• Testad plattform: Nintendo Switch
  • Utvecklare: Nintendo
  • Utgivare: Nintendo
  • Genre: Actionäventyr
  • Finns till: Nintendo Switch
  • Släpps: 2019-09-20

Jag minns det allra första spelformatet jag fick som barn. Det var ett Game Boy min mamma hade köpt till mig. Övergångsperioden till Super Nintendo för mig var nära och året var 1993. Innan det var dags att spela på en tv avslutade jag min Game Boy tid med det fantastiska The Legend of Zelda: Link’s Awakening.

Link är ute till sjös på väg mot nya äventyr efter händelserna i A Link to the past, seglandes på en liten träflotte när vädret plötsligt blir riktigt dåligt. Det börjar storma och blixten slår ned. Link flyter i land medvetslös och blir hittad av flickan Marin som tar honom till sitt hus där hon tillsammans med sin pappa Tarin bor.  Kort därefter vaknar Link upp och frågar efter Zelda som inte syns till någonstans. Det är nu tydligt att Link inte längre är i Hyrule. Spelet börjar och det första jag slås av är hur dålig musiken är i Nintendo Switch versionen. Den musiken jag minns var mer trallvänlig och även om det var färre ljudkanaler som spelade upp själva musiken hade jag önskat att det fanns ett val att få använda sig av och framförallt lyssna på originalet från 1993. Favoriten Tal Tal Heights låter såå mycket bättre till Game Boy versionen.

Lite senare i spelet får du även en ocarina.

Ett stort fokus i spelet är just musik och instrument då ditt äventyr går ut på att samla på dig 8 stycken olika instrument för att väcka vindfisken som enligt legenden får önskningar att gå i uppfyllelse och kanske även Link’s enda sätt att ta sig hem till Hyrule igen. Allt är dock inte helt okänt då du kommer stötta på familjära figurer från Super Mario spelen på Koholint ön under äventyrets gång. Allt ifrån Goombas till Piranha plantor, en kul liten detalj som Nintendo valt att bygga vidare på från Game Boy versionen. Lite senare i spelet får du även en ocarina du kan lära dig tre stycken melodier på varpå en är livsviktig och gör så att du kan teleportera dig runt på ön.

Grafiken däremot är otroligt mysig och passar verkligen in. Link ser gullig ut och alla djur och fiender är Chibi söta. Den grafiska approachen Nintendo valt blev ett lyckat val, dessutom tror jag det både tilltalar och lockar en yngre publik. The Legend of Zelda: Link’s Awakening är dessutom ett väldigt lättspelat Zelda spel, även Switch versionen använder sig smart av Joyconsen och inget känns komplicerat utan snarare som spelet är gjort för att spelas på det här sättet med de knappar som finns.

Bossarna är dock roliga.

Link’s Awakening är inte det största eller längsta Zelda spelet i serien och jag kan tänka mig att många som spelat Breath of the Wild är bortskämda med stora öppna vyer. I detta äventyr är den mer traditionella Zelda känslan närvarande. d.v.s. du går till en dungeon får ett föremål som gör att du kan ta dig vidare en bit för att sedan gå till nästa dungeon osv. Bossarna är dock roliga att klura ut hur de ska besegras och ingen är den andre lik.

De olika dungeons som spelet bjuder på är dock underhållande och nytt i denna version är Dampé som jobbar på spelets kyrkogård låter dig bygga ihop egna dungeons. Det börjar lätt att pussla ihop bitarna men blir snabbt svårare och för att få fatt i flera behöver du hitta stentavlor (Jag har hittat en under mitt äventyr) Nintendos Amiibos låser upp flera om man äger de. En annan sak du bör samla på dig är snäckskal som ligger utsprida på ön, ibland i träd och ibland under marken vilket då kräver en spade.

Dessutom byter du namn till ”THIEF” under resten av spelet.

I remaken/remastern av Game Boy klassikern fanns även ett system där du bytte till dig olika saker för att hjälpa invånarna på ön. Någon vill ha honung men utan en pinne vågar han inte ens försöka, turligen nog har du bytt till dig en pinne tidigare vilket resulterar i att du får tag på honung som en björn vill ha och av björnen för du en ananas som någon annan behöver.

Det absolut roligaste är dock möjligheten att kunna stjäla föremål i butiken. Om du går in igen och åker fast blir du träffad av en magisk dödstråle från en arg ägare, dessutom byter du namn till ”THIEF” under resten av spelet. Det finns mycket som jag känner igen och verkligen njuter av när jag spelar igenom The Legend of Zelda Link’s Awakening och även om äventyret är relativt kort och musiken blir ett litet störmoment har jag kul hela tiden. Allt jag minns finns kvar och jag tror verkligen att det här är helt rätt Zelda titel att börja med om du aldrig spelat något i serien tidigare. det är som sagt lättspelat, underhållande och inte allt för långt.

The Legend of Zelda: Link's Awakening

7

7