• Utvecklare: Firaxis Games
  • Utgivare: 2K Games
  • Genre: Turbaserad Strategi
  • Antal spelare: 1 Offline | 2-18 Online
  • Finns till: OS X | Windows
  • Släpps: 2019-02-14

Expansioner har ett enda syfte i min mening och det är att utöka den kända världen som vi redan känner till. Sid Meier’s Civilization-seriens alla tidigare expansioner har hittills bjudit på nya fraktioner, små funktioner och nationer som gör spelet än trevligare. I och med lanseringen av den senaste expansionen, Gathering Storm, väljer utvecklarna Firaxis att slå på den stora trumman och förändrar några av spelets fundamentala byggstenar vilket inte bara gör mig intresserad och engagerad, jag blir nyförälskad.

För den som har missat spelserien Civilization så handlar det kort och gott om att bygga upp ett stort imperium där du är den som styr allt med en järnhand. Men vad vore ett spel utan motståndare, du är inte ensam utan legendariska människor så som Gandhi, Teddy Roosevelt och Harald Hardrada kommer att försöka sätta stopp för din framfart. I den nya expansionen har ytterligare åtta civilisationer lagts till, däribland Sverige, Ungern och Kanada. Precis som tidigare så erhåller även de nya nationerna tematisk musik, strukturer och karaktärer, allt för att representera den valda nationen. Vid min första genomspelningen föll mitt val självfallet på Sverige, Länge leve Kristina.

Det är i kongressen som du och andra kan lägga fram förslag på kontrakt och beslut som alla måste följa.

Musiken har alltid varit pampig och episk i alla Civilization-spelen och den här expansionen har mycket fokus lagt på att verkligen särskilja på de olika nationerna och att de alla bör skapa ett tema kring varje enskild civilisation och utefter mitt första val, Sverige, spelas bland annat den svenska nationalsången och låtar som förknippas med midsommar om vart och vartannat. Det här gör att jag som spelare lätt sitter och nynnar och sjunger med i låtarna och att det blir en igenkänningsfaktor utöver dess like. Samma sak gäller även andra civilisationer, där det är många gånger jag kommer på mig själv att jag hört låtarna förut någonstans dock inte lika pampiga som i spelet.

Men som jag sa i inledningen så är Gathering Storms så mycket mer än bara några nya civilisationer och ledare utan för första gången i spelseriens historia påverkar nu alla dina och motståndarnas handlingar världen i helhet. Miljöpåverkan ifrån fabriker, utbrytning av järnmalm samt olja påverkar världen på lite olika sätt. Utvecklarna Firaxis har nämligen valt att lägga till miljökatastrofer i Civilization. Det kan handla om vulkaner som får utbrott och förstör allt runtomkring men samtidigt är området därikring rika på resurser. Ständigt måste jag överväga risken emot belöningen och om det i slutändan blir ett bra beslut. Miljön spelar dock fler spratt än så, för allt eftersom så kan världens isar börja smälta vilket höjer havsnivån och på så sätt försvinner delar av spelplanen och ibland även stora städer. Åar översvämmas, oväder drar in över land och stora tornados drar in över landet och förstör allt i sin väg. Helt plötsligt kan jag som har det absolut mäktigaste imperiet ha förlorat stora delar av alla mina resurser och behöver hjälp från mina motståndare och byteskontrakt.

Utvecklarna Firaxis har nämligen valt att lägga till miljökatastrofer i Civilization.

Nytt för den här expansionen är det omgjorda diplomat-systemet och sättet som du kan handskas med dina motståndare. Tidigare har det varit något oklart om hur dina handlingar faktiskt påverkar era relationer och om det närmar sig ett krig eller en fredsuppgörelse mellan de båda parterna. I och med expansionen Gathering Storm adderas en ny valuta som avgör hur mycket inflytande du kommer ha i nästa ”världs kongress”. Det är i kongressen som du och andra kan lägga fram förslag på kontrakt och beslut som alla måste följa. Väljer någon nation, eller du, att bryta mot de bestämmelser som ni gemensamt kommit överens om kan det leda till både positiva och negativa händelser. Ditt folk kan bli glada om du väljer att strunta i lagen om att få använda fabriker, men samtidigt påverkar du klimatet negativt vilket andra nationer kan vilja stoppa och på så sätt starta ett gemensamt krig emot dig.

Jag som annars är en erfaren Civilization-spelare kan även se samt känna av en del av de lite mindre förändringarna. När jag tidigare skickat iväg mina vältränade spioner på uppdrag i motståndarnas städer har det känns väldigt opolerat och slöseri med mina resurser. Det här är bland annat ett av de områden som fått sig en omgång i expansionen och upplevs som mer belönande och öppnar upp en hel del nya vägar för mig som spelare. Men Gathering Storm känns så gediget och välpolerat som gör ett redan bra spel till ett ännu bättre. För den som läste min recension av grundspelet Civilization IV kan redan där förstå min förtjusning för spelserien och genren. Gathering Storm är precis vad jag kan förvänta mig av en expansion, något som lägger till saker som varit efterlängtade och lyssnat på vad spelare har att säga och på så sätt förfinat de redan befintliga systemen. Det finns egentligen ingenting att klaga på här helt enkelt.

Gathering Storm är precis vad jag kan förvänta mig av en expansion

Hittills har samarbetet mellan Sid Meier och Firaxis Games fungerat i en perfekt symbios och personligen hoppas jag att samarbetet fortsätter. Spelet känns väldigt komplett i och med den här expansionen och jag har svårt att sätta fingret på vad jag egentligen saknar. Innan Gathering Storm visste jag inte att jag behövde påminnas om hur mina byggnationer och utvinnandet av olja skulle påverka den globala uppvärmningen av jorden. Jag visste inte heller att jag behövde ha en världskongress där jag med hjälp av mitt inflytande kan påverka de konkurrerande nationerna och hur de ska förhålla sig till omvärlden. Ännu en gång har Firaxis visat prov på storhet och hur duktiga de är på att skapa något alldeles unikt. Civilization IV: Gathering Storm är ett utmärkt exempel på en bra expansion.

Sid Meier's Civilization VI: Gathering Storm

8

8