• Utvecklare: Spike Chunsoft
  • Utgivare: Bandai Namco Entertainment
  • Genre: Fighting
  • Antal spelare: 1-2 Offline | 2 Online
  • Finns till: PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2019-02-15

Jump Force skapades för att fira att den japanska serietidningen Shūkan Shōnen Jump fyller 50 år och i spelet kämpar 40 av mangavärldens mest berömda namn mot varandra – med karaktärer från bland annat Dragon Ball, Naruto och One Piece. Att få välja en eller flera av sina favoritkaraktärer är ett av de bästa sakerna man har fått prova på i detta fightingspel. Men är det värt att köpa spelet bara för karaktärernas skull? Det ska vi ta reda på i recensionen av Jump Force.

Att få välja en eller flera av sina favoritkaraktärer är ett av de bästa sakerna man har fått prova på i detta fightingspel.

”Jump Force” är alltså namnet på själva klanen som bekämpar ondskan och räddar människorna i fara på Jorden. Klanen ska se till att fienderna inte förstör städerna och att inga människor kommer till skada, eller i värsta fall dör. Under spelets inledning får man se hur de onda förstör en stad. Team Jump Force kommer då för att stoppa dem. Du som spelare är alltså en ensam människa som ser detta med sina egna ögon och försöker fly platsen och hitta ett säkert ställe att vara på. Plötsligt blir du träffad av en laserstråle från en av fienderna och ditt liv är i stor fara. Då dyker Trunks från Dragon Ball-serien upp, som är också en av hjältarna i Jump Force, och räddar dig från en säker död. Men för att göra det måste spelaren bli medlem i Jump Force, alltså en superstark hjälte, precis som de andra ur animevärlden. Detta genom att få en så kallad ”Umbras Cube” inopererad i sin kropp. En Umbras Cube är alltså en kub som används för att få superkrafter, man blir alltså lika stark och oslagbar som en av mangavärldens hjältar, eller skurkar. Dock kan kuberna även användas för att skapa nya onda karaktärer som ansluter sig till motståndarens klan. Fienderna som kallas för ”Venoms” och är de så kallade underhuggarna hos de onda. Ledarna är alltså de onda animekaraktärer från serierna. Alla mangakaraktärer är spelbara i Free Play.

Dock kan kuberna även användas för att skapa nya onda karaktärer som ansluter sig till motståndarens klan.

Hur som helst, om vi går tillbaka till spelaren som var döende kan vi då se hur hen får en kub, som leder till att vi får skapa vår alldeles egna avatar! I Jump Force kan man alltså skapa sin egen karaktär och ta del av olika attributer från diverse mangakaraktärer. Man kan döpa sin avatar, fixa det perfekta utséendet, ta de coolaste kläderna och välja vilken fightingstil hen ska ha. Sen får man slåss sida vid sida med diverse favorithjälte (eller skurk) och levla upp för att bli starkare. Du ges även möjligheten att byta superkrafter om du vill det. När vi är klara med vår avatar kommer vi tillbaka till liv och Trunks från Dragon Ball serien, tar oss till Jump Force högkvarter där vi får träffa resten av Jump Force gänget och även få oss en ordentlig utbildning i hur vi bekämpar vår motståndare. När du väl känner dig redo att ge dig på motståndarna är det dags att välja det lag du vill slåss tillsammans med. Team Alpha, med Son Goku (Dragon Ball-serien) som ledare, Tema Beta, med Monkey D. Luffy (One Piece-serien) som ledare, eller Team Gamma med Naruto (Naruto-serien) som ledare. Alla dessa lag har sina egna uppgifter och syften. Efter du valt dina favoriter bjuder spelet på massvis av action och fighting medan du fortsätter din egna story som en av hjältarna i Jump Force.

Spelet är inte värt att köpa om man inte tycker om eller inte är så jätteförtjust att titta på anime eller läsa manga. Allt handlar trots allt om att bekämpa ondska och slåss i spelet, ungefär som i Tekken-serien, men här kan man springa mer fritt istället för att bara springa till höger eller vänster. Tycker man däremot om anime eller manga och känner igen karaktärerna som Jump Force bjuder på i spelet så kan det vara roligt att spela som dessa karaktärer och använda deras superkrafter, om man dessutom tycker om fighting-genren är det givetvis ett stort plus i kanten. Tyvärr laggar Jump Force en hel del och frame raten är ojämn, men det förstör som tur är varken upplevelsen eller storyn. Detta är dock något som Spike Chunsoft och Bandai Namco säkert fått höra och är medvetna om samt kommer patchas inom en snar framtid.

I Jump Force kan man alltså skapa sin egen karaktär och ta del av olika attributer från diverse mangakaraktärer.

Grafiken i spelet är inte det bästa. Intro-filmen är det enda som imponerar, medan mellansekvenserna och all annan gameplay inte gör det. Det beror troligen på Spike Chunsoft val att ha den grafiska stilen de har. Det påminner en om en animefilm, att man på något sätt har hoppat in i deras värld. Troligtvis ville de inte gå åt det verklighetstrogna hållet, utan att man ska få en känsla av att man hoppar in i just en helt annan värld. Svårighetsgraden i Jump Force spelet är ett frågetecken för mig. När jag väljer ”easy” så kan jag fortfarande känna att det är ganska svårt. Antingen har Spike Chunsoft gjort det lite svårare med flit eller så är jag inte så jätteduktig på fighting-spel även om jag tycker att det är en rolig genre. Hållbarheten i Jump Force skulle jag säga inte är så hög. Detta är mer ett spel som man har för att spela lite då och då med en kompis. Inte ett sådant spel som blir beroendeframkallande och bjuder på 200+ speltimmar. I början kan det vara riktigt roligt att följa storyn, men vad händer sen när man har klarat av spelet?

Battles är sjukt roligt och riktigt actionfyllda, men även dessa är svåra som sagt. Det är en stor utmaning för spelaren att besegra sin motståndare. Jag slår vad om att det är riktigt roligt att spela med eller mot en kompis. Dessutom behöver man inte ha beslutsångest när man väl ska fightas. Det är det bästa med spelet – att du har flera favoritkaraktärer från animevärlden som du kan välja fritt från 3 olika att spela som. Mitt i striden kan du närsomhelst byta mellan exempelvis din egna avatar, Monkey D. Luffy eller Trunks.

Slutligen är ljudet bra, musiken är svängig och de japanska röstskådespelarna skapar en känsla av familjaritet (om du nu sett någon av animerna på japanska innan). I Jump Force går det inte att välja något annat språk, men det textas på engelska så man förstår vad som händer. Kontrollerna är väldigt lätta att förstå och sätta sig in i, det blir aldrig något moment där jag tänker; Oj vilken knapp var det nu som gjorde detta utan det sitter efter en kort stunds spelande. Detta tror jag även kommer tilltala en större publik spelare som kanske bara vill ha kul och inte lära sig en massa invecklade kombinationer för att göra något häftigt.

Vill du läsa mer recensioner av oss inom anime/mangavärlden? Klicka gärna vidare på någon av dessa exempel – Dragon Ball FighterZ, Naruto Shippuden: UNS 4, JoJo’s Bizarre Adventure: Eyes of Heaven eller One Piece: Burning Blood. Är det ett specifikt spel du letar efter kan du alltid gå in på recensionlistan och använda sökrutan.

Jump Force

6

5