• Utvecklare: Omega Force | Koei Tecmo
  • Utgivare: Koei Tecmo
  • Genre: Hack ’n slash
  • Antal spelare: 1-2 Offline | 2-3 Online
  • Finns till: Nintendo Switch | PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2018-09-27

Musō Orochi 3 som det heter i Japan men här Warriors Orochi 4 innehar ett Guinness rekord för flest spelbara karaktärer i sin genre, om det är en bra sak eller inte ska vi försöka ta reda på i recensionen.

Ofta har spel en spännande story, en handling som förhoppningsvis håller en fast vid spelet och tiden bara rinner iväg. Warriors Orochi 4 har den inverkan ibland och på vissa av oss men inte alltid. Det kanske låter konstigt och framförallt luddigt beskrivet men jag har spelat väldigt mycket av tidigare del i serien och även om det är ett bra spel är storyn fruktansvärt förvirrande och något jag inte riktigt kunde greppa taget om. I del 4 är det dock lite enklare att följa med men det saknas något, vad det är undrar du? Gästkaraktärer svarar jag. i tidigare del var Ryu Hayabusa och Rachel från Ninja Gaiden med och slaktade tusentals fiender per bana jag tog mig igenom. Det fanns karaktärer från flera Tecmo Koei titlar vilket kanske inte är så konstigt då det är samma företag som ger ut och utvecklar även denna serie. Karaktärerna kom från alla hörn och kanter som; Ninja Gaiden, Bladestorm: The Hundred Years’ War, Warriors: Legends of Troy, Dead or Alive, Trinity: Souls of Zill O’ll, och Atelier. Tyvärr lyser alla dessa med sin frånvaro i Warriors Orochi 4.

Även om det är ett bra spel är storyn fruktansvärt förvirrande.

Storyn i Warriors Orochi 4 tar vid där del 3 slutar och kretsar kring hjältarna från de tre kungarikena och Sengoku perioden. När de kommit tillbaka till sina världar och tidsperioder raderas även deras minnen om vad de vart med om och när allt verkar ha återgått till det normala planerar den grekiska guden Zeus att samla ihop alla dimensioner och världar ännu en gång. Tokuwaga trupper känner plötsligt att något inte står rätt till och anar oråd i dimensionerna då det dyker upp en lila dimma varpå de på andra sidan befinner sig på en plats de inte känner igen. Här dyker flera gamla ansikten snabbt upp som Lü Bu, Sun Quan och andra favoriter. Zeus har skapat armband som ger dödliga otroliga krafter som liknas de vid gudar. Det tar inte lång tid fören de faller i fel händer på grund av Loki som vill sabba allt för Zeus och skoja till det som den pajas han är.

Jag tycker om Hack ’n slash och även om favoriterna som Champions of Norrath, Baldurs Gate; Dark alliance 2 innehåller rollspelssegment vet jag att Tecmo Koei också försöker tillfredsställa både mig och dig där ute som uppskattar en större känsla av delaktighet istället för endast iakttagelse. Du kan uppgradera din bas och på så sätt öka erfarenhetspoäng du tjänar in till de olika klasser av krigare du styr, vart och hur många du kan skicka på träning, färdigheter som att göra fler attacker i följd och sist men inte minst alla de olika vapnen.

Nivå 100 är den högsta nivån du kan nå med dina karaktärer.

För just vapen spelar en jättestor roll i dessa spel, de har olika färdigheter och gör olika mycket skada. Du kan sätta in slots med diverse egenskaper som att skjuta elektricitet ur vapnet, eld, vind ja nästan allt du vill. För den som vill spela taktiskt finns även färdigheter som gör att du återuppstår en gång när du dött, tjänar in erfarenhetspoäng snabbare, snabbare vapen kompatibilitet eller större chans att vapen släpps från fiendeofficerare. Nivå 100 är den högsta nivån du kan nå med dina karaktärer och detta fungerar helt ok till en början då du kanske har 10-20 stycken att välja mellan men efter en kort stunds spelande sitter du plötsligt där med 40-60 stycken och du ser tiden snabbt passera tillsammans med en gnutta ångest.

Det finns så många olika karaktärer från både Dynasty Warriors 8: Empires och Samurai Warriors 4-II samt alla spelbara från Warriors Orochi 3 (förutom gästkaraktärerna) Alla är uppdelade i olika klasser; Tekniska krigare, starka krigare och snabba krigare, alla med diverse styrkor och svagheter. Dock hittar man snart sin favorit trio och håller sig till den under spelets gång, det gjorde i alla fall jag. Men känslan att få alla till nivå 100, skaffa alla de bästa vapen som finns och spela de olika banorna med de karaktärer spelet föreslår för att låsa upp diverse sidouppdrag är en stor del av spelet och en del jag både hatar och älskar.

Att ha över 1000 fiender besegrade på en karta är inte ovanligt.

De olika kartorna som striderna utspelar sig på skiljer sig inte så jättemycket men grafiskt sätt är de ett steg upp från föregångaren och det laggar inte alls när det är mycket på skärmen. Om det beror på PlayStation 4 Pro eller inte vågar jag inte svara på men det flyter på jättebra. Musiken är den traditionella i serien, d.v.s rock och techno blandat med någon lite lugnare orkester melodi vilket passar väldigt bra in i spelets stämning. Det finns en drös dlc du kan spela vilket fungerar som mer story kring några av de olika karaktärerna och det känns ganska trevligt. Förutom detta låser du även upp sidouppdrag beroende på vilka tre krigare du väljer att spela med.

Hack ’n slash genren brukar oftast bjuda in till lite kortare spelsessioner då det är mycket knapptryckningar tillsammans med en sjö med fiender på skärmen. Att ha över 1000 fiender besegrade på en karta är inte ovanligt och detta tillsammans med antalet träffar belönar dig med en och annan trofé alternativt achievement. Det finns dock ganska mycket innehåll att hämta i Warriors Orcohi 4. Spelet är uppdelat i 5 kapitel och totalt är det 70 uppdrag med diverse utmaningar som ska klaras av. Att sitta och pyssla med sina karaktärer och som tidigare nämnt få dessa till max nivå tar sin tid och jag är långt i från färdig. Givetvis är belöningarna mycket större och bättre om du väljer att tackla spelet på dess svåraste svårighetsgrad. Allt i alla är Warriors Orochi en underhållande titel i små doser och att spela tillsammans med någon antingen i soffan hemma eller nätet fungerar alldeles utmärkt.

Warriors Orochi 4

7

7