• Testad plattform: Windows
  • Utvecklare: Pathea Games
  • Utgivare: Team17
  • Genre: Rollspel | Simulator
  • Finns till: Windows
  • Släpps: 2019-01-15

Det skulle visa sig att mina föräldrar hade byggt upp ett gott rykte och bekantskapskrets i den idylliska staden Portia, ett rykte som det nu var upp till mig att upprätthålla. Spelet som under en längre tid befunnit sig i Early Access har känts väldigt inlåst och som att dess fulla potential inte riktigt fått växa sig stark och idag kanske det blir ändring på det när nu spelet lanseras på riktigt för alla som har tillgång till Steam, Epic Games Store eller Humble Store.

Med åldern förändras mycket hos människan och en sak jag personligen har märkt av när det gäller just åldern är att även min spel och musiksmak förändras. Tidigare kunde jag avnjuta långa spelsessioner i diverse rollspel men har på senare tid fastnat i management/simulerings-träsket men surar inte över det. Det här är en väldigt bred genre där allt ifrån bilmekaniker till entreprenörer kan finna något de känner lockar. Själv har jag helt fastnat för de spel där spelaren börjar med absolut ingenting och måste genomgå smart planering, utforskandet av olika områden och där samlande av olika typer av material går hand i hand. My Time at Portia är ett perfekt sådant spel för det har alla de delar jag faktiskt önskar mig ska finnas i ett spel i denna genre tillsammans med en lekfull och karaktäristisk grafikstil.

My Time at Portia bjuder in spelaren till en fenomenal upplevelse så länge du har det minsta intresse av att försöka bygga upp något stort ifrån något väldigt litet.

Som i de flesta spelen idag så måste vi först personifiera oss med en karaktär och i det här fallet får vi antingen välja den manliga karaktären Marco eller den kvinnliga Linda till vårt förfogande. De går att göra de båda lite unika genom att byta hårstilar och färger på dess kläder och hud, mer än så finns det inte att erbjudas här. Men misströsta inte, genom spelets gång kan vi själva skapa oss kostymer och utrustning som gömmer större delar av vårt utseende så det kanske inte spelar en så himla viktig roll när det kommer till valmöjligheterna på karaktärens utseende.

Att jag har blivit så himla förälskad i Pathea Games simulerings-rollspel landar nog i att det hela tiden känns som att jag konstant tar mig framåt i spelet oavsett om det handlar om att berättelsen tar mig vidare eller att jag lyckas skapa mig ett nytt föremål. När vi bosätter oss i staden Portia görs det i en liten trästuga utanför stadens stenmurar bredvid en gigantisk åker som är omgiven av stora och ståtliga träd. Här ska jag nu börja bygga upp ett eget litet företag som agerar entreprenör till olika människor som bor i staden. Det kan handla om att designa och skapa diverse möbler, verktyg eller föremål som människorna eftersträvar i utbyte mot både pengar och ryktes-poäng som allt eftersom skapar ett namn för mitt företag. Men för att skapa, låt säga en trästol, så behöver jag hugga ned ett av alla träden som står runt mitt egna hus, samt såga till de till delar för att skapa den där stolen. Dessa typer av uppdrag kan till en början känns väldigt intressanta men efter ett tags repetition upplever jag dessa som tråkiga. Som tur är är det väldigt sällan jag upplever den repetitiva delen för utöver möjligheten att skapa saker levererar My Time at Portia även en exceptionell nivå av utforskning.

Utöver möjligheten att skapa saker levererar My Time at Portia en exceptionell nivå av utforskning.

Till ytan kan jag faktiskt tycka att spelet känns väldigt enformigt och att det hela tiden handlar om att samla på sig material för att bygga nya föremål som gör det möjligt att samla på sig ännu bättre material och så vidare. Men utforsknings-delen upplever jag som riktigt underhållande och djup i ett ganska så ytligt spel. Förutom att springa omkring och dräpa monster ur ett utforksnings-syfte går det att besöka stadens farliga ruin. För en liten avgift får du besöka ruinen och för att få råd med besöket behöver du först utföra uppdrag åt staden. Väl i gruvan får vi sätta på oss en specialbyggd hjälm och en dammsugare vars enda syfte är att gräva efter reliker. Med hjälp av min hjälm kan jag markera vart det finns reliker nedgrävda, där kan jag använda dammsugaren för att suga upp damm och sand i ruinen sm då avslöjar dess olika skatter. På pappret kanske detta låter enkelt, det är väl bara dammsuga så får du fram alla skatter? Nja, det hade varit sant om det inte vore så att din karaktärs uthållighet är begränsad. För varje gång jag exempelvis skannar ett objekt, dammsuger bort damm, hugger ned ett träd eller slår mo en fiende så tappar du ett poäng i uthålligheten. När poängen är slut är det bara ta sig tillbaka till trästugan och vila så fylls mätaren på så de sätter alltså stopp för en utforsknings expedition som aldrig tar slut.

Det strategiska tänket finns alltid i bakhuvudet och framför allt längre fram in i spelet där det verkligen krävs en viss tankeverksamhet för att hinna med och göra de saker som krävs under en dag. Dagarna och årstider passerar och vissa festivaler och folks födelsedagar sker under utsatta dagar, så det gäller att hålla koll på det också. Inte nog med det så erbjuds även möjligheten att delta på festivaler som hålls i staden där du som spelare kan tillaga förbereda exempelvis maträtter, visa upp nya möbler eller andra viktiga föremål som kan ges eller säljas till människor i staden för att bygga på relationer som ni skapat. Beroende på hur duktig du som spelare är på att upprätthålla relationer och erbjuda människor saker som de gillar kan de till slut leda till kärlek och eventuellt ett bröllop i framtiden.

Det skulle visa sig att mina föräldrar hade byggt upp ett gott rykte och bekantskapskrets i den idylliska staden Portia.

Så, samla material, bygga utrustning eller föremål, upprätthålla relationer och utforska både världen och ruiner, finns det något mer? Det korta svaret på det är; Ja. My Time at Portia bjuder in spelaren till en fenomenal upplevelse så länge du har det minsta intresse av att försöka bygga upp något stort ifrån något väldigt litet eller att strategiskt planera ditt nästa drag för att din karaktär ska ”orka med” hela dagen och att tiden inte går förlorad. Mycket av inspirationen till spelet är garanterat hämtat ifrån spel som Harvest Moon och Stardew Valley, men jag kan tycka att utvecklarna Pathea Games har gjort ett fantastiskt arbete med att göra det till något ännu bättre än att bara ”inspireras och härma”.

My Time at Portia

7

7