• Utvecklare: Respawn Entertainment
  • Utgivare: Electronic Arts
  • Genre: Battle Royale
  • Antal spelare: 1 Offline | 2-60 Online
  • Finns till: PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2019-02-04

Battle Royale-spel finns det gott om i djungeln av dessa så gäller det att stå ut ifrån mängden om det ska vara intressant för spelarna. Respawn Entertainment som legat lågt sedan lanseringen av Titanfall 2 år 2016 gör nu en mycket intressant comeback i och med lanseringen av Apex Legends.

Fortnite och PUBG står och har stått näst intill ohotade på piedestalen över alla Battle Royale-spel. Visst finns det bra med konkurrens redan som det är med bland annat Call of Dutys Blackout läge och Paladins Realm Royale, men med konkurans föds en jakt på kvalité och spelsegment som ska hålla kvar spelaren. Apex Legends skiljer sig  dock inte speciellt mycket i sitt grundkoncept gentemot sina konkurrenter. I korta drag handlar det om att vara den sista överlevande kvar på spelplanen och under matcherna pressas spelarna hela tiden in emot en mittpunkt av en cirkel då den berömda ”Stormen” långsamt tvingar alla deltagare att ta snabba beslut både vad det gäller strategi och taktik. För att bli en av de sista överlevarna behöver du konstant söka efter kroppsrustning, granater, första hjälpen-kit och framför allt vapen.

Jag är glatt överraskad över vad Respawn Entertainment precis har visat upp för mig och världen.

Vid en första anblick påminns jag av flera andra spel där Respawn Entertainment säkerligen hämtat inspiration ifrån. Möjligheten att välja mellan 8 olika ”legendarer” som det kallas i Apex Legends påminner väldigt mycket om systemet i Overwatch. Legenderna har individuella egenskaper, ultimata förmågor och fyller en viss roll i det lag du kommer att ingå i. Exempelvis går det att välja hjälten ”Wrath” vars ultimata förmåga gör att han blir osynlig och släpper en portal på platsen där förmågan aktiveras, sedan kan han springa omkring i 10 sekunder och därefter släpps en till portal. De båda portalerna är sedan sammankopplade och skapar en genväg som alla spelare kan dra nytta av både i positiv och negativ bemärkelse. Det är en perfekt förmåga att använda sig av utifall den egna stridsgruppen hamnar i ett pressat läge av motståndarna, eller för att lura in motståndarna i ett avskärmat område för att ta kål på dem. Värt att nämna är att alla spelare tvingas in i squads bestående av tre spelare och där varje spelsession ställer 60 spelare emot varandra. Syftet är att spelarna ska samarbeta med varandra och det blir väldigt tydligt med tanke på att gruppen hoppar samtidigt ifrån ett flygskepp i början och att en av gruppens tre medlemmar blir slumpmässigt utvalda som ”The Jumper”; den som avgör vart ni kommer att landa. En funktion som jag personligen saknat i andra spel i genren är möjligheten att kunna kommunicera med ett enkelt knapptryck utan att använda sig av en mick. Jag upplever oftast människor som sitter och svär och spelar musik på hög volym i sina mickar, vilket gör att jag gärna mutar precis allt och alla när jag spelar vilket då gör det svårt att göra sig förstådd i vad jag tycker att vi ska göra härnäst. I Apex Legends används en av axelknapparna på kontrollen som gör det möjligt att ”pinga” olika vapen, fiendens position eller diverse viktiga saker som jag lagt märke till i min omgivning.

Respwan Entertainment går verkligen på en mycket tunn linje. Sedan lanseringen av Titanfall 2 för knappt tre år sedan är det många som trott och hoppats på att Respawn Entertainment antingen arbetade på ett nytt spel i Titanfall-serien eller åtminstonde något tillhörande FPS-genren i väntan på det nya Star Wars-spelet som de avslöjade under E3 2018 att de utvecklar. Det är ingen som känt till vad Respawn arbetat med fören i slutet av Januari 2019 då en grupp med journalister blev inbjudna att få testa på Apex Legends vilket plötsligt kort därefter lanserades för allmänheten på både PlayStation 4, Xbox One och PC helt gratis med möjligheten att köpa kosmetiska föremål eller loot-lådor för riktiga pengar.

Legenderna har individuella egenskaper, ultimata förmågor och fyller en viss roll i det lag du kommer att ingå i.

Personligen blev jag glatt överraskad över Call of Dutys Blackout läge men kände efter ett tag att det behövdes investera en oerhörd mängd tid för att lära sig vilka områden som var bra att landa på eller att överhuvudtaget ha en chans att vinna. I Apex Legends är kartan mindre, karaktärerna snabbare och smidigare samt att en match är slut inom loppet av 15 minuter vilket gör att jag mer än gärna plockar upp spelet och kör ett par vändor jämfört med konkurrenterna. Samma sak gäller laddningstiderna för med tanke på hur välpolerad världen är och hur mycket som händer samtidigt så är det väldigt få och korta laddningstider vilket även höjer upp spelbarheten rejält till skyarna och jag blir motiverad till att fortsätta spela.

Trots att spelet lanserades för bara några dagar sedan har jag redan hunnit spela över 25 matcher och tagit mig över nivå 10 på min spelprofil. För varje nivåökning på din profil erhåller du även en lootlåda som innehåller kosmetiska föremål till de olika legendarerna. Jag är glatt överraskad över vad Respawn Entertainment precis har visat upp för mig och världen, bara en sådan sak att spelet nådde över en miljon spelare under sina första 8 timmar måste tala för att det på något sätt ändå är tillräckligt intressant för spelarna och kanske är det just längden på varje spelsession som gör det, eller att du mer eller mindre blir tvingad till att samarbeta. Det kan även vara att Apex Legends är sjukt bra och därför fler väljer att spela just det. I väntan på nästa storspel kommer jag definitivt att spendera många timmar i Apex Legends, Tack Respawn för eran oslipade och alldeles fantastiska diamant.

Apex Legends

7

6