• Testad plattform: Windows
  • Utvecklare: Clifftop Games
  • Utgivare: Raw Fury
  • Genre: Peka och klicka äventyr
  • Finns till: Android | iOS | OS X | Windows
  • Släpps: 2016-05-05

Än en gång fick jag sätta tänderna i ett bra peka och klicka spel, denna gången från utvecklarna Clifftop Games. Om jag inte hade vetat att detta spelet kom 2016 och dess moderna animeringar, så hade jag trott att detta spelet gjorts för längesen och blivit bortglömd, för att sedan hittas och visat hur bra det egentligen är. Anledningen till att det känns som att det är ett gammalt spel är pågrund av designen. Designen är en pixel-art design, vilket absolut funkar i detta spelet.

Spelet inleds med att Kathy får reda på att hennes farfar har gått bort i en olycka. Kathy har inte träffat sina släktingar på flera år, och vill därför inte åka dit. Hon blir dock snabbt övertalad av sin kompis att åka och reser därefter till begravningen i sin gamla hemstad på sin motorcykel. På begravningen möter hon sin farmor och bestämmer sig efter det för att hon ska ta reda på orsaken till hennes farfars bortgång.

Ibland måste du lura en polis till att lämna sin position för att sno protokoll och dokument.

Till skillnad från andra peka och klicka spel så är uppdragen här väldigt kreativa. Ibland måste du lura en polis till att lämna sin position för att sno protokoll och dokument, andra tillfällen måste du lura någon IT-tönt, och i vissa fall zappa någon med en elpistol för att ta dig vidare i spelet. Samtidigt är det väldigt enkla uppdrag som passar detta äventyrs-spel galant. De verktyget du använder mest är Kathy’s anteckningsbok, där hon skriver ner alla ledtrådar och behövlig info. Något jag själv tycker är väldigt bra är att när en ledtråd eller info blir orelevant suddas den ut från boken, vilket gör att det inte blir så rörigt.

Clifftop Games har verkligen byggt sitt spel för att du ska kunna klicka på så mycket som möjligt i de flesta av platserna du besöker. Känner du ändå att du fastnar, kan du hålla inne mellanslag så visar alla saker du kan klicka på. Detta är en väldigt bra funktion då dem som precis som jag vill och har tålamod till att knepa och knåpa själva kan göra det, och den som direkt vill veta hur hen ska ta sig vidare kan få hjälp med detta.

Äventyrets berättelse är väldigt bra och man blir i stort sätt fast.

Själva röstskådespelet i sig är helt okej, det enda jag tycker fallerar i just röstskådespeleriet är att det känns lite ofärdigt. Det känns i stort sätt som att vissa av skådespelarna inte riktigt känner sig hemma i sin roll. Vilket gör att en del av karaktärerna inte känns så äkta. Musiken och ljuden är för övrigt ganska bra, jag själv tycker att musiken passar in i själva spelet, det är mild instrumental musik för det mesta, men även lite mer äventyrlig och spännande musik på ställen där det passar in. Musiken och ljuden är varken för mycket eller för lite, så ett plus för musiken men ett minus för vissa av röstskådespelarna.

Äventyrets berättelse är väldigt bra och man blir i stort sätt fast. Man vill bara spela vidare, och den känslan är väldigt sällsynt. Det enda jag kan klaga på är slutet av spelet där storyn känns som att den bara är ihop-kastad och ofärdig för att få ett snabbt slut, vilket gör att spelet känns rätt ofärdigt. Jag hoppas verkligen på fler uppföljare som gör att man får följa Kathy Rains äventyr ännu mer.

Kathy Rain

7

8