• Testad plattform: Windows
  • Utvecklare: Clifftop Games | Faravid Interactive
  • Utgivare: Raw Fury
  • Genre: Peka och klicka äventyr
  • Finns till: Android | IOS | OS X | Windows
  • Släpps: 2019-04-17

Jag minns en tid på 90-talet när alla de bästa spelen som fanns var peka/klicka äventyr. Spel som Full Throttle, Monkey Island och Maniac Mansion var något av det klurigaste som fanns på marknaden och jag älskade det, sen hände något. 3D eran tog över och peka/klicka äventyren fick stå tillbaka för spel som Spyro, Mario 64 och Crash Bandicoot. Spel som krävde reflexer och fingerfärdighet mer än att långsamt försöka klura ut pussel blev det nya vanliga. Spelvärlden evolveras och idag har vi fps genren och snabba äventyrsspel som den nya standarden för hur spel ska göras och peka/klicka äventyr verkar ha blivit en bortglömd konst för hur spel ska upplevas. Ett företag som vill återinföra detta sätt att uppleva spel på är svenska Clifftop Games med utgivaren Raw Fury och som dom lyckats göra det! Har ni missat Beaunicornasme recension av Kathy Rain, så rekommenderar jag er läsa den.

Vera anländer till staden Nordsund, någonstans i Sverige

Jag har spelat “Whispers of a machine”. Clifftop Games kallar det för ett sci-fi nordic noir äventyr och det är precis det. Vi får spela som “Vera Nordlund” en genetiskt förbättrad poliskvinna, förbättrad med en teknik som kallas “Augmented”. Vera anländer till staden Nordsund, någonstans i Sverige, i en framtid som är någorlunda dystopisk och är något dom kallar för “post AI”. Detta tror jag betyder att människan vid en punkt utvecklat ett AI system som det gått snett med och nu är det livet i spillrorna av detta som vi spelar i. Jag skrev att jag tror, detta just för att det är en sekundär historia till varför Vera är i Nordsund men allt eftersom spelet fortskrider så får vi ta del av mer och mer historia om världen men det är luddigt berättat. Vera anländer till Nordsund i varje fall, kallad dit på grund av sina specialförmågor för att lösa ett mord, mordet på den till synes försynta kvinnan som jobbade på museumet. Vera hinner inte mer än att sätta sin fot i stan när hon blir kallad till ett annat mord som till en början verkar vara skild från mordet hon egentligen ska undersöka, men allt eftersom så uppdagas en mörk hemlighet och händelser som vid en första anblick verkar helt fristående kan vara kopplade till varandra.

Vera har förmågor som påverkar hur spelet spelas

Grafiken är vackert pixelerad och ser ut som de klassiska 90-tals äventyren jag minns så varmt. Vera rör sig lika buggigt och hackigt som jag minns att de klassiska spelen gjorde och hon rör sig ditt jag klickar. Allt i hela världen är gjord med en sån charm och noggrannhet att det går inte annat än att njuta av det visuella. Skyltar som “Matsal” och “Skola” bevisar att vi fortfarande är kvar i Sverige trots att alla pratar Engelska. Nu ska jag skriva lite om fenomenet peka/klicka och här kommer det som kan avskräcka många spelare, otydligheten med vad som ska göras i just spel i denna genre. Under spelets gång så kan vi plocka på oss saker som det inte är så tydligt vad vi ska ha till. Många saker går att kombinera och flera av sakerna är inte super tydlig med att förklara vad dessa ska användas till. Det är även mycket letande i spelet och jag kommer på mig själv flera gånger springa igenom staden och testa en massa olika saker, vid ett tillfälle sprang jag med ett finger i en påse och försökte få killen i robotaffären att berätta vad jag skulle göra med den. Det är en del av charmen spelet får inte vara övertydlig med vad vi ska göra då skulle det tappa så mycket. Dock så förlorar spelet lite på att Vera säger ifrån när jag försöker göra vissa saker, till exempel hota läkaren med en pistol eller gå någonstans det inte är meningen att jag ska vara just vid det tillfället. Jag hade hellre sett att jag fick möjligheten att fritt testa saker och sedan ta konsekvenserna av detta, som det är nu så är det lite för styrt för mig och detta gör spelet för lätt.

Skyltar som “Matsal” och “Skola” bevisar att vi fortfarande är kvar i Sverige

Musiken är galet bra, tveklöst inspirerat av klassiska filmer som Blade Runner och andra 70-80-tals framtidsfilmer. Röstskådespeleriet är fantastiskt och jag gillar hur dom säger namnen med Svensk accent, Nisse, Lennart, Vera och flera andra namn säger dom utan en tillstymmelse till Amerikanisering, som det annars lätt kan vara.  Jag skrev att det var lätt och det är det om man som jag spelar på ett visst sätt. Whispers of a machine har ett system som gör att Vera, augmenterad som hon är lär sig nya förmågor allt eftersom dagarna går. Just dessa förmågor påverkar hur spelet spelas, vissa gör spelet lättare och vissa gör det oerhört mycket krångligare. Det finns ett system som bestämmer vilka förmågor du låser upp och det är lite av en spoiler att gå in på detaljer här, men i sann äventyrsanda i peka/klicka stil så är det mer än Vera förmåga att plocka upp saker som påverkar spelet. Hon för dialog med alla i Nordsund och ibland kan Vera få flera dialogval att välja på, dessa val består av att hon kan svara med exempelvis empati, hot eller någon annan form av attityd.

Valet som jag gör påverkar vilken form av förmåga jag låser upp nästkommande dag, detta leder till att spelet erbjuder flera olika spelstilar att uppleva äventyret på nästan helt olika sätt. Förmågorna som låses upp är viktiga och är direkt kopplade till hur berättelsen går vidare. Detta leder till att jag blir intresserad av att testa spela om spelet för att se vad som händer om jag gör si eller så. Allt som allt så är Whispers of a machine ett fantastiskt spel som jag tycker alla borde uppleva. Vi äldre just på grund av den nostalgiska biten och alla yngre för detta är var flera av dagens stora äventyr härstammar ifrån. Berättelsen känns fräsch och rätt i tiden, musiken sätter stämningen klockrent och jag är oerhört intresserad av vad Clifftop Games och Raw Fury gör härnäst.

Whispers of a Machine

8

8