oförlåtliga och elaka.

Grafiken är otroligt fräsch och krispig, med nya mellansekvenser och allt omgjort, inte bara HD texturer utan verkligen nytt animerat. Sir Daniels kontrollmönster är värdelöst och när jag behöver fäktas med fiender så saknas det feedback i spelet, jag får liksom ingen tydlig hugganimation eller reaktion från fienden när jag hugger. Detta resulterar i att jag springer in i fienden för det är millimeterprecision som är skillnaden på en träff på fienden och en träff på dig. Ljudet är roligt, Sir Daniel har bara en överkäke och saknar haka, när han ska prata så märker man av detta. Jag rekommenderar undertexter då du inte kommer höra vad han säger. Musiken är en fördummad variant soundtracket till The Nightmare Before Christmas, bara störig och konstig. Det finns andra varelser och karaktär som pratar i spelet, ingen direkt utstickande eller unik och tänk generisk, Disney comicrelief, sidekick skojig. Sjukt roligt för 20 år sedan när originalet kom men håller inte idag tyvärr och jag känner att ska jag uppskatta sådan här humor så behöver jag levt under en sten och aldrig blivit utsatt för något Pixar, Disney eller Naughty Dog influerat. Ja, jag nämner Naughty Dog då humorn i de första två Jak and Daxter spelen är bland det bästa som gjorts i spel av denna genre som också förövrigt fick sig en HD utgåva till PlayStation 3.

Nya mellansekvenser och allt omgjort, inte bara HD texturer utan verkligen nytt animerat.

Svårighetsnivån i Medievil är brutal, glöm Dark Souls, glöm Sekiro spela detta om du vill ha en utmaning! Kanske inte schysst jämförbar men detta är oförlåtligt och ett svårt spel. Sir Daniel har ett liv och dör vi får vi börja om från början av banan, låter ju inte som nå konstigt men dör vi så förlorar vi all progress på den banan och behöver göra om allt! Det finns ingen karta, alla banor är labyrinter med massor av saker att hitta och samla på, långa banor och oftast med en boss på slutet. Det finns inga checkpoints utan dör du så är det bara göra om allt som gäller. Dör kommer man göra för fienderna gör otroligt mycket skada och bossarna är oförlåtliga och elaka. MediEvil är ett ok spel som kommer ta dig runt 10 timmar att spela igenom. Det tillför ingenting till modern spelkultur och det kommer att vara bortglömt snart igen. Vill man däremot ha ett Halloween spel att spela med yngre barn så kan stämningen kunna finnas där men spelet och hur det kontrolleras är inte optimalt. MediEvil är ett spel som jag anser kunde fått legat kvar och damma i folks minne som en ok PlayStation 1 titel, ett substitut till alla som inte hade ett Gamecube och kunde avnjuta äventyrs-plattformsspelen där men ändå bättre än många andra nyutgivningar som kommit de senaste 5 åren. Efter Final Fantasy 7 Remaken, ge mig Legacy of Kain: Soul Reaver Remake/Remaster och sen kan vi sluta med Remakes och Remastered titlar och bara blicka framåt på riktiga uppföljare och nya titlar.

MediEvil

5

6