Efter två helger, en med VIP Beta och en med ett öppen Demo, ska du fortfarande vara pepp inför Anthem?

Båda helgerna har varit kantad med problem. Spelare som inte kommit in, spelare som blivit utkastade och alla möjliga buggar. Det är som väntat från en Beta även om EA valt att kalla det för ett ett öppet demo, som i ärlighetens namn borde kallats beta. Ett demo vittnar om en färdig produkt och det folk har fått testa har inte varit färdigt. Vi har inte fått ta del av historieberättandet som Bioware gjort sig känd för genom Dragon Age och Mass Effect serierna. Istället har dessa två helgerna bestått av skjutande och flygande, actionmoment har aldrig varit Bioware:s starka sida men här i Anthem verkar dom fått till det.

Dock sägs det att det kommer ligga mycket fokus på berättelse och de val du som spelare kommer att få göra i Anthem och det kommer påverka din egen berättelse. Anthem är en tredjepersonsskjutare, tänk ett kombo mellan The Division och Destiny med allt som hör till. Loot, grind, bulletsponge och göra samma sak om och om igen fast på svårare svårighetsnivå för att få den speciella rustningsdelen, vapnet eller den ovaliga färgen, det kan låta som jag skriver om något av de tidigare nämnda spelen men detta är Anthem.

Pepp!

Grafiken; Spelet ser oerhört snyggt ut, miljöerna, fienderna och karaktärerna samt Javelins ser ut att vara minutiöst finslipade. Vem har inte velat kliva in i en robotdräkt (Javelin) och likt Iron Man flyga omkring, leta efter fiender och använda sig av sitt enorma arsenal för att förinta det som är framför dig.

Story; Löftet om en karaktärsdriven historia. Vi kan bara hoppas att Bioware levererar det vi vet att dom kan och gör bäst, nämligen en historia som betyder något och berör på något vis.

Spelmekanik;
Flertalet klasser, unika färdigheter och variation behövs. Här menar jag att det Destiny missade lite av var att det spelar egentligen ingen roll om du spelar som Hunter, Warlock eller Titan, alla klasser flyter liksom ihop och den största skillnaden är hur karaktären hoppar eller ser ut. I Anthem så har de olika Javelinsen tillräckliga skillnader från varandra för att få det att kännas som helt olika spelstilar.

Depp!

EA modellen: Se Star Wars Battlefront 1 och 2 som trots sin imponerande grafik och ganska roliga matcher snabbt blev gammalt och tomt. Tyvärr så har väl det mesta innehållande en EA loga blivit något folk automatiskt skyr och skrattar lite åt. Vi vet att mikrotransaktioner kommer finnas i spelet men huruvida det rör sig om kosmetiska saker eller rent spelförstörande (d.v.s något som tvingas på folk som i Star Wars Battlefront 2) eller inte det återstår att se. Det som skedde med Star Wars Battlefront 2 resulterade i en hatstorm och konsumenterna sa ifrån. Det ledde visserligen till att de ändrade i Star Wars Battlefront 2 men försent, spelet var redan dött…

Thats it!

Nu vill vi att spelet ska släppas! För min egna del hoppas jag Anthem blir det Destiny och The Division lovade men inte levde upp till. En levande värld, en sömlös värld, en vacker värld fylld av variation och utmaningar. En story som blir min egna berättelse, inte nån generisk historie-mall precis som alla andras. Viktigast är att precis som i Destiny och Destiny 2 även Anthem ska innehålla massor av online skoj med vänner och okända. Den 22a februari är det dags för release och vi återkommer med videorecension av Anthem.