• Utvecklare: Square Enix
  • Utgivare: Square Enix
  • Genre: Actionrollspel
  • Finns till: PlayStation 4 | Xbox One
  • Släpps: 2019-01-25

Kingdom Hearts III är en titel som många längtat efter och dessutom länge. När Square Enix under 2013 utannonserade det kommande Kingdom Hearts III tog det hela 6 år innan det äntligen lanserades tillsamman med ett flertal förseningar. Nu när spelet är här blir den stora frågan självklart; Har det varit värt väntan? Det korta svaret är nej.

När det första Kingdom Hearts släpptes till PlayStation 2 i slutet på 2002 blev det jätte populärt och serien blev ett Final Fantasy för de som kanske inte tycker om Final Fantasy serien. Kingdom Hearts bjöd på ett mer action orienterat äventyr med rollspels-inslag men var lättare att förstå sig på och komma in i en sitt syskon. Striderna var även mer action baserade och karaktärerna kunde röra sig fritt i striderna istället för de då mera klassiska tur baserade strider som var förknippat med Square Enix spel.

Har det varit värt väntan? Det korta svaret är nej.

Även interaktionen med miljöer så som att hoppa, springa på väggar och pelare skapade ett djup för spelare som då fick möjligheten att utforska på ett helt annat sätt än tidigare. Den kanske största nyheten som den första delen i serien förde med sig var att Disney var ombord på projektet. Nu fick vi även spela med Kalle och Långben och dessutom besöka flera kända Disney världar komplett med röstskådespelare till diverse karaktär. Fansen jublade och succén var ett faktum.

Efter att Kingdom Hearts II släpptes 3 år senare började något väldigt konstigt hända med serien, istället för att släppa del 3 började Square Enix att bygga ut historien och göra sidohistorier och efter 11 titlar var det äntligen dags för del 3 att komma ut. Först och främst är Kingdom Hearts III ett ganska snyggt spel och förväntar man sig en levande Disney värld blir man inte besviken. Grafiken passar alltså till genren men närmare bestämt mer det Kingdom Hearts III vill förmedla. Varma färger där den tydliga nämnaren är Disney blandas med världar från klassiska Disneyfilmer men även Square Enix egna påhittade. Det känns ganska mysigt och ibland glömmer jag bort att jag spelar ett spel. Detta på både gott och ont.

Det känns ganska mysigt och ibland glömmer jag bort att jag spelar ett spel.

Ett äventyr med stor fokus på sin berättelse har jag inga som helst problem med, det Kingdom Hearts III tyvärr gör är att överanvända sig av mellansekvenser, och när jag skriver ”överanvänder” menar jag verkligen det. Du tar några steg för att hamna i en mellansekvens, det blir strid som följs upp av ännu en mellan sekvens och så fortsätter det. Som tur är kan du hoppa över dessa men jag kan tycka att det hade varit bättre med en jämnare nivå på dessa istället för känslan av att vilja skippa för att få spela igen. Det stannar tyvärr upp hela äventyret och förstör i alla fall för mig en stor del av spelet. Jag vill utforska alla världar och känna den frihet rollspel oftast har, inte gå två steg för att få en mellansekvens uppspelad för mig IGEN.

Storyn i Kingdom Hearts III är uppföljaren till del II och blir det sista avslutande kapitlet i ”Dark Seeker/Xehanort Sagan” Kingdom Hearts III utspelar sig efter Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance (Nintendo 3DS) och Sora tillsammans med Kalle och Långben tar hjälp av King Mickey och Riku för att leta rätt på de 7 ”Guardians of Light” för att sätta stopp för Xehanorts onda planer och förhindra ett nytt Keyblade krig. Under spelets resa kommer du besöka flera olika Disney världar som; Kungariket Corona, San Fransokyo och Monstropolis för att bara nämna några. Du kommer träffa på massvis med familjära ansikten från din barndom och favorit Disneyfilm/karaktär. Personligen tycker jag Square Enix lyckats att fånga hela Disney konceptet men det har Final Fantasy serien fått ta stryk av då det finns mer eller mindre inga från sistnämnda serien kvar i Kingdom Hearts världen. För att ta dig till dessa världar åker du runt i ditt Gummi ship som du kan bygga ihop nästan som du vill. I en hub som troligen ska påminna om rymden åker du runt och kan även strida mot andra farkoster då ett slags mini-spel startar där målet är att skjuta ned så många fiender som möjligt på så kort tid som möjligt, men även ett antal bossar som står i vägen för dig när du ska landa på nya världar.

Det finns även en drös minispel du kan spela i gummi mobilen, dessa påminner mycket om Game & Watch.

Nytt i del 3 är gummi phone som är en mobiltelefon som Piff & Puff byggt, med den kan du ta selfies… och fota mussepigg märken som finns dolda överallt i de olika världarna du besöker. Detta ger belöningar så det är helt klart värt att jaga fatt på dessa och fota dom. Det finns även en drös minispel du kan spela i gummi mobilen, dessa påminner mycket om Game & Watch spelen jag växte upp med vilket är extra skoj att uppleva igen. De mest minnesvärda platserna jag tar med mig från Kingdom Hearts III är; Monstropolis och The Caribbean. Det finns flera men just dessa två imponerar mest och vissa är roligare än andra att spela igenom. Ingen av de cirka 9 världar Sora och gänget besöker är dåliga men det finns de som är betydligt tråkigare att spela igenom än andra.

Striderna är som i föregångare i serien men denna gång med en bättre kamera som inte envisas om att kasta bilden så jag inte ser vad jag håller på med. Det är färgsprakande och det finns massvis av olika kombinations attacker du kan utföra tillsammans med Kalle och Långben. Jag vågar anta att många av dessa är från kända attraktioner på Disneyland så om du som spelare någonsin varit på något av deras nöjesfält kanske du får ett extra leende på läpparna. Men jag tror även att det gäller att inte fokusera sig på minsta detaljer som bjuds på, för i grund och botten ska det vara roligt att spela och Kingdom Hearts III är ett underhållande spel som är roligt att spela. Det är kanske inte vad jag hade hoppats på, men det gör det inte till ett dåligt spel.

Dessutom ger Keybladsen Sora nya egenskaper han kan använda sig av.

Sora får under spelets gång olika Keyblades som är seriens vapen och dessa har även olika egenskaper som ändrar striderna en del och dessutom ger Keybladsen Sora nya egenskaper han kan använda sig av. Eftersom du kommer hamna i strid relativt ofta under resans gång är det bra att lära sig och öva på de olika funktionerna som går att använda när det är strid. Detta innefattar att hoppa, rulla, springa på väggar, snurra på stolpar, attackera och använda magi. I början kändes det överväldigande och nästan tog bort lusten att spela vidare, men jag gav inte upp och efter 30-45 min spelande gav det mig en uppskattad belöning och fick mig att känna mig ganska cool. Kontrollen har alltså en viss inlärningskurva och att slå med X knappen istället för fyrkant är bara förvirrande för mig, men när du lärt dig sitter det.

Musiken och framförallt röstskådespelarna i Kingdom Hearts III är verkligen på toppnivå. Många gamla original röstskådespelare från Disneyfilmerna lånar sina röster vilket får det att känna autentiskt och framförallt nostalgiskt. Musiken är aldrig störande eller känns repetativ på ett jobbigt sätt. Många andra karaktärer i de olika världarna pratar också vilket känns roligt och skapar en mer levande upplevelse.

Musiken och röstskådepelet förhöjer upplevelsen.

Efter 6 års väntan lever inte Kingdom Hearts III upp till hypen men det är ett actionrollspel jag tror många kommer uppskatta ändå, det får ett plus för det inte kräver att du spelat något av de tidigare delarna för att förstå, och i spelet finns även filmer som berättar historien om vad som hänt i spelvärlden fram tills nu. Musiken och röstskådespelet förhöjer upplevelsen och grafiken är varm och mysig. Det är kanske bara inte vad jag förväntat mig efter alla dessa års väntan.

Kingdom Hearts III

8

7