• Utvecklare: Traveler’s Tales
  • Utgivare: Warner Bros. Interactive Entertainment
  • Genre: Äventyr | Sandbox
  • Antal spelare: 1-2 Offline
  • Släpps: 2019-03-01

Vid det här laget börjar det bli svårt och sätta ord på vad det kommande äventyret som Traveler’s Tales kommer att bjuda oss på som har med de kreativt utformade legobitarna att göra. Tillsammans har vi på redaktionen recenserat hela 11 LEGO-spel och någonstans känner jag att det nästkommande spel inte kan överträffa föregångaren, för hur många olika sätt kan man egentligen bygga upp en sandbox-värld i ett lego universum? Detta till trots så har jag spelat igenom större delar av The Lego Movie 2 Videogame tillsammans med min son, ett spel som för övrigt följer filmen med samma namn till punkt och pricka. Vi har även recenserat dess föregångare som ni kan hitta här!

Spelets berättelse följer filmens manus till punkt och pricka.

Visst lever det kvar en viss nostalgi i att sitta och bygga med lego rent allmänt, men det händer någonting när samma legobitar kastas in i en interaktiv värld på TV:n där jag mer eller mindre styr händelseloppet framåt utefter den utstakade vägen som utvecklarna byggt upp. Här har vi ett färdigt universum och på något sätt så känns världen otroligt levande vilket den även gjort i nästan alla tidigare spel som Traveler’s Tale har utvecklat med hjälp av Lego-licensen. Grundkonceptet är densamma som i tidigare spel, du placeras mitt i en berättelse, sveper ett vapen till höger och vänster för att slå sönder olika objekt eller fiender vi stöter på, och på så sätt samla på sig diverse lego pengar och byggbitar. Pengarna används till att låsa upp olika fördelar samtidigt som byggbitarna numer är ett krav för att kunna ta sig vidare. Med hjälp av dessa bitar kan spelaren bygga olika robotar, knappar och spakar som aktiverar nästa del den redan förutbestämda berättelsen. Ett något nytt koncept som lagts till är möjligheten att erhålla olika lådor, tänk er lootboxes, där slumpen spelar in en stor roll vilket föremål du kommer att erhålla. Det här handlar dock bara om kosmetiska föremål för att smycka ut din lego figur och det kan handla om huvudbonader, vapen eller diverse stickers. De här lådorna går att hitta i den öppna världen men ofta erhålls de efter att ett uppdrag har klarats av.

Spelets berättelse följer filmens manus till punkt och pricka, och faktiskt så tajt att de även slängs in en och annan mellansekvens direkt hämtad ifrån filmen (som för övrigt är awesome). Som en direkt uppföljare till det första spelet och filmen tar händelserna vid efter att supervapnet Kragle har förstörts och vi placeras i händelsernas centrum mitt ute ett ingenmansland där frihetsgudinnan precis fallit till grunden. Genom spelets gång kommer vi att stifta bekantskap med en hel del kända spel och filmfigurer så som Batman, Rex Dangervest, Green Lantern, Aquaman och många fler, alla med diverse problem som du behöver lösa. En intressant notis är att majoriteten av röstskådespelarna till samma karaktärer i filmen även har spelat in dialoger till spelet och på så sätt känns hela spelupplevelsen genuin och igenkänningsfaktorn är ett faktum.

Grundkonceptet är densamma som i tidigare spel.

Alla LEGO-spelen körs på ungefär samma sätt, du väljer en karaktär som du sedan löper amok med där precis alla förstörbara objekt möter ditt närkampsvapen eller skjutvapen. Med hjälp av ovannämnda karaktärer erhåller du sidouppdrag som kan klaras av för att på så sätt låsa upp nya karaktärer att själv kunna styra, eller andra föremål så som vapen eller förklädnader till de befintliga karaktärerna. Precis hela tiden är det små pussel som ska lösas vare sig det handlar om att slå sönder ett visst antal föremål för att sedan kunna bygga en gigantisk robotarm som möjliggör en fortsättning i berättelsen, eller att man letat rätt på gömda föremål och samlarobjekt. På förhand vet jag att jag tillsammans med min son kommer att få besöka redan tidigare avklarade platser flera gånger allt eftersom att nya karaktärer med sina speciella egenskaper låses upp vilket även öppnar upp nya vägar att ta sig.

Jag skulle inte kalla det direkt att klara av banor utan det är större planeter som vi får besöka. Varje planet har ett utmärkt tema där fienderna och miljön är anpassad efter temat med en kopiös mängd med uppdrag som bör klaras av innan du tar dig vidare för att slippa backtracka för mycket. Självklart finns det en röd tråd att vandra efter bara för att få klara av spelet vilket kan ta upp emot fem-sju timmar beroende på hur erfaren LEGO-spelare du är. De olika planeterna låses upp genom att du som spelare bygger upp planeten Syspocalypstar som blir lite som spelets hubb. Det här görs enklast genom att samla på sig diverse föremål från tidigare planeter, men även genom att skanna av omgivningen med hjälp av en skanner som även den låser upp olika föremål som exempelvis nya bokhyllor, träd eller olika djur att rida på.

Det är samma sak om och om igen fast på olika planeter och med olika karaktärer.

The Lego Movie 2 Videogame spelas och upplevs på precis samma sätt som sina föregångare och Traveler’s Tales som utvecklat de senaste LEGO-spelen har lyckats tagit fram ett framgångsrecept som både engagerar spelaren och det med väldigt enkla medel. Spelet tilltalar framför allt småbarnen och de riktigt inbitna LEGO-fansen, men det här är inget spel du behöver ta dig an om du tycker att liknande spel i serien är för repetitiva, för det är precis vad det här. Det är samma sak om och om igen fast på olika planeter och med olika karaktärer. Om du är ett inbitet fan i det vinnande konceptet vad gäller Lego-spelen ifrån Traveler’s Tale så är det här definitivt något du behöver spela, de få men nya koncepten som presenteras är varmt välkomna. Är du däremot lite kräsen och hoppades på en större förändring ifrån de tidigare spelen så kommer du att bli besviken. Som jag nämnde tidigare så har jag tagit mig igenom större delen av spelet tillsammans med min lego-intresserade son, annars hade det nog varit mer ett tvång för recensionens skull.

The Lego Movie 2 Videogame

6

7