• Testad plattform: Windows
  • Utvecklare: Nerd Monkeys
  • Utgivare: Nerd Monkeys
  • Genre: Äventyr | Indie
  • Finns till: Linux | OS X | Windows
  • Släpps: 2018-07-19

Det första jag tänkte på när jag startade Detective Case and Clown Bot in: The Express Killer var att det kändes väldigt chill med go ”detektiv-musik”. Det påminde mig lite om Rosa Pantern vilket gjorde mig glad. Man hamnade direkt i den stämningen och det hela var väldigt charmigt. ”Chill” och ”charmigt” var mina första ord för detta spel. Sådana spel är ganska underskattade tycker jag och det uppskattades verkligen att byta miljö eftersom att jag mest lirar Destiny 2: Forsaken idag på min fritid, som alltså är väldigt actionfyllt.

Detective Case and Clown bot in: The Express Killer bjuder oss på en riktig show med massvis av underhållning. När man startar spelet får man lära känna Detective Case lite bättre genom att se vart han bor, hur han beter sig och hur hans relation är med hans högra hand – Clown Bot. Detective Case är en expert i sitt område – att lösa mord, och med roboten Clown Bot vid sin sida kan ingenting gå fel. I detta retro-liknande spel bjuder skådespelarna oss på mycket skämt med fantastisk humor. Det är ganska överraskande att se publik i spelet när vissa saker sker på scen. De skrattar när de skämtar, de säger ”aaw” när något gulligt, fint eller sorgligt händer. Det är otroligt hur spelutvecklarna har lyckats få in begreppet att bryta den fjärde väggen i spelet där skådespelarna ibland talar med publiken. Ett exempel är när Clown Bot ska förklara för spelaren hur spelet går till. Clown Bot vet att de är i ett spel, men Detective Case vägrar tro på det.

I detta spel är det inte bara mord du ska lösa utan också så kallade ”sidequests”

Efter att vi har fått se en story om hur polisen kommer till Detective Case och Clown Bot och ger de jobbet att lösa morden på expresståget så får vi äntligen börja spela. Testa på att klicka runt lite, vilket är det enda vi behöver göra som gör att spelet blir ganska skönt att lira. Förutom att musiken är riktigt grym i spelet så får man också vid vissa tillfällen välja repliker i spelet för att se hur de andra reagerar. Bara en av alla repliker är ju den rätta, men det gör ingenting om man klickar fel, man får en andra, tredje och till och med en fjärde chans. Om det skulle vara så att man fastnar i spelet och inte riktigt vet vad man ska göra kan man klicka på Clown Bot som ger dig tips på vad du ska göra. Dessutom kan han berätta skämt som han har lagrat i sitt minne, jag lovar dig att du kommer le för dig själv när du spelar detta spel.

I detta spel är det inte bara mord du ska lösa utan också så kallade ”sidequests” som dessutom har olika svårighetsgrader. Ett exempel är att polisens son, som följer med oss på tåget, behöver kissa men alla toaletter är upptagna, den enda som är ledig är första klass-toaletten men dit får vi inte gå. Då får man använda sig av andra hjälpmedel för att ta sig in i första klass-vagnen. Man har ju definitivt mycket att göra i spelet än att leta mord och hålla på med sidequests. Melansekvenser förekommer ibland och man får också spela ”mini-games” medan man letar efter ledtrådar på hela tåget. När man väl har samlat på sig tillräckligt med ledtrådar och bevis så får man göra intervjuer med misstänkta på tåget, vilket i sig också är ett mini-game.

Humorn i detta spelet är något jag fastnade för

Förutom att spelet har många fördelar så har den också en del nackdelar. Spelet kan vara lite väl ”pixligt” även om de vill ha retro-känslan och den charmen. Ibland kan det vara svårt att hitta föremål i spelet vilket gör att man blir lite frustrerad och tröttnar snabbt på spelet. Ibland kan det kännas som om man går runt på tåget och inte riktigt vet vad man gör, även om man har bett Clown Bot om råd. Som sagt, Detective Case and Clown Bot in: The Express Killer kan bli långtråkigt efter ett tag. Detta spel har för mig blivit ett spel som jag spelar när jag känner för att ta en paus från mitt huvudspel som jag lirar för tillfället mest. Hållbarheten är så låg i betyg därför att jag anser att har man klarat av spelet så kommer man inte spela det mer. Till skillnad från vissa andra spel där man kan fastna och spela hur många timmar som helst på.

Dock rekommenderar jag att testa detta spelet. Det kan vara väldigt skönt att ändra på sin vardag och välja ett spel där man inte behöver anstränga sig så mycket på. Det är enkelt, men det är utmanande att hitta saker och ting på grund av grafiken, vilket ändå är helt okej. Humorn i detta spelet är något jag fastnade för. Det uppskattas verkligen att få höra lite skämt och få se ett spel som har sin egna charm. Åldersgränsen är jag lite tveksam över då det förekommer opassande ord och meningar för 7-åringar att läsa, som tur är fokuserar inte barn på att läsa i spel vid den åldern. Utan mest underhållningen och spänningen att lösa mord-gåtan. Så på med era detektiv-hattar och fram med förstoringsglaset! Vi har ett (eller kanske flera) mord att lösa!

Detective Case and Clown Bot in: The Express Killer

6

6