• Utvecklare: Square Enix
  • Utgivare: Square Enix
  • Genre: Rollspel
  • Finns till: Nintendo Switch | PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2019-09-03

1999 året då hysterin inför det nya millenniet nådde sin höjdpunkt och folk började planera för en värld utan elektricitet och The Matrix gick varm på bion. Jag själv läste sista året på gymnasiet och hade vid det här laget klarat ut Final Fantasy VII (1997) åtminstone ett tiotal gånger. Redo för ett nytt äventyr i Final Fantasys fantastiska värld så kunde jag knappt bärga mig när Final Fantasy VIII kom ut i oktober 1999 till Playstation. Till min förvåning så var jag inte alls redo för vad Squaresoft hade planerat med Final Fantasy VIII, på ytan ett gymnasiedrama om ungdomar med problem, ett level system som ingen riktigt förstod sig på och konstig grafik. Jag kämpar mig igenom berättelsen på skiva ett, på den tiden var spelen på cd-skivor och FFVIII är på fyra skivor. Lagom till slutet på skiva två öppnar sig spelet ordentligt och fokus som tidigare legat på ett Beverly Hills drama ändrar sig dramatiskt, det visar sig att en ondskefull häxa försöker ta över världen och alla huvudkaraktärer vi fått ta del av under äventyret har en djupare roll att spela i en ondskefull plan som varit igång ända sedan våra karaktärer föddes! I klassiskt JRPG manér så är det precis så utflippat vi kan vänta oss. Grafikstilen växte på mig och jag började uppskatta den lite vuxnare tonen på allt. Borta var dom små knubbiga karaktärerna med block till kroppsdelar som jag tidigare bekantat mig med från FFVII och istället så såg karaktärerna ut som dom gjorde i stridsscenerna och mellansekvenserna, som riktiga människor.

Istället så såg karaktärerna ut som dom gjorde i stridsscenerna och mellansekvenserna, som riktiga människor

Spola fram 20 år och här är vi idag,med en färsk FFVIII Remaster i handen och en FFVII Remake på gång. Galna tider! Fans har länge skrikit efter en remaster till FFVIII då sjuan har funnits och finns till alla konsoler och mobila enheter som kan tänkas. Av någon anledning så har det dröjt till nu med en remaster variant av FFVIII och jag frågar mig, varför har det dröjt? Detta är exakt samma spel som för tjugo år sedan med lite krispigare och tydligare grafik på sina ställen och vissa quality of life förbättringar. En funktion vi fått är förmågan att stänga av slumpmässiga strider när vi färdas i världen. Detta ser jag som ett tveeggat svärd. På ena sidan så behövs de slumpmässiga striderna för exp, erfarenhetspoäng så mina karaktärer blir tillräckligt starka för att kunna ta sig an de svåraste utmaningar. På andra sidan så är det oerhört ojämnt när dessa strider väljer att dyka upp och ibland kan det vara från ett steg till ett annat för att till nästa strid ta många sekunder innan det sker och detta är något som kan störa tempot i spelet.

Detta är exakt samma spel som för tjugo år sedan med lite krispigare och tydligare grafik

En annan av 2019 års Remasters Quality of Life förbättring är att med en enkel knapptryckning så kan vi öka hastigheten till tre gånger normal hastighet. Detta betyder att allt som tog lång tid 1999 som att färdas över kartan, strider eller att sitta och se samma Summon animationer flera minuter i streck är ett minne blott och det tackar jag för! Summons är någonting som funnits i Final Fantasy spel sen början och det är förmågan att frammana ett väsen eller en gud för att göra massiv skada på våra fiender. Åttonde spelet i serien är inget undantag, se bara första riktiga uppdraget i spelet som ger oss uppgiften att slåss med Ifrit, speleseriens eldgud. En annan Summon i spelet är Eden, den magin är sanslös med en enorm skada och galen animation. Just Edens animation tar nästan 2 minuter på sig att bli klar och vi har förmågan att använda den flera gånger i en strid, det är en av spelets animationer som i originalspelet inte gick att skynda på eller klicka förbi. Tack vare en knapptryckning så tar denna animation bara 40 sekunder på sig att bli färdig istället för originalets 2 minuter.

Mellansekvenserna enbart är lite polerade och karaktärerna i själva spelmomenten har mer arbete bakom sig vilket gör dom krispiga, skarpare och betydligt snyggare

Grafiken är  uppiffad med HD texturer på karaktärerna och fordon men även mellansekvenserna är polerade, dock fortfarande i formatet 4:3 på tv. En sak som stör mig med HD Remakes är att i spel med mellansekvenser som är förrenderade, dom har alltid sett oerhört snyggare ut än resten av spelet. Detta är inte fallet här, då mellansekvenserna enbart är lite polerade och karaktärerna i själva spelmomenten har mer arbete bakom sig vilket gör dom krispiga, skarpare och betydligt snyggare. Detta leder till att det ser ut att vara helt olika personer, som om dom kunde vara släkt men ändå tillräckligt med likheter för att vi ska se vem det är. Musiken är fantastisk, precis som i alla Final Fantasy spel. Nobuo Uematsu som är kompositören har en så otrolig teknik och känsla för melodier och jag kan inte mer än att fortsätta nynna på melodierna flera timmar efter att jag stängt av.

Det är en schysst story om man kämpar igenom Beverly Hills delen, även fast den delen av spelet behövs för karaktärsbyggandet så är den väldigt lökig

I mitt liv har jag ofta fått höra ”Ska det göras, gör det rätt”. Efter 20 år så känns det som att vi skulle kunna få en remaster som skulle tillföra något till ett spel som behövde mer än bara piffas upp, istället släpps en glorifierad mobilvariant av spelet. Ett fantastiskt spel, inte det bästa Final Fantasy men långt ifrån det sämsta och ett spel som bör upplevas på vilken plattform du än får tag i det på. Världen är makalös, fylld med hemligheter och skruvade sidogrejor. Det är en schysst story om man kämpar igenom Beverly Hills delen, även fast den delen av spelet behövs för karaktärsbyggandet så är den väldigt lökig. Musiken och ljudet överlag är sagolik! Det finns saker att önska på den grafiska delen som bildramen till 16:9, framerate går ner ganska lågt vid mycket händelser. Karaktärer, fiender och fordon har fått sig en HD uppfräschning men jag skulle önska att fler saker kunde fått samma omvårdnad. En sak som inte fått sig nån omvårdnad är övervärlden vi färdas i när vi ska ta oss från ett ställe till ett annat, konstiga kulisser som verkligen inte gör sig väl på storbild och grumliga detaljer i ett fult blocklandskap. Överlag ett gediget spel som erbjuder massor av underhållning och en bit frustration men som bör upplevas!

Final Fantasy VIII Remastered

7

6