• Testad plattform: Nintendo Switch
  • Utvecklare: Square Enix | Acquire
  • Utgivare: Nintendo
  • Genre: Rollspel
  • Finns till: Nintendo Switch
  • Släpps: 2018-07-13

När jag för första gången upplevde ett JRpg under 16-bits eran var det Final Fantasy IV, och som fler av er som läser mina recensioner och känner mig vet att jag har en stor kärlek till både den erans grafik och känsla den förmedlar. Octopath Traveler utlovar mycket av det jag idag kan sakna ibland med moderna titlar.

Octopath Traveler blandar saker från andra titlar men gör det bra och dessutom till sitt eget. I början av spelet får du välja mellan 8 st olika karaktärer som alla har varsin speciell egenskap; Krigaren Olberic Eisenberg som kan utmana npc’er till duel samt höja upp sitt försvar under strider, Lärjungen Cyrus Albright som använder sitt intellekt och lär sig nya saker av bybor, den resande handelskvinnan Tressa Colozone som kan köpa speciella saker från bybor. Prästinnan Ophilia Clement vars egenskap är att guida bybor och skapa följeslagare. Dansaren Primrose Azelhart som förför bybor att följa henne. Apotekaren Alfyn Greengrass som genom bybor lär sig nya recept på olika mediciner. Tjuven Therion som… ja stjäl saker från bybor. Sist men inte minst jägaren H’aanit som kan vända monster till vänner och på så sätt få dom att attackera andra fiender.

Jag tar tacksamt emot med öppna armar.

Alla 8 har dessutom en talang som gör dom unika, tjuven Therion är till exempel den enda karaktären i spelet som kan öppna de låsta lila kistorna runt om i världen du kommer se under spelets resa. Detta skapar givetvis omspelarvärde och jag kan tycka på helt rätt sätt dessutom. Vill du klämma ur allt från Octopath Traveler kan du räkna med 80 timmars speltid, vilket är ganska mycket. Orsterra som världen heter kommer du alltså lära känna ganska väl under dessa många timmars spelande. Att grinda strider för att gå upp i nivå känns inte lika centralt, utan snarare ett hjälpmedel för de som vill men givetvis underlättar det senare stunder in i spelet.

Dessa karaktärers öden är sammanvävda och korsas under din resa kommer du att stöta på resterande 7. Sen går det att byta mellan dessa i en av spelets många pubar. En intressant sak är att ingen resa är den andre lik oavsett vilken karaktär du väljer att starta äventyret med. Det enda negativa med detta är att det kan skrämma bort spelare som kanske känner att det är lite för mycket och för många speltimmar som krävs. Mig passar det helt perfekt, i alla fall nästan perfekt för den första timmen men dina karakäter kan kännas väldigt seg och tiden du lägger ned ger inte tillbaka lika mycket. Efter cirka en timme släpper detta dock och äventyren är både intressanta och känslomässigt engagerande.

Vill du klämma ur allt från Octopath Traveler kan du räkna med 80 timmars speltid.

Det som gör just Octopath Traveler unikt är inte bara den grafiska stilen som för övrigt är helt fantastiskt vacker trots avsaknaden av realism är det istället som ett konstverk, en gammal sak du hittar hemma som du glömt men blir alldeles varm i kroppen av när du ser den och tänker; Juste den här saken. Den känslan ger Octopath Traveler  ifrån sig och jag tar tacksamt emot med öppna armar. Ett kärleksbrev till oss som uppskattar denna typ av spel helt enkelt. Den grafiska stilen kallas för HD-2D vilket blandar 16 bits grafik med Polygon miljöer och det enda spelet jag kan komma på som har något liknande är 3D Dot Hero till PlayStation 3.

Striderna är turbaserade och använder sig av ett system som kallas ”Boost”. Boost är något du laddar upp för varje tur som passerar. Alla fiender är svaga mot olika vapen/magier och när du vet vilket kan boosten hjälpa till att bryta försvaret på fienden och därmed göra mycket mer skada samt stoppa en fiendes tur. Du kan se det som en slags bryta genom försvarslinjen fienderna har. När du väl väljer att använda Boost går den upp till nivå 5 och gör då 5 st attacker i följd. Karaktärerna har även egenskaper som du låser upp och kan använda, vilket kostar Special points (SP), samt de sedvanliga ”Defend” och ”Flee”. Jag vill inte påstå att detta gör spelet unikt, men jag gillar att det finns en tanke bakom striderna och att trycka fanatiskt på A knappen faktiskt inte kommer korta ned tiden på striden. I början tog det mig en stund att komma in i tänket för att striderna skulle fungera optimalt, men nu sitter det och jag gillar det verkligen.

Boost är något du laddar upp för varje tur som passerar.

Musiken är underbar och det känns verkligen att kompositören Yasunori Nishikisom lagt sin själ och hjärta i soundtracket till Octopath Traveler. Varje karaktärs tema-melodi är cirka en minut lång och under den minuten ska flera saker förmedlas. Även stridsmusiken är härlig att höra och har inte blivit enformig (än så länge). Spelmusik idag har generellt tagit ett stort kliv framåt än vad det var när Super Nintendo var ute på marknaden under 90-talet. Här får vi vad som känns som en blandning, det kanske låter konstigt men jag kan höra melodierna i blip blop form när de spelas upp i mina högtalare eller hörlurar. Det är kanske en skada eller en välsignelse men det skulle inte förvåna mig om någon gjorde remixer av soundtracket i Chiptune versioner.

Miljöerna och själva världen tror jag hade varit riktigt tråkiga om det inte var för musiken som spelar stor roll i förmedlingen av känslan som ska påverka oss som spelare. Världskartan är ganska stor och konstigt nog känns allt levande på ett sätt jag inte upplevt på länge. Trots att Octopath Traveler släpptes i somras är det ett spel ingen JRpg fantast får missa, är du ny till genren skulle jag rekommendera något lite enklare och har du lite tålamod är det inget för dig. Octopath Traveler är en guldklimp i Nintendo Switch biblioteket som jag i vart fall starkt kan rekommendera! Trailern nedan förklarar även spelet väldigt bra så missa inte den om du är osäker! Sist men inte minst finns även ett demo på Nintendo E-Shop som låter dig testa på spelet och bestämmer du dig för att inskaffa det kan du importera sparfilen från demot in i helversionen.

Octopath Traveler

8

8