• Testad plattform: Windows
  • Utvecklare: Deck13
  • Utgivare: Focus Home Interactive
  • Genre: Actionrollspel
  • Finns till: PlayStation 4 | Windows | Xbox Onw
  • Släpps: 2019-09-24

I en inte allt för avlägsen framtid då människan gjort slut på all jordens resurser slåss två stora grupper av företag emot varandra om vem som ska återge jordens kraft och energi samt dess möjlighet att återgenerera sig. CREO, de goda företagen, försöker att rädda planeten, samtidigt som Project UTOPIA tänker använda sig av mikroskopiska bakterier, eller nanites, för att ge nytt liv till planeten till kostnaden av mänsklighetens existens. Där står vi nu och det har blivit dags att hoppa in i rollen som hjälte eller hjältinna, vad du nu föredrar.

The Surge 2 kastar in spelaren direkt i hetluften efter att ett plan fullproppat med bakterier kraschar rätt in i Jericho City. Staden totalförstörs av en miljökatastrof där människorna smittats och blivit livsfarliga för allmänheten. Staden sätts i karantän och det är nu du som spelare kommer in i bilden. Till skillnad från sin föregångare får nu spelare sätta sin egen prägel på huvudkaraktärens uteseende då vi med hjälp av olika reglage får justera tjockleken på ögonbryn, storleken på näsan och en himlans massa andra ansiktsdetaljer. Vi får även välja om vi ska spela som hjälte eller hjältinna och vi kommer att för evigt bli kallade för ”The Warrior”. Berättelsen finns där som ett trevligt litet skal över det fantastiska rollspelet som finns under ytan, men det bjuds inte på några direkta ögonbryns-höjningar eller aha-upplevelser i den till synes korta story som utspelar sig handlar i princip om människan eller maskinens vara eller icke vara.

Från början till slut sitter jag ändå på helspänn och känner att äventyret binder tag i mig.

När det kommer till kritan så är The Surge 2 ett bra och underhållande äventyr i sann Dark Souls-anda. Du kommer att förlora väldigt många gånger på både fiender och bossar, och de sistnämnde kommer det ske flera gånger tills dess att du klurat ut vad som funkar och vad som funkar mindre bra. Oftast upplevde jag att tyngre och långsammare vapen så som hammare eller yxor var effektiva mot majoriteten av bossar, men där och då måste du som spelare koppla på uthålligheten för det går inte att rusha rätt in och tro att det löser sig. Fienderna är snabba och slår ruskigt hårt, framför allt i början av spelet innan de att du börjat samla på dig både material och byggplaner för ny utrustning. Även här har utvecklarna Deck13 valt att behålla sitt tidigare system, vilket jag älskade, där spelaren måste slå av olika delar ifrån fienderna för att just den delens byggplan eller material ska släppa. Ett sådant här system leder till att jag måste lära mig alla fienders rörelsemönster och blir på så sätt mer erfaren med att hantera olika situationer där det kommer fler fiender emot mig samtidigt. Spelaren blir liksom tvingad till att lära sig för att ta sig vidare, detta kan dock leda till att vissa spelare ger upp och väljer att inte återkomma överhuvudtaget, så det är en känslig balansgång att hålla sig på. Det finns även möjlighet att slå på så att du kan få tips ifrån andra spelare då det går att ”tagga” platser med kryptiska meddelanden. Det handlar främst om olika ikoner och emoji-liknande symboler som används för att tipsa eller lura spelaren vad som komma skall.

Striderna i spelet kräver din fulla närvaro och koncentration.

Ett segment som spelar en stor och avgörande roll i Surge 2 är rollspels-delen, att levla upp karaktären för att på så sätt låsa upp möjligheten att utrusta sig med kraftfullare rustningsdelar och vapen. Rustningsdelar och vapen slås oftast av ifrån fienderna som nämnts ovan, men en del går även att skapa i så kallade hubbar. Här går det att spara spelet och få sin återställningspunkt på plats utifall du nu skulle bli besegrad i strid. Vid en hub kan du använda dig av en sorts valuta som släppts ifrån besegrade fiender, valutan används till att levla upp din gubbe eller uppgradera vapen, det är antingen eller som gäller. Ibland behöver karaktären levlas upp för att på så sätt erhålla mer hälsa eller batteri-plats som används till att utrusta förmånliga uppgraderingar så som snabbare hälsoregeneration, mer stamina för att orka svinga det utrustade vapnet eller liknande. Om inte det vore nog så har vår ”Warrior” även tillgång till en drönare som även den kan uppgraderas och utrustas med diverse tillhyggen som kan förvirra och fördärva fienden totalt.

Striderna i spelet kräver din fulla närvaro och koncentration då du behöver använda både strategi och skicklighet för att gå vinnande därifrån, det gäller både fiender och bossar. Till vårt förfogande finns det både tunga och lätta vapen, alla med både för och nackdelar så som det ska vara. De tyngre vapnen som finns gör massvis med skada men kostar väldigt mycket stamina och de behöver tajmas rätt för att du själv inte ska ta en massa stryk. De lättare och snabbare vapnen däremot får dig att se ut som en mekanisk ninja och kan på så sätt strategiskt ta dig an fiender, trots att det tar lite längre tid. Jag har använt mig mycket av två-hands-hammare eller stavar och jag tror det gäller att du snabbt hittar ett vapen du känner dig trygg med för annars kommer du få spendera ett par timmar till att levla upp alltihopa, viket känns som ett slöseri.

När det kommer till kritan så är The Surge 2 ett bra och underhållande äventyr i sann Dark Souls-anda.

Från början till slut sitter jag ändå på helspänn och känner att äventyret binder tag i mig och får mig att vilja spela vidare för att veta hur det hela ska sluta. Rollspelssegmentet med att levla upp både utrustning, vapen och karaktären känns även de som intressanta och jag finner mig själv hitta olika rundor där jag kan besegra så många fiender som möjligt på så kort tid som möjligt för att just stärka min krigare. Att Deck13 inspirerats av Dark Souls märks men av den inspirationen har man skapat sin egen lilla tvist på det hela och om något så känns Surge 2 som en enklare utmaning att ta sig an.

The Surge 2

8

9