• Testad plattform: Windows
  • Utvecklare: Bird Bath Games
  • Utgivare: Raw Fury
  • Genre: Action | Simulator
  • Antal spelare: 1 offline
  • Släpps: 2019-09-05

Har du spelat Stardew Valley och tycker den saknar action? Då har du kommit rätt. Atomicrops som är utvecklat av Bird Bath Games och utgivet av Raw Fury är ett postapokalyptisk jordbrukssimulator spel där allt händer på en gång, bokstavligen.

Atomicrops story går ut på att en kille ärver sin farbrors farm, helt plötsligt börjar en explosion och killen är den enda kvar med sin farm. Från där måste han överleva och ta hand om sin gård.

Det svåraste av allt är hur många liv du har.

Atomicrops beskrivs som “en actionpackad roguelite-jordbrukssimulator” som är för en spelare. Det börjar med att man har en egen farm. Spelet går ut på att du ska så frön och vattna dem så dem överlever, när de blir tillräckligt stora så blir dem pengar som man får efter alla waves. Med dessa pengar kan du b.l.a, köpa nya vapen. Men under tiden du skördar, sår frön så ska du överleva och skydda dina grödor från olika varelser. Dessa varelser kommer skjuta mot dig och även äta upp dina grödor så det gäller och passa sig. Längre fram i spelet möter du även bossar som du ska döda. Det svåraste av allt är hur många liv du har – Ynka 4 stycken som du ska kunna överleva på utan att dö. Du kan köpa mer liv med rosenblad som du får av olika varelser ibland.

Du har inte bara din farm utan om du ex går mot antingen vänster eller höger så är där camps med olika varelser som kommer skjuta mot dig. Dock är dessa platser dit du måste gå för att samla ihop fröer, yxor, traktorer och djur som kan hjälpa dig under spelets gång. Djuren kan b.l.a hjälpa dig med att springa och vattna dina grödor vilket är väldigt underlättande. Traktorn b.l.a hjälper dig att skörda grödorna. Om du ex tar död på alla där så kommer det fram en boss och en guld kista/blomma. I denna kista kommer det finnas vissa fördelar som gödsel som behövs för växterna ska bli stora vilket ger dig mer pengar.

Du märker när bossen kommer.

Bossarna är varelser som kommer varje under varje säsong. Alltså ex höst,vår sommar. Du märker när bossen kommer p.g.a musiken ändras. Dessa bossar har olika svårighet och gör olika saker. Bossen jag mötte under våren kallas Monstropod, den kommer skjuta mot dig men samtidigt så släpper den små snigel minions. Bossen har även en kanin som skjuter från dennes rygg. Kommer bossen till dina grödor så kommer den äta upp dem så det är bäst att du skjuter så mycket du kan!

I spelet kan du även hitta kärleken genom att ge dem Rosblad. Där finns 2 olika som du kan välja mellan och båda har olika fördelar. Rue och Borage. Rue hjälper dig med att slåss mot fiender och jagar olika items medan Borage hjälper dig på farmen medans du är iväg , höjer din farms stats och ger dig fröer.

I spelet kan du även hitta kärleken.

Atomicrops går att spela med både kontroll och tangentbord/datormus. Det finns såklart både för-och nackdelar som med allt. Med datormus och tangentbord kan du lätt så frön och fixa med grödorna medans en kontroll är lättare när det gäller att fightas. Jag föredrar datormus men jag rekommenderar att man testar sig fram till vad som passar en själv bäst.

Musiken är helt okej men det är väl inget man lyssnar på utanför spelet. Ett tips är att sänka ljudet då jag haft problem med att ljudet är väldigt högt när man startar spelet. Musiken har lite av en hillbilly/country känsla.

Varelser kommer skjuta mot dig och även äta upp dina grödor.

Efter antal ex timmar med Atomicrops konstaterar jag att när du väl dör så får du tyvärr börja om allt från början då det inte finns exempelvis checkpoints, vilket är väldigt tråkigt enligt mig. Jag själv tyckte inte alls om spelet då jag tyckte det var för svårt och även blev väldig tråkigt ganska snabbt

Överlag tycker jag att detta spelet behöver många uppdateringar på många delar för att göra hela spelet hållbart om dem vill behålla sina spelare. Ett av dem hade varit att ju längre in man spelar desto svårare blir det, istället för att ha hardcore mode direkt. För min egen del så hade jag inte velat slösa över 160 kr på detta spel då man lätt tröttnar på det.

Recensionen är av Early Access version och kan komma att ändras vid full release

Atomicrops

4