• Utvecklare: EA Sports
  • Utgivare: Electronic Arts
  • Genre: Sport
  • Antal spelare: 1-4 Offline | 1-22 Online
  • Finns till: Nintendo Switch | PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2019-09-24

Höstmörkret faller över landet, den iskalla kylan närmar sig och vi går nu in i Oktober månad vilket även innebär en hutlöst massa speltimmar framför EA Sports årliga lansering av sina sportspel. FIFA 20 går inte helt oväntat upp på toppen av försäljningslistorna världen över för visst finns det något alldeles speciellt med att återigen ta över rodret av sitt favorit-fotbollslag och leda de till vinst i den prestigefyllda tävlingen vid namn Champions League. Frågan är dock om jag personligen blir lika intresserad och engagerad i ett spel och spelserie som jag har recenserat i 7 år i rad.

När jag tänker tillbaka på årets spelmässor, E3 och Gamescom, eller TV-reklam jag har sett de senaste månaderna så har jag inte direkt minne om att det gjorts något större försök att sälja in EA Sports FIFA 20. Spelet har flugit lite under radarn och egentligen har det inte gjorts något ståhej om att det snart är dags att klä på sig fotbollskläderna och rusha in på planen och anta rollen som mina favoritspelare. Intresset hos vänner verkar även där ha svalnat av för det har minsann dykt upp någon inbjudan till den traditionella spelkvällen med FIFA. Hur som helst så sätter jag mig dock minst lika pirrig i magen framför TV:n och ser den fantastiska introduktionen av det nya spelläget, VOLTA, rulla framför ögonen. Samma sekund som jag kastas in i en street-match, tre mot tre, samtidigt som huvudspelet installeras i bakgrunden faller ridån ner och jag får stor lust att stänga av spelet där och då och aldrig sätta igång det igen.

I FIFA 20 har man ersatt The Journey med VOLTA, ett Street-football-läge där du skapar din egen karaktär.

Låt mig förklara en sak, FIFA för mig har varit en religion, ett tillflyktsspel när allt annat känts jobbigt eller tråkigt. Möjligheten att stiga som en stjärna genom ”The Journey” som introducerades i FIFA 17. Det var något som verkligen högg tag i mig och gjorde mig engagerad i ett annars tillsynes enkelt fotbollsspel, jag kunde äntligen leva ut en barndomsdröm och kämpa emot motgångar för att komma ut på toppen, jag fick leka Zlatan. I FIFA 20 har man ersatt The Journey med VOLTA, ett Street-football-läge där du skapar din egen karaktär, dess olika styrkor och utseende för att sedan kastas in i en liten ”underground”-del av fotbollen. Här handlar det om att tricksa snyggt och göra mål samtidigt som motståndarna ska förnedras. När hela det här spelläget visades upp drogs mina tankar direkt tillbaka till det fantastiska FIFA Street och hur smidigt allt flöt på. Här har man istället bara krympt spelplanen och gjort alla fotbollsspelare stjärnor på att dribbla, all annan fysik och spelmekanik ifrån de storskaliga matcherna finns kvar vilket ger mig känslan av att alla deltagande spelare är stora ångvält och rör sig osmidigt. Spelläget som skulle vara det nya, stora och heta för FIFA-serien faller otroligt platt för min del och jag har svårt att motivera mig till att fortsätta trots att det finns ett talang-träd där jag kan låsa upp nya finter eller egenskaper till min virtuella fotbollsstjärna. Det mest tragiska i det hela, då VOLTA är EA Sports stora säljpunkt för FIFA 20, så går det inte att spela online mot kompisarna eller slumpmässigt utvalda spelare på nätet. Jag menar, kom igen, det är ändå 2019 och ALLT går att spela online, eller?

Jag hade faktiskt hoppats på så mycket mer inför årets upplaga av den återkommande sportspels-serien.

Men FIFA 20 är väl ändå ett bra spel, det finns ju så mycket mer än bara spelläget VOLTA, eller? Det här är en fråga eller tanke jag bråkade med under de första speltimmarna av spelet. För visst är väl FIFA 20 mer än bara ett story-läge, möjligheten att återigen samla på sig spelkort i Ultimate Team eller anta utmaningen som antingen tränare eller spelare i karriärs-läget är fortfarande fantastiskt, eller varför inte anta utmaningen online mot andra spelare. Jag blir dock väldigt orolig för att spela Ultimate Team eller karriärs-läget har jag gjort så många gånger förr och ska jag nu behöva börja om från början, igen, bara för att få ta del av små ändringar i spelfysiken. På tal om spelets fysikmotor och spelmekanik så har det ändå arbetats på bra med bollfysik och AI:n i spelet. För första gången så upplever jag ändå att matcher mot datorn känns givande och lärorika där jag som spelare fått än fler verktyg att styra matcherna dit jag vill, påverka hur mina medspelare ska reagera på sättet jag för bollen och vad jag faktiskt vill få ut med mina löpningar framåt i banan. Allt känns så mycket naturligare och samspelet mellan spelarna på planen och dess förståelse hur fotboll faktiskt ska spelas är fantastiskt. Fotbollen reagerar på ojämnheter i fotbollsplanen, upprivna grästuvor som sticker upp och spelarna rör sig mer realistiskt både med och utan boll vilket förhöjer spelupplevelsen markant.

Däremot tycker jag inget av ovanstående rättfärdigar att FIFA 20 lanseras till fullpris då majoriteten av alla ändringar som gjorts kring matchtillfällena, spelarnas rörelser eller liknande enkelt skulle kunna göras som en uppdatering till FIFA 19. Och det värsta av allt är hur EA Sports sålt in VOLTA som något revolutionerande spelläge när även det enkelt kunde lagts till som ett ytterligare spelläge som många andra utvecklare lyckats göra titt som tätt (Exempelvis Fortnite med sina nya spellägen varje vecka). Jag hade faktiskt hoppats på så mycket mer inför årets upplaga av den återkommande sportspels-serien, men inte tusan trodde jag att lanseringen av ett av världens största fotbollsspel skulle vara så milt mottaget av mina spel-vänner. Vid det här laget förra året satt majoriteten av min vänlista i FIFA 19, hittills har jag inte sett en enda i FIFA 20.

FIFA 20

8

9