• Testad plattform: Windows
  • Utvecklare: Frogwares
  • Utgivare: BigBen Interactive
  • Genre: Actionäventyr | Skräck
  • Finns till: Nintendo Switch | PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2019-06-27

Jag blev väldigt intresserad av The Sinking City redan när jag såg trailern, och jag blev absolut inte besviken när jag väl började spela spelet. The Sinking City utspelar sig i sju olika kvarter i staden Oakmont, Massachusetts där delar av staden har blivit översvämmad. Detta har resulterat i att valar ligger strandade på gatorna och inne i de olika byggnaderna. Dessutom har detta framkallat att vissa onaturliga varelser har uppkommit som enbart är där för att skada invånarna. Många av invånarna har på grund av dessa händelser fått psykiska problem, mardrömmar och självskadebeteende.

De märkliga händelserna har gjort att utbölingar, det vill säga personer som inte bor i staden har blivit nyfikna och åkt dit, där bland annat din karaktär privatdetektiven Charles Reed ska undersöka vad som hänt. Du är dock inte där för att lösa något brott eller mysterium, utan att bli kvitt dina egna mardrömmar.

Invånarna har på grund av dessa händelser fått psykiska problem.

I början av spelet träffar du en gorillaliknande karaktär vid namn Robert Throgmorton som vill att du ska använda dina deckar-kunskaper för att lista ut vad som hände hans son. Dock kommer vi rätt snart fram till att han dog under en expedition som hans pappa själv arrangerade. Dessutom har de flesta bevisen och dokumentationerna från expeditionen förstörts, vilket gör jobbet lite svårare för vår kära privatdetektiv. Spelets händelseförlopp fortsätter och du får göra flera olika uppdrag, vilket för storyn framåt och du får möta flera underliga invånare i staden.

Storyn bygger på vad som har hänt i fiskestaden Oakmont precis innan och under översvämningen, och storyn är väldigt intressant. Storyn väcker hela tiden nya intressen och gör att du vill fortsätta spela bara för att få veta vad som kommer hända och hur storyn kommer sluta.

Privatdetektiven Charles Reed ska undersöka vad som hänt.

Storyn är dock väldigt lång och trots att jag lagt flera timmar på att spela spelet så har jag fortfarande inte lyckats komma till slutet. Om det är för att jag inte lyckats döda monster o.s.v och respawnat när jag har dött eller om det är för att storyn är så pass lång vet jag dock inte.

I vissa sekvenser i spelet kan du trycka på bokstaven Q, detta gör att du får se throwbacks till vad som hänt i staden och med dess invånare, vilket jag tycker är ett väldigt bra sätt att följa storyn och förstå vad som hänt tidigare. Detta gör att det blir enklare att lista ut vad du ska göra just i det tillfället. Utan denna funktionen hade det blivit väldigt svårt att förstå vad du ska göra härnäst.

Vissa delar på karaktärerna såsom skägg och vissa klädesplagg är väldigt pixliga.

Ljuden i spelet passar även in i händelseförloppet. Det är för det mesta rätt tyst med enbart havsljud och dina egna fotsteg vilket jag tycker gör att det känns spännande. När monster eller dylikt dyker upp är det dock väldigt äckliga ljud vilket gör det lätt att höra när något speciellt händer. Det är lätt att hänga med och följa storyn tack vare ljudeffekterna. Det märks även att de har lagt mycket tid på karaktärerna då alla karaktärerna har olika röstskådespelare som dessutom gör själva röstskådespelandet väldigt bra och det känns även som att de har gått in för det och läst på om karaktärerna och hur de förväntas vara väldigt mycket.

Grafiken i trailern var on point, dock gjorde den mig väldigt besviken när jag väl började spela The Sinking City. Grafiken i sig är det inget fel på, men det finns vissa små detaljer som jag stör mig på, som att vissa delar på karaktärerna såsom skägg och vissa klädesplagg är väldigt pixliga, som massa sammansatta kryss. Överlag är dock grafiken väldigt bra om man bortser från den lilla detaljen.

Onaturliga varelser har uppkommit som enbart är där för att skada invånarna.

På vissa platser i spelet lurar faror och där finns onaturliga varelser, dessa är ibland supersvåra att döda vilket gör att spelet blir lite kämpigt. Detta är något som jag gillar då jag tycker om när man inte bara kan glida fram på ett bananskal utan måste kämpa lite för att komma vidare och The Sinking City känns som det belönar mig för mina åstadkommanden.

Överlag tycker jag att The Sinking City är ett väldigt roligt spel och absolut värt att spela, dock hade jag velat se ett lägre pris då jag tycker att 600 kr är överdrivet för denna typ av spel då det ofta är rätt enformigt och likasinnade genom sekvenserna. Dock tycker jag absolut att det är spelvärt och ångrar inte en sekund att jag tog på mig uppdraget att recensera det.

The Sinking City

8

7