• Utvecklare: Marvelous First Studio
  • Utgivare: Bandai Namco Entertainment
  • Genre: Actionrollspel
  • Antal spelare: 1 Offline | 2-8 Online
  • Finns till: PlayStation 4 | Windows
  • Släpps: 2019-02-08

Det är något alldeles speciellt med att känna sig underlägsen i spel där vi bjuds på rejäla utmaningar. Monster Hunter World är ett exempel på en sådan upplevelse vilket jag faktiskt förväntade mig att Marvelous Firsts nya God Eater 3 skulle vara. Spelet tar vid där föregångaren God Eater 2: Rage Burst avslutades och organisationen Fenrir som styrt över allt och alla möter sin undergång. Katastrofen går under namnet ”Ashland” och världen blir invaderade av demoner, aragamis, och mänsklighetens sista hopp står till de så kallade God Eaters. Dessa speciella individer besitter förmågan att utrusta sig med God Arcs som är kraftfulla närkampsvapen. Berättelsen är intressant och ambitiös ju längre in i spelet vi kommer och jag blir fängslas av dess enkelhet. Spelaren tar sig an rollen som en God Eater och erbjuds möjligheten att skräddarsy sin karaktär innan spelet drar igång. Med enklare reglage och menyval skapar jag antingen en manlig eller kvinnlig karaktär. När spelet väl sätter igång slår det mig väldigt snabbt att jag har spelat ett liknande spel och vart ifrån utvecklarna Marvelous First har hämtat sin inspiration ifrån.

Efter knappt en minut har den första aragamin fallit till marken, besegrad av mig

Värt att nämna är att jag inte har spelat något av de tidigare spelen i God Eater-serien så jag har inga som helst anekdoter att luta mig emot vilket gjorde att en del efterforskning var tvungen att göras. Monster Hunter är en spelserie som går ut på att spelaren sätts i ett underläge gentemot gigantiska monster av olika slag. Till sitt förfogande får spelaren tillgång till diverse vapen och varje strid mot ett monster kan pågå i flera minuter där både fokus och strategi är ett måste. God Eater handlar också det om att slåss mot monster men att oddsen är lite mer på spelarens sida där karaktärerna har tillgång till så kallade God Arc-vapen, vapen som besitter en mäktig kraft och gör det möjligt för spelaren att anamma i striden och kan på så sätt dela ut en massiv skada på fienderna.

Den hjälte som vi antar rollen som sitter till en början fängslad och behöver bokstavligt talat klara av hela åtta stycken övningsuppdrag vilket tog närmare en timme att klara av. Övningsuppdragens syfte är att lära oss hur vi nyttjar våra God Arc-vapens fulla potential, burst-egenskaper och vilka knappar som gör vad. Vid en första anblick och då jag beger mig in i den första striden får jag flashbacks till de många timmar jag spenderade i Monster Hunter: World och hur jag måste undvika attacker och värdesätta varje litet slag jag kan få in på det stora monster som nu står framför mig. Efter knappt en minut har den första aragamin (fienderna i God Eater) fallit till marken, besegrad av mig och min grupp med datorstyrda karaktärer och vinst-skärmen uppenbarar sig där jag nu har låst upp flera olika vapen, erhållit material och nya uppdrag. Med en relativt tom känsla lämnar jag området, tar mig tillbaka till basen och väljer att utrusta mig med ett av de nya vapen jag precis fått. Nästa uppdrag ska tydligen innehålla en boss som inte tål vatten så självklart utrustar jag mig med så mycket föremål och vapen som gör vattenskada som det bara går och tar mig an nästa utmaning. Under de knappt 20 timmarna som jag befunnit mig i God Eater 3 har jag aldrig besegrats och upplever att majoriteten av spelet är på tok för enkelt och att jag har svårt att motivera mig till att fortsätta till nästa uppdrag.

Spelaren tar sig an rollen som en God Eater

Fienderna har både styrkor och svagheter gentemot olika element och det gäller att ha koll på dessa då möjligheten att skapa nya vapen är både dyrt vad gäller spelets pengar och material. När jag väl har velat haft ett riktigt kraftfullt vapen har jag varit tvungen att upprepa ett uppdrag flera gånger i hopp om att ett visst material ska släppas ifrån uppdragets boss. Varje enskilt vapen går att uppgradera i ett typ av ”egenskapsträd” där spelaren ofta ställs inför två val. Antingen kan vapnet uppgraderas för att göra mer skada på fienderna, eller så kan det uppgraderas så att alla skada blir vatten eller eld-baserad. Efter varje avklarat uppdrag så låses de oftast upp nya uppgraderingar för dina vapen.

Ett av de allra största problemen som jag upplever med God Eater 3 måste vara sättet som striderna utförs i samarbete med kamerarörelserna. Kameran är oerhört ryckig och stel vilket medför att det är svårare att träffa attacker på fienderna trots att de oftast är jättestora till storleken. Känslan av att jag ska vara en mäktig karaktär infinner sig inte heller trots det att fienderna dör relativt snabbt, det känns för enkelt. Det finns dock en sak som jag ännu inte har fått pröva på och det är att spela över nätet då det inte finns några spelare online. Trots flertalet försök har jag endast lyckats se en ynka spelare online som öppnat upp sitt spel så att vem som helst kan hoppa in. Personen i fråga ville ta sig an ett av de större uppdragen, Assault Missions, där hela åtta spelare ska samarbeta för att besegra några av spelets svåraste bossar. Det var bara jag och den andra spelaren på plats i ett par minuter innan vi båda tröttna och fortsatte i det långa singel-player läget.

Fienderna har både styrkor och svagheter gentemot olika element

Förutom att kunna utrusta sig med diverse vapen och föremål som ska göra det annars enkla äventyret något enklare så stöter vi på en drös med andra karaktärer som kan ansluta sig till din grupp av krigare. Inför varje uppdrag kan jag välja att låsa upp olika förmågor till dessa karaktärer förutsatt att de erhållit tillräckligt med erfarenhet eller avklarade uppdrag. Det finns ett hundratal olika egenskaper som går att välja på per karaktär och det beror helt på vilken typ av spelare och spelstil du själv har.

God Eater 3 är ett bra spel som fortfarande behöver slipas för att kunna slåss emot andra konkurrenter i sin genre så som Monster Hunter: World. Trots att skärmen skakar till varje gång en attack görs så infinner sig inte känslan av att jag ska vara en mäktig karaktär med tillgång till supervapen och krafter. Jag älskar dock konceptet och utformandet av spelets alla fiender, bossar, karaktärer och vapen. Musiken gör sitt jobb med att förhöja spelupplevelsen då den tonsätter striderna på ett riktigt bra sätt och faktiskt ett soundtrack jag kan tänka mig lyssna på även utanför spelets ramar. Kontrollerna och kameran är dåligt utformad och gör spelet näst intill ospelbart förutsatt att du inte kan använda dig av en handkontroll då problemet med kameravinklar upphör att existera. God Eater 3 är absolut ett bra spel men det finns även mer att önska.

God Eater 3

6

7