• Utvecklare: Capcom
  • Utgivare: Capcom
  • Genre: Actionäventyr
  • Finns till: PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2019-03-08

När det första Devil May Cry spelet släpptes till PlayStation 2 under 2001 var jag 18 år, jag hade kvar mina reflexer, mitt driv och framförallt mitt tålamod. Spel som var utmanande var välkomna och jag gav inte upp i första taget. Devil May Cry var som perfekt för mig… då.

Devil May Cry 5 är väldigt snyggt och grafiskt imponerande.

Idag är vi inne på den femte delen i serien och även om mycket är sig nytt är väldigt mycket även sig likt. För de som inte spelat någon del i serien finns det en film som går att se från spelets meny där du får det berättat för dig vad som hänt under spelets tidslinje, en superbra sak för nya spelare som sagt men trots att jag anser att jag kan en hel del slutar det snarare med att jag känner mig förvirrad efter filmen tagit slut.

Devil May Cry 5 använder precis som Resident Evil 2 Capcoms sjukt snygga RE Engine och motorn skiner även här trots helt andra miljöer och karaktärer. Både Dante och Nero från seriens tidigare delar är med och spelbara men även en ny karaktär som heter V, och här blir det intressant när det gäller utseende; V ser (enligt mig) precis ut som Kylo Ren (Adam Driver) från Star Wars. Likheterna är larviga och jag kan inte låta bli att skratta. Bekant är även stridssystemet som är otroligt krävande tycker jag och med tanke på att den ene karaktären har mer vapen än den andre kunde det på ett väldigt jobbigt sätt bli en konstant uppförsbacke. Tur är väl då att spelet bjuder på ett ”Auto mode” som låter mig strunta i vilket svärd, handske eller fot som gör vad, det bara flyter på vilket känns väldigt härligt.

V ser (enligt mig) precis ut som Kylo Ren (Adam Driver) från Star Wars.

Storyn tar vid 5 år efter händelserna i Devil May Cry 4 och Nero har startat sin egna demon jägarbyrå, men till skillnad från Dantes kontor återfinns Nero i en skåpbil som åker runt. Föraren i denna skåpbil är Nico som även är Neros allt i allo mekaniker och har en fetish för demon delar som hon bygger om till diverse händer som Nero kan använda i strider och som lägger till ett lager strategi eftersom de alla har olika egenskaper. Under spelets gång agerar hon även butik för både Nero och V medan Dante får nöja sig med de klassiska gudinna statyerna han handlat från under alla år. Fler bekanta ansikten dyker upp under resans gång och några känner jag igen medan andra är främlingar.

Musiken som mest består av dödsmetal/skrikrock är inget jag personligen tycker sådär superbra om, den är inte dålig men i mitt fall kan den ta över min koncentration under stridens hetta och göra mer smått förbannad varpå jag skriker i ilska (ungefär som låtarna) men rösterna som skapar de verklighetstrogna karaktärerna är verkligen på topp! Även ljudeffekterna imponerar och även om ett vapen bestående av en motorcykel delad i två låter som en motorsåg låter det bra och pampigt.

Nico som även är Neros allt i allo mekaniker.

Tyvärr är storyn otroligt ointressant och driver mig inte framåt i spelandet alls, istället blir det jakten att låsa upp diverse specialattacker och därmed även trophies vilket känns helt fel anledning att spela. Devil May Cry 5 är väldigt snyggt och grafiskt imponerande, med häftiga strider, skrikig dödsmetal musik och ganska snabb gameplay. Men det känns på något sätt väldigt gammalt och något jag redan spelat 4 gånger innan. Även om jag nu inte spelat alla delar i serien känns det extremt repetativt och även om de små detaljerna i spelet höjer upp det är det inte tillräckligt för mig att hålla mig kvar framför skärmen och ha svårt att stänga av eller fundera på; Vad händer härnäst? Jag tänkte att spelet eventuellt skulle ta fart efter några banor men det gjorde det inte. Miljöerna börjar varierande men känns sedan väldigt idéfattiga vilket som nämnt ovan är otroligt tråkigt. Devil May Cry 5 kunde vara så mycket mer. Det är inte ett dåligt spel men det är heller inte värt alla 8:or och 9:or jag sett där ute. Eller är det jag som missat hela poängen?

Devil May Cry 5

7

8