Spelinformation

  • Testad plattform: PlayStation 4
  • Utvecklare: ZeniMax Online Studios
  • Utgivare: Bethesda Softworks
  • Genre: MMORPG
  • Antal spelare: 1-12 Online (Pve) | 1-200 Online (PVP)
  • Finns till: OS X | PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2019-06-04

 

Jag vill bara börja med att skriva, vet ni inte vad Elder Scrolls Online är så har ni missat något och ni behöver verkligen ta en titt på det. Jag tänker skriva den här recensionen utifrån vad Elsewyr är, en fortsättning på en historia, ett nytt kapitel i Elder Scrolls sagan. Vet ni inte vad Eso är eller dess story så kan det vara ganska mycket i denna recension som inte kommer vara begripligt. Jag rekommenderar er att klicka på dessa länkar för att se vad vi tyckte om tidigare delar i spelet.

The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited

The Elder Scrolls Online: Morrowind

Elsewyr är det tredje stora kapitlet till Elder Scrolls Online, Morrowind och Summerset är de två tidigare. Jag tycker Zenimax går från klarhet till klarhet med de nya expansionerna och Elder Scrolls Online har aldrig varit bättre än vad det är nu. Vart i Tamriel jag varit tidigare så  har inget känts lika nytt som Elsewyr. Från karga slätter till berg och skogsområden, med drakar som flyger omkring så är Elsewyr en zon som är lika inbjudande som hotfull. Välkommen till Khajiitiernas hemland.

Från karga slätter till berg och skogsområden så är Elsewyr en zon som är lika inbjudande som hotfull

Det nya kapitlet börjar med en inbjudan från en gammal bekant, Abnur Tharn. Ni kanske minns honom från grundspelet som den halvt elaka nekromanten vi värvar till vårt party. Abnur Tharns elakare halvsyster har tagit makten och förklarat sig själv drottning över Khajiit på Elsewyr. I samma veva har Abnur Tharn gjort en uråldrig ritual som råkat väcka upp de gamla drakarna. Under berättelsen gång får vi åter igen bekanta oss med en annan gammal favorit, nämligen den smått förvirrade men ändå kloka riddaren Cadwell, återigen mästerligt röstskådespelat av Sir John Cleese! Berättelsen är inte direkt revolutionerande eller nyskapande men karaktärerna vi får träffa under det nya äventyret hos kattfolket gör det minnesvärt. Det är flera gånger under äventyret jag väljer att lyssna på dialogen istället för att bara klicka förbi det och som alla mmorpg spelare vet, efter ett tag slutar man lyssna bara för att snabbt få klicka sig vidare. 

I samma veva har Abnur Tharn gjort en uråldrig ritual som råkat väcka upp de gamla drakarna

Grafikmotorn är inte direkt uppdaterad till dagens standard och det finns fortfarande många glitchar, buggar och framedrops. Det vägs upp av den fantastiska miljön vi befinner oss i och bilden av drakar som fyller himlen är enastående. Musiken är strålande som alltid. Jag kan inte minnas ett enda Elder Scrolls som har dålig musik och en ljudkvalitet som är allt annat än superb. Sir John Cleese är fantastisk som Cadwell och blandar fyndiga kommentarer med snurriga påståenden. Alla som spelat Skyrim vet att drakarna talar och precis där som här så har vi konversationer med dom, deras röster är precis vad jag förväntat mig, mörka, mullriga och hotfulla.

 Deras röster är precis vad jag förväntat mig, mörka, mullriga och hotfulla.

Efter att berättelsen är slut så finns det lite smått och gott att göra för den inbitne. Vi har fått en ny klass med Necromancer. Nekromanten (på Svenska) använder sig av en förbjuden form av mörk magi vilken går ut på att manipulera lik och utnyttja odöda. Den här magin om den används i närheten av stadsvakter eller oskyldigt folk, anmäls det som att vi har gjort ett brott. Bountyn höjs och vakterna vill döda oss, så var vaksam när du vill använda dig av den. I annat fall så är den nya klassen inget speciellt, den har tre subclasser vilket generar tre olika spelstilar. Healer, tank eller dps eller en hybrid av dessa, nekromanten påminner på det viset väldigt mycket om Warden klassen som kom för ett tag sen. En ny Trial med namnet Sunspire släpptes också där vi ska lösa pussel och kämpa oss fram för att tillslut få slåss mot Jone and Jode, Elsewyrs högsta gudar. Massor med ny gear, dungeons, sidouppdrag och en enorm mängd andra aktiviteter finns också. 

Vi har fått en ny klass med Necromancer.

Jag tycker Elder Scrolls Online blir bättre och bättre med varje ny uppdatering, DLC eller tillägg. Zenimax lyssnar verkligen på fansen och bygger på det som funkar och lagar det som är trasigt. Vi har till exempel fått en ny funktion på kartan vilket visar vad vi har för collectibles kvar i just den regionen, vi har fått olika markörer för main kontra sidouppdrag. PvP har strömlinjeformats och Imperial City har blivit en egen instans. Nu, den största förändringen som revolutionerar mitt liv i Tamriel, en in-game Guildfinder. Jag kan med några enkla knapptryckningar välja preferenser såsom trade, pvp, pve, rp, språk och mer, för att sen få upp en lista med Guilds som tar emot ansökningar och klicka in mitt intresse! Men efter 4 år på marknaden så kan jag känna att hur bra Zenimax än gör med att introducera nya saker till oss så saknar jag något. Något galet, nytt och kanske omvälvande. Zenimax kör på säkra kort och gör inga direkta förändringar som skakar om världen i grunden. Jag vill se något som får mig att tänka ”Sjukt! Det här är ju ett helt nytt sätt att spela Eso på, men samtidigt är det Eso”. Om det skulle vara att låsa klasser till renodlade roller exempelvis där Templar är synonymt med Healer eller Dragon knight är Tank o.s.v utan möjlighet till hybrid byggen och ta bort de olika subklasserna. Kanske bara rent ut göra en Cataclysm (WoW referens) och bygga om hela världen, det vet jag inte men någon dramatisk förändring behövs för att upprätthålla intresset för mig och säkerligen flera.

The Elder Scrolls Online: Elsweyr

8

Grafik

7

Ljud

9

Spelbarhet

8

Hållbarhet

9

Plus

  • Elsewyr
  • Drakarna
  • Cadwell
  • Musiken
  • Guildsystemet

Minus

  • Necromancer
  • Inget revolutionerande
  • Samma endgame som tidigare