• Utvecklare: Gearbox Software
  • Utgivare: 2K Games
  • Genre: Actionrollspel | FPS
  • Antal spelare: 1-4 Offline | 2-4 Online
  • Finns till: PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2019-09-13

Efter att ha suttit med hopp under hela 6 stycken E3 mässor efter en uppföljare till ett av mina absolut favoritspel Borderlands 2 fick jag och många andra äntligen en del 3. De frågor jag ställer mig själv nu är; Var det värt väntan? Är det lika roligt som tidigare del och vad är nytt?

Vad behöver en tredje del i en loot shooter för att den ska kännas fräscht? Mer vapen? Mer humor? Mer av samma? Hur man än vrider och vänder på det är detta ett spel som jag tror både jag och andra har höga förhoppningar på, men vi vet ändå på ett ungefär vad vi kommer att få. Nytt i del 3 är möjligheten att med hjälp av rymdskeppet (stationen) Sanctuary ta oss denna gång till flera planeter än bara Pandora som vi var fast på tidigare. Tyvärr känns detta skepp mer som en hubb då du bara åker till planeterna en enda gång för att sedan använda travelstation och teleportera dig.

Denna gång flera planeter än bara Pandora.

Om du undrar vad som hänt sedan del 2 och inte har tid att spela igenom tidigare titlar kan du ta dig en snabb titt på vad som hänt fram tills nu från Borderlands, Borderlands: The Pre-Sequal, Borderlands 2 och Tales from the Borderlands. Alternativt läsa någon av våra recensioner på samtliga titlar som du hittar i våran recensionslista.

När jag startar upp Borderlands 3 är det ensam, mest för att jag vill fokusera och känna på kontrollerna men också för att ta in vad som känns bekant och vad som är nytt. Givetvis är det en känsla av Deja Vu, men å andra sidan hade det varit konstigt om spelet kändes som Mass Effect när det faktiskt är en uppföljare i samma genre. Dock tar det inte mer än någon timme tills jag ansluter mig med mina vänner för att tillsammans uppleva det fantastiska äventyr som Borderlands 3 är.

Givetvis spelar de olika vapnen roll.

Borderlands är ett looter-shooter spel men endast i den benämningen att det droppas otroligt mycket olika vapen. Personligen skulle jag kalla det ett actionrollspel. Givetvis spelar de olika vapnen roll men jag spelar det inte för att se vilka vapen som finns eller som jag har chans att få från starka fiender och bossar.

Du kan spela som 4 olika karaktärer där alla fyra har olika klassindelningar. Amara som är en siren med fokus på elementattacker och närstrid med melee. FL4K som är en robot och använder sig av olika pets han har för att ta hand om fiender. Moze som är soldat och använder sig av en stor Mech vid namn Iron Bear som skjuter sönder det mesta och sist men inte minst Agenten Zane som använder sig av en digital kopia av sig själv för att förvirra fiender. Alla spelas olika men alla kan använda alla typer av vapen som finns i spelet.

Alla spelas olika men alla kan använda alla typer av vapen.

Din ryggsäck kan inte bära speciellt mycket till en början och det är inte fören du kommer till Sanctuary som är spelets hubb du ges möjligheten att uppgradera denna uppenbarar sig. Förutom ryggsäcken går det även att utöka banken, loot-maskinens max innehåll och hur mycket ammunition de olika typer av vapen kan bära. Detta görs denna gång med pengar och inte det ovanliga ämnet Eridium som var valuta för utökningen i del 2.

Här används detta istället för att köpa specialvapen, skins, olika huvuden, emotes m.m. Personligen hat/älskar jag konceptet, delvis för att Eridium inte är lika tillgängligt fören senare i spelet om du inte spelar med någon som kommit längre. Borderlands 3 bjuder på olika utmaningar med diverse vapen som belönas med 1-20 Eridium per upplåst utmaning. Men du kan inte slå sönder Eridium stenar fören senare under äventyret. Pengarna däremot och hålen i din plånbok kommer svida enormt då max nivån kostar 2 miljoner att nå. Nu pratar jag inte om riktiga pengar även om du som läser inte trodde det vill jag ändå poängtera att detta är in-game pengar.

Pengarna däremot och hålen i din plånbok kommer svida enormt.

Eftersom det finns otroligt många olika vapen i Borderlands 3 och utrymmet är limiterat är det bra att du kan dela med dig av saker till andra. Detta görs enkelt genom att antingen byta med andra spelare eller genom att maila till vänner. Det är ett otroligt smidigt system som jag tycker om då det inte kräver att du eller någon annan måste ha denne spelare i sitt spel för att ge bort något eller ta emot.

Menyerna är lätt navigerade och överblicken av dina uppdrag, diverse kartor, ryggsäck, skilltree m.m. fungerar väldigt bra och är inte svår att förstå. Tyvärr börjar jag uppleva spelets första stora problem här. Så fort det är mer än en spelare närvarande börjar menyerna sega fruktansvärt mycket. Är jag inne i en meny och någon annan kör ex bil kommer det mikro lagga för denne och frustrationen blir stor. Nu har jag och de jag spelat med tyvärr vant oss vid detta men så ska det inte behöva vara. Andra buggar innefattar att ljudet försvinner helt eller till 90%, blåskärmar, trilla ned under kartor, att se din karaktär i någon av spelets många mellansekvenser trots att den inte ska vara där.

Se din karaktär i någon av spelets många mellansekvenser.

ALLA dessa buggar är något som är helt oförlåtligt och inte ska finnas där, då hade det vart bättre om Gearbox tagit 6 månader extra innan spelets release för att slippa sånt här. Det stör verkligen spelupplevelsen. Vid ett tillfälle var det till och med så illa så att det inte gick att ta sig vidare i spelets story och vi vart tvungna att leta efter någon random spelare som tagit sig vidare för att hoppa in på dennes spel och ta en checkpoint..

De olika fordonen känns verkligen förbättrade sedan del 2. Känslan Gearbox lyckats få till är fantastisk och det känns verkligen kul att åka runt i de tre olika som spelet bjuder på. Allt ifrån vapen, färgval till ljudet av motorerna känns på något sätt väldigt häftigt och förhöjer upplevelsen rejält. Fordonen agerar även som punkter du kan förflytta dig till på kartorna så du slipper gå till fots hela vägen. Tyvärr känns många kartor som de saknar köp och sälj platser, i början av kartan finns det oftast en men inte alltid i slutet och ytterst sällen någonstans i mitten. Detta blir ett störmoment när ryggsäcken snabbt fylls upp.

Planeterna och miljöerna som verkligen fångar in mig.

De olika kartorna och världarna är väldigt varierande och ingen är den andre lik. Jag gillar verkligen hur Gearbox lyckats skapa de olika planeterna och miljöerna som verkligen fångar in mig. Mångfalden fortsätter med olika typer av fiender och vi får även några kära återseenden som ex Goliath som var en av mina favoritfiender i tidigare del.

Humorn i Borderlands 3 byggs upp och är enligt mig som roligast mot slutet av äventyret. den är tyvärr inte lika rolig som den i del 2 men det är fortfarande roligt. Tyvärr blir resultatet dock att inte lika många karaktärer känns minnesvärda som tidigare. Musiken är dock ett av de bästa soundtracks jag hört på väldigt länge. Bara i startmenyn när du väljer karaktär är musiken fantastisk! Röstskådespelarna gör ett superbra jobb och att Claptrap ersatts från David Eddings till Jim Foronda märks knappt. Uppdragen är relativt varierande även om det fortfarande är mycket: ”Hämta det här och kom hit, oj jag glömde detta hämta det åt mig” och i andra delen av spelet känns det nästan lite larvigt. När jag befinner mig på en planet för att ta mig in i dessa Vault måste jag upp till Sanctuary ladda en nyckel, tillbaka ned på planeten och öppna Vaultet för att sedan tillbaka och prata med någon på Sanctuary. Jag menar det finns kommunikation i spelet så varför inte utöka denna istället? Det blir ett stopp i utforskandet som tyvärr skapar ännu ett störmoment.

Det finns människor som inte spelat någon av de tidigare delarna.

När jag spelar igenom spelet känner jag att Gearbox borde tänkt på är att det finns människor som inte spelat någon av de tidigare delarna i serien och för dessa blir det nog många frågetecken kring både händelser, platser och karaktärer i Borderlands Universumet. Detta kunde väldigt enkelt åtgärdats med antingen ett Echo där spelaren fick lyssna och genom berättelse få veta vad som hänt fram tills del 3, eller någon form av text.

Borderlands 3 är nostalgiskt men ändå fräscht och nytt på samma gång. Grafiken är uppiffad och känns igen men är nu mycket mer detaljerad och snyggare, även om det fortfarande tar en extra sekund att ladda in texturer allt för ofta finns det inte mycket att klaga på här. Borderlands har alltid varit ett spel jag spelar med flera andra, visst går det att spela själv men jag tycker inte alls det är lika roligt. Andra snappar upp småsaker jag missar, man skrattar åt skämt tillsammans och delar åsikter kring karaktärerna man möter.

Att Claptrap ersatts från David Eddings till Jim Foronda märks knappt.

Klockan blir 21.25 en vecka efter spelet släpps och tillsammans med Puppetmaster tittar vi på eftertexterna och spelets slut. Men det är egentligen nu spelet börjar på riktigt. True Vault Hunter mode/ Mayhem blir tillgängliga och det är här dropsen är generösa och de ovanligaste av ovanliga vapen droppar. Borderlands 3 resan har bara börjat och jag ser fram emot kommande events och DLC. redan i oktober får vi ta del av Bloody Harvest vilket ska bli kul.

Jag hade satt en rekommendation samt en 9a i betyg om inte spelet var såpass buggigt det tyvärr är i skrivande stund. Gearbox har lite att fixa med sitt senaste spel!

Borderlands 3

8