• Utvecklare: Compile Heart
  • Utgivare: Idea Factory
  • Genre: Rollspel
  • Finns till: PlayStation 4
  • Släpps: 2019-02-22

Storyn till Death end re;quest följer mallen för vad som är populärt i Anime scenen i Japan just nu, nämligen teknologi och Virtual Reality. Vi har de senaste åren sett flera animeserier och spel efterfölja just samma mall, Sword Art Online, Overlord, That Time I Got Reincarnated as a Slime och The Rising of the Shield Hero för att nämna några. Ni no Kuni II: Revenant Kingdom är ett betydligt bättre spel inom  samma mall som jag kan rekommendera alla att titta närmare på om ni missat det. Det alla dessa titlar har gemensamt är historien, nämligen en vanlig människa från vår vanliga värld hamnar i ett spel, fantasi eller virtuell värld, frivilligt eller ofrivilligt det spelar ingen roll och premissen är densamma. Ta sig hem på ett eller annat sätt.

Virtual Reality är det stora heta i Japan nu.

Shiana och Arata Mizunashi, två unga programmerare vid Enigma Games. Duon är i full färd med att skapa världens största VRMMO (Virtual Reality Massive Multiplayer Online) spel kallad World’s Odyssey, tänk World of Warcraft fast i VR. En dag när Shina och Arata är i spelet och kvalitetstestar det så stöter dom på en felkod, en bug. Denna bugg är för stark för till och med spelskaparna och buggen har ihjäl Shinas karaktär. Ett år senare vaknar Shina upp i sin mammas stuga utan något minne om någonting, endast några fragment här och där. Shina upptäcker att hon har någon form av spindelben som sitter fast på henne, dessa ben gör inget till en början men hon kan ändå inte avlägsna dom. Samtidigt upptäcker Arata att någon loggat in i det nu nedlagda World’s Odyssey och denna någon har adminrättigheter samt verkar kunna ta död på skadlig kod. Det är Shinas karaktär, samma karaktär som dog för ett år sedan, samtidigt som Shina i den verkliga världen försvunnit utan ett spår. Arata loggar in i spelet får kontakt med Shina och försöker få henne att berätta var hennes verkliga kropp befinner sig men då Shina som nu tappat minnet, tror sig vara i verkligheten fastän hon i själva verket är i spelet avfärdar Arata. Efter ett tag börjar Shina få tillbaka minnen från den verkliga världen men då World’s Odyssey, numera nedlagd och är fullt med virus och buggar inte låter Shina logga ut så kan inte hennes riktiga kropp vakna. Duon kommer på att det enda sättet för Shina att vakna är om hon lyckas ta sig till spelets sista boss och besegra denna, då loggas hon automatiskt ut men det är lättare sagt än gjort. Shina inser snabbt att hon kommer behöva hjälp och bli starkare, nu börjar resan mot det sista området, där slutbossen och förhoppningen om frihet finns.

Shina inser att hon kommer behöva hjälp.

Vi får spela som Shina i den virtuella världen där vi rör oss mellan de olika miljöerna i spelet. Till en början utspelar sig striderna som i ett turordningsbaserat strategispel, vi får placera ut Shina och hennes kompanjoner på en inhägnad spelplan. Sen turas karaktärerna om att attackera. Den andra delen av spelet låter oss följa Arata i den verkliga världen, vi får inte direkt styra honom utan mer navigera genom ett menysystem och göra lite dialogval som påverkar den virtuella världen. Arata är en av skaparna till Worlds Odyssey så han har tillgång till källkoden. I striderna ges möjlighet att låta Arata manipulera koden i grunden och lyckas även om än tillfälligt ändra hur spelet spelas. Detta är nog en av Death end re;Quest försök att locka till sig spelare, byt genre när du vill. Mitt i striden kan jag ändra från det turbaserade till ett fps, enarmad bandit, fighting spel eller någon annan genre. Det låter ju som en rolig idé, men när jag kollar på trailer till Death end re;quest så ges jag intrycket av att denna ändring kan göras permanent och göra så spelet spelas helt annorlunda. Så är tyvärr inte fallet, det är just den striden jag väljer att aktivera och för en väldigt kort stund. Jag kan aktivera detta med alla karaktärer men vissa hanterar de olika genren olika bra, till exempel en karaktär med långdistans vapen som pilbåge eller pistol gör mer skada i fps läget än en med svärd.

Detta är nog en av Death end re;Quest försök att locka till sig spelare.

Shina och hennes vänner har även förmågan att aktivera ett ultimat läge, detta sker efter att deras kod blivit tillräckligt korrupt. Koden måste nå över 80%, kommer vi till 100% då är det Game Över och under 80% så går det inte att aktivera alls. Hur Shina och hennes vänner får korrupt kod sker via attacker mot dom eller att dom springer på fält, små lysande ikoner på stridsplanen. Dessa fält kan antingen fylla på liv, magi eller göra skada men det är så liten mängd det rör sig om så det spelar ingen roll. I det ultimata läget kastar våra karaktärer av någon outgrundlig anledning av sig alla kläder, deras kroppar täcks enbart av lite “dödapixlar” vid väl valda områden. Nya attacker blir tillgängliga men vilken sort beror på vem som använder sig av sin ultimata, någon gör massor av skada, någon buffar hela laget och lite andra saker. Detta ultimata läge räcker en runda sen är koden nere på 0% korruption och du får börja om samlingen. Apropå obefogat snusk, kameran i den öppna världen när vi springer med en karaktär har sin default snett nedanför, riktades uppåt, bakom karaktären. Detta hade inte varit något problem egentligen för vi kan styra kameran, men nästan alla karaktärer har korta kjolar och då per automatik visar de underbyxorna vilket inte intresserar mig ett dugg.

I det ultimata läget kastar våra karaktärer av någon outgrundlig anledning av sig alla kläder.

Stort plus i Death end re;Quest är röstskådespeleriet! Både den japanska och Engelska dubbningen låter seriöst gjord, dock så fattar jag inte varför Compile Heart valt att sänka musiken och ha karaktären flåsande var 10e sekund i det öppna fältet. Musiken är intetsägande och tråkig, jag minns inte en enda melodislinga, men jag minns flåsandet. Den grafiska stilen är en statisk, anime möter Cel-shade stil. Bakgrunder och annat går inte att integrera med och min förmåga att påverka världen är obefintlig  Karaktärer, fiender och npc:er är vackert designade med en Cel-shade teknik, vilket får mig att tycka att det är lite synd att inte samma omtanke lagts på andra områden i spelet. Death end re;Quest är ett ok jrpg, rent storymässigt  tror jag det hade gjorts sig bättre som en Manga eller Anime adaption än spel. Spelmekaniskt så saknar jag väldigt mycket. För ett rollspel så har jag ingen kontroll över mina karaktärers förmågor eller styrkor, det jag istället ges är möjlighet att ge dom nya vapen och kläder.

Death end re;Quest

6

7