• Utvecklare: Naughty Dog, Beenox
  • Utgivare: Activision
  • Genre: Racing
  • Antal spelare: 1-4 Offline | 2-8 Online
  • Finns till: Nintendo Switch | PlayStation 4 | XboxvOne
  • Släpps: 2019-06-21

1999 var året då Naughty Dog släppte sin Mario Kart klon Crash Team Racing till Playstation 1. Året var perfekt då Mario Kart 64 släpptes 1997 och det skulle dröja till 2003 innan nästa del i Mario Kart skulle släppas. Det blev ett glapp där, som Naughty Dog valde att nyttja och den generationen med spelare som gått över till Playstation, även dom fick ta del av ett arkadracing spel i samma stil som Nintendos original fast på den lite vuxnare konsolen. Crash Team Racing var i min mening en skamlös klon av Mario Kart, Naughty Dog kopierade det Nintendo gjorde bra och pudrade lite fluff på det för att skilja titlarna åt. Nu 20 år senare får vi det ingen frågat efter, trodde jag!

Det är spel som inte tar sig själv så seriöst och som uppmuntrar till snabba spel sessioner

I efterdyningarna av den populära remake som kom nyss, Crash Bandicoot N. Sane trilogy så gjorde en skara fans sin röst hörd. Dom ville ha en remake till Crash Team Racing och av någon underlig anledning så har utvecklarna Beenox tillsammans med utgivaren Activision hörsammat detta. 21 Juni släpptes Crash Team Racing Nitro-Fueled. Med upphottad grafik, mer att göra och ett onlineläge så erbjuds dom som inte sitter på en Nintendo konsol ett kartspel. Vissa skillnader för att särskilja Crash från Mario gjorde Naughty Dog redan för 20 år sedan och dessa håller Beenox  kvar vid. I Mario Kart tävlar vi i olika cuper och målet är att vinna för att ta oss vidare i en låst ordning, vi kan välja cup men sen går spelet åt ett håll. Crash Team Racing ger oss en övervärld där vi fritt kan åka omkring och välja fritt från de banor som vi har låst upp eller finns tillgängliga. Vi kan vinna troféer på varje bana men också låsa upp andra saker, relaterat till Bandicoot världen. Vi hittar motsvarigheterna till bananer, stjärna och skal med bomber, nitro och tnt lådor, istället för mynt så samlar vi på Wumpa frukter som hjälper till att boosta de föremål vi har på oss i varje race. I sann Bandicoot anda så är de flesta banorna inte bara rätt på, kör från början in i mål, utan det finns hemligheter och gömda saker som uppmanar till omspelning av vissa race.

Efter ett tag så går banorna in i varandra och de flesta racen är uppbyggd på samma vis

Grafiken är exakt lika krispig som den är i Crash Bandicoot N. Same trilogy och flera av banorna är tagna direkt ur trilogi remaken. Farten är trovärdig för ett kartspel och frameraten hänger med. Jag känner dock att grafiken glöms bort lite i animationerna kring krascher. Jag kan köra full fart rätt in i en vägg och det känns som att min karaktär stoppas in i en kudde. Jag känner inte smällen och det är tråkigt och det får hindren på banorna att kännas som en del av kulisserna istället för något som egentligen finns där. Ljudet är otillfredsställande med tråkiga motorljud, explosioner utan tryck och karaktärer som egentligen ska vara stumma men fått en form av grymtning som förvirrar. Musiken är en kombination av originalsoundtrack och en mix från N. Sane trilogy och musiken från de spelen är inte direkt några jag lagt på minnet.

Ju mer jag spelar desto mer märker jag likheterna med Mario Kart

Crash team Racing är ett fantastiskt partyspel som uppmuntrar till co-op tävlingar i soffan, onlinespel eller bara vanligt slöspelande, ett race i taget. Belöningarna haglar tätt i början under story kampanjen, uppmuntrar mig att spela vidare för bättre däck, snyggare färger, nya karts och nya karaktärer. Efter ett tag så går banorna in i varandra och de flesta racen är uppbyggd på samma vis, det gör spelet lite enformigt framåt slutet. Ju mer jag spelar desto mer märker jag likheterna med Mario Kart ”catch-up” system, ett system som har ett egentligt syfte att skapa spänning men har haft rakt motsatt effekt. Jag har ingen som helst möjlighet att varva spelare, alltså komma så långt förre att jag åker förbi dom en andra gång. Spelet ger dem som ligger på plats tre och bakåt fördelar i lådor, hastigheter och väghållning. Precis som i Nintendos motsvarighet är det den som ligger sist får alltid kanonskott vilket får dom att hoppa massor av placeringar, vattnet på banan stoppar inte upp lika mycket och svängarna blir lite lättare. Den som ligger först får alltid värdelöst skräp i lådorna så som Crash varianten av bananskal som är tnt lådor, ettan blir alltid utsatt för målsökande projektiler skjutna långt bakifrån med målet att söka upp första platsen. Jag tycker det här systemet är helt uruselt, onödigt och gör så spänningen försvinner, för lika mycket som jag blir ofredad på första platsen så vet jag att halkar jag efter så är det lika lätt att ta sig upp igen. Alla som spelat nån av de tidigare Crash Bandicoot spelen känner igen de flesta karaktärer och bossarna. Bossarna är bland det orättvisa som gjorts, fast samtidigt så är det bossfajter. Dom har sina egna, unika förmågor och deras catch-up gör att dom alltid är bakom en. Eftersom det är heads-up race, alltså en mot en så finner jag inte det så störande utan kan mer tänka på det som en bossfajt.

Jag är mer intresserad av partyspels-delen av Crash och det kan erbjuda många timmar underhållning

Jag tycker Crash racing i första hand är ett partyspel, skulle jag vilja ha ett riktigt racingspel så har jag en uppsjö med valmöjligheter som ger oss mer race än vad Crash gör. Jag skulle vilja kategorisera in Crash i ett arkadspels fack tillsammans med Rocket League. Det är spel som inte tar sig själv så seriöst och som uppmuntrar till snabba spelsessioner med vänner för att sen lätt kunna läggas ner till nästa gång. För att få tillgång till alla karaktärer och allt som Crash erbjuder så krävs det lite av mig som spelare. Alla race måste du vinna guld på och du behöver gå tillbaka för att hitta alla hemligheter för att få nycklar till att låsa upp andra hemligheter och så vidare. Detta är inget som intresserar mig, utan jag är mer intresserad av partyspels-delen av Crash och det kan erbjuda många timmar underhållning. Fast sitter du med en Switch eller någon annan Nintendo konsol så är Mario Kart betydligt mer innehållsrikt och roligt.

Crash Team Racing Nitro-Fueled

5

6