• Testad plattform: Xbox One
  • Utvecklare: Ganbarion
  • Utgivare: Bandai Namco Entertainment
  • Genre: Actionäventyr
  • Finns till: PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2019-03-15

Var beredda på ett riktigt roligt äventyr med gänget i Straw Hat Pirates där du får spela som kaptenen Monkey D. Luffy i One Piece: World Seeker! Detta actionäventyr är något jag länge längtat efter att få spela. Med spännande story och härlig gameplay kan jag säga att jag är nöjd med upplevelsen. Men har Ganbarion verkligen nått upp till mina förväntningar för spelet? En hel del frågetecken poppar fortfarande upp medan jag smälter upplevelsen.

Sky Prison är den mest bevakade och det svåraste fängelset att fly ifrån, eftersom att den befinner sig i luften. Spelaren får i inledningsfilmen se ett intro till spelet där Monkey D. Luffy blir gripen. Vi får också se Straw Hat gänget som hjälps åt att befria sin kapten. Efter en hel del stridande så flyr alla i besättningen från Sky Prison på ett eller annat sätt och Luffy lyckas att göra detsamma. Dock hamnar Luffy i vattnet och på grund av hans Devilfruit-egenskap så kan han inte simma och allting blir svart. Han vaknar upp efter att ha blivit räddad undan döden på Prison Island som är en ö med massvis av olika fängelser. Han får reda på att hans manskap finns utspridda på hela ön varav vissa har blivit tillfångatagna. Nu är det upp till dig att finna hela besättningen och besegra dina fiender.

Dessutom hade jag velat segla runt på skeppet; ”Thousand Sunny” och få uppleva en större värld.

One Piece: World Seeker är något som vi tyvärr har sett förut. Den påminner mig väldigt mycket om The Legend of Zelda: Ocarina of Time när det handlar om världskartan, utforskningen och ljudeffekterna. I Ocarina of Time befinner man sig i en del av världen (Hyrule), samma sak gäller i World Seeker. Det är inte en hel värld vi utforskar, utan en enda ö, en enda plats i världen. Själv tycker jag om att utforska i spel. Men jag hade inte kallat One Piece för ”World” Seeker utan ”Island” Seeker istället. Men det är inte lika tilltalande och lockar inte fler spelare direkt, så det är helt förståeligt varför spelet heter som det är nämnt ovan. När det handlar om ljudeffekter kan man höra olika klang och melodier när man finner saker på ön, som till exempel föremål och utrustning eller när man har anlänt på den platsen där storyn fortsätter. Och även dessa ljud påminner en mycket om Ocarina of Time.

Striderna blir snabbt repetitiva när man möter fiender i One Piece: World Seeker. Visst finns det olika specialattacker man kan använda sig av, men för enkelhetens skull kan man också trycka hundratals gånger på ”slagknappen” vilket gör att Luffy gör samma slagkombination och man besegrar fienderna ganska enkelt och snabbt. Du kan välja svårighetsgrad i början innan man startar spelet. Väljer du exempelvis det svåraste blir striderna mycket mer utmanande (för dig som älskar utmaningar och att slåss i spel) och väljer du det enklaste så blir det mer fokus på spelets story och striderna blir enklare att vinna (rekommenderas för dig som älskar äventyr och berättelser).

Självfallet har de fått med sig humorn och det uppskattas enormt då man får lite goda skratt under sin upplevelse.

Grafiken är något som imponerade mig medan jag forskade runt på Prison Island. Eftersom att One Piece: World Seeker är så pass tecknat så trodde inte jag att grafiken skulle nå upp till mina förväntningar. I och för sig är det ganska charmigt att ha kvar tecknad stil, för på grund av detta får vi spelare känna att vi tar del av Luffys värld, att vi får hoppa in i anime-världen och se karaktärer som vi känner till komma till liv. När jag till exempel befann mig på ett tak med Luffy ville jag hoppa ned, och det som var så bra var att man kunde se hur Luffys skugga följde honom exakt och att det inte blev konstig fläck på marken. Ett annat exempel är att man kan hela tiden se Sky Prison uppe i luften. Vinklar jag min kamera uppåt kan man alltid se fängelset flyga omkring på himlen ovanför mig. Och då ser man den heller inte som en prick där utan klart och tydligt vad det är, och utvecklarna Ganbarion har verkligen fått till detaljerna på byggnaderna både på marken och i luften. Jag har inte mycket att säga om ljudet i spelet. Musiken är tilldragande och ljudeffekterna är on point. Så ljudet är helt okej skulle jag säga. Det som får mig att tycka extra mycket om upplevelsen är att det är samma japanska röstskådespelare i spelet som det är i One Piece animeserie. Som tur är finns det undertexter så vi förstår vad de säger.

One Piece: World Seeker är inget svårt spel att förstå sig på eller att spela. Det är enkelt att hitta vart man ska till på kartan (som tur är finns funktionen ”Fast Travel”, för att spara tid kan du återbesöka platser du redan upptäckt) och det finns inga komplicerade knapptryck någonstans. Det som dock är långtråkigt är att när man hittar skattkistor under sin utforskning så tar det så lång tid att öppna dem. Man håller in en knapp i säkert 5-10 sekunder och det förstör ens upplevelse lite grann. Har spelet en god hållbarhet? Kommer man lägga ned en hel del timmar på att slåss med fiender och utforska ön? Tyvärr får den delen inte ett så högt betyg. Jag kommer förmodligen att lägga ned några fler timmar bara för att jag älskar One Piece. Men det som finns att göra är: Följa storyn, klara av sidouppdrag och andra utmaningar som kallas för ”Karma”. Karma är alltså andra slags sidouppdrag där du hjälper dina vänner med saker och ting. När du väl har hjälpt dem och karman har nått sin max nivå så kommer du att kunna få se scener som bara visas när du har klarat av de som jag kallar ”Karma-uppdragen”. Det blir spännande att se och lockar mig att vilja klara av för att se mer. Men mycket mer än så har inte One Piece: World Seeker att erbjuda och det gör mig besviken – för One Piece förtjänar ett mycket bättre, spännande och större spel än så här.

Grafiken är något som imponerade mig.

Det som jag, och säkert många fler, hade velat uppleva i World Seeker är möjligheten att få spela andra karaktärer än bara Monkey D. Luffy. Det är inget fel på honom och han är absolut inte tråkig att spela med. Men man hade velat testa på att spela de andra i Straw Hat gänget efter att man har hittat dem på ön. För nu när man väl har räddat eller funnit besättningen så blir de bara karaktärer på sitt skepp som man kan prata med och skicka iväg på uppdrag. Inget mer än så. Dessutom hade jag velat segla runt på skeppet; ”Thousand Sunny” och få uppleva en större värld. Just nu står den på ett och samma ställe under tiden man spelar World Seeker. Man kan vara på skeppet, men inte segla runt på den. Sist men inte minst är det väldigt misstänksamma kameravinklar på både manliga och kvinnliga karaktärer. Kameran filmar oftast på kvinnornas byst speciellt om de är med i scenerna och pratar. På de manliga karaktärerna så förekommer det fokus under deras bälte ganska ofta. Men de har varit ganska så diskreta, men ganska lätta att upptäcka.

Bandai Namco Entertainment har släppt ett riktigt roligt spel men ett relativt enkelt sådant. Storyn är personligen riktigt spännande och man vill komma till slutet. Ännu roligare är att kunna spela en av sina favoritkaraktärer och få svinga likt Spider-Man runt i en öppen värld (eller en ö) och hjälpa sina vänner. Självfallet har de fått med sig humorn och det uppskattas enormt då man får lite goda skratt under sin upplevelse av One Piece: World Seeker. Det som Ganbarion kan tänka på till nästa gång är att göra de andra karaktärer i Straw Hat gänget spelbara och att de också har egna uppdrag, precis som deras kapten har, samt att Thousand Sunny ska vara användbar att resa runt i (med tanke på att skeppet betyder väldigt mycket för de som läst mangan eller tittat på anime-serien). Jag hoppas verkligen på ett nytt One Piece spel i framtiden med mer möjligheter som kanske går åt Kingdom Hearts-hållet. Att man ska kunna utforska olika delar av världen. Jag som fan är ganska nöjd, men inte riktigt tillfredsställd med upplevelsen. Kan One Piece bli ännu bättre i framtiden, eller kommer de att hålla sig till enkelheten?

One Piece: World Seeker

7

7