• Utvecklare: Bethesda Game Studios | Bethesda Game Studios Austin
  • Utgivare: Bethesda Softworks
  • Genre: Actionrollspel
  • Antal spelare: 1-4 Online
  • Finns till: PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2018-11-14

Jag plockar upp ett inspelat band märkt ”Colonel” En ung röst börjar prata och berättar att han heter Colonel och att att han är 13 år. Han ber om ursäkt för allt dumt han gjort och alla bus han hittat på, han vill ha förlåtelse och att sin pappa ska komma tillbaka, men det gör han aldrig och Colonel lever inte när bandet slutar spela upp hans sorgsna berättelse. I fallout 76 har världen gått under, bortblåst i atombombernas gift och de som inte hade tur att dö direkt, överlevde ovan jord och har blivit muterade. Även djur är muterade och det mesta är radioaktivt.

En sak Fallout serien alltid lyckas med är deras 50-60 tals känsla de förmedlar och stämningen den medför. Framtiden var flygande bilar, men framtiden kom aldrig. Robotar byggdes dock och antog olika sysslor som jordbruk, barnpassning m.m. Du är en av de tursamma som fick bo i ett så kallat ”Vault” ’det finns flera sådana utspridda runt om i USA men ditt har nummer 76. Resan börjar med att du vaknar upp bakis från en fest och efter en kort introduktion och din Pip-Boy på armen ger du dig ut i världen. Det är även här du kommer träffa andra spelare som du kan slå dig samman med eller mot. Just PvP delen vet jag är något många haft funderingar på och personligen tycker jag den är smart utformad. Du kan vid level 5 attackera andra spelare men dessa måste då ge gensvar genom att attackera dig tillbaka eller att stänga av den funktionen som heter ”pacifist” för så länge denna är påslagen händer inte mycket vid konflikt mellan spelare.

Framtiden var flygande bilar, men framtiden kom aldrig.

Jag har alltid tyckt om Fallouts värld och även andra Bethesda titlar som The Elder Scrolls och Skyrim, men jag har alltid känt att det varit för mycket att ta in. Det finns en mycket bra story framför mig men alla sidouppdrag och sidospår tar nästan död på min utforskningsvilja, den liksom dör innan den har börjat leva. En sak jag alltid önskat mig i dessa spel är möjligheten att spela tillsammans med andra och i exempelvis The Elder Scrolls Online går det alldeles utmärkt. Men aldrig i Fallout, Fallout har istället haft fantastisk berättelser och npc:er. Så enligt mig är det banne mig på tiden att vi skulle få uppleva ett sådant äventyr tillsammans.

Här dyker dock ett av Fallout 76 problem upp; den totala avsaknaden av npc:er, den tidigare levande värld (trots atombomber) hade många fantastiska karaktärer som du antingen älskade eller hatade. Det lades stor fokus på val du gjorde men i Fallout 76 lyser detta med sin frånvaro. Bethesda har lagt till lite emotes du kan göra med eller till/åt andra spelare men mycket mer än så finns inte, du kan dock köpa emotes och annat för Atom points i Atom shoppen. Dessa tjänas in genom utmaningar i spelet som är dagliga, per vecka o.s.v. men går även att köpa för riktiga pengar. Mikrotransaktioner men här som i många andra fall är det i alla fall tur att det inte rör sig om annat än just kosmetika eller emotes. Jag tycker det är helt ok att ha detta och det är verkligen valfritt, även om den där Nuke.-cola frysen skulle passa perfekt på framsidan av min verandan i basen som jag byggt upp.

Du kan bygga din bas på de flesta platser.

Din bas är en viktig del av Fallout 76 och det är här du kan hämta saker du lagt undan för att undvika att du blir överbelastad, blir du det kan du räkna med att både dina AP ryker och din hastighet. Du kan bygga din bas på de flesta platser och när du känner dig nöjd med hur den är påbörjad eller färdig kan du skapa en ritning av det och sedan sparas denna komplett med vilka material du behöver för att återbygga den då du kan flytta på basen om du så vill. AP som är en förkortning av Action Points används för att hoppa, springa använda V.A.T.S och alla olika utföranden kostar olika mycket AP och eftersom du behöver kunna springa för livet ibland är det alltid en bra ide att spara dessa och inte ha det konstant använt på grund av överbelastningen av vikt med saker du samlat på dig.

Som spelare måste du även hålla koll på hur hungrig och törstig din karaktär är och laga mat är ett måste om du ska överleva. Runt om i Appalachia hittar du även recept som du kan använda dig av för att tillaga riktiga gourmet måltider. Även drycker går att tillaga och hitta recept på. tyvärr är det mesta fruktansvärt radioaktivt så du kan räkna med en och annan förgiftning på vägen till den mätta magen. För att kontra detta kan du äta så kallade ”Rad away” eller uppgradera din mages förmåga att klara av gifterna. I Betan var dessa två mätare total kaos och det kändes som du var tvungen att hålla koll på dessa konstant men nu räcker det med ungefär en gång i halvtimmen beroende på vad du har för dig in-game.

Dag och natt cykeln är en mysig sak som skapar en större känsla av realism.

Grafiken i Fallout 76 är inte supersnygg men den är långt ifrån ful, detta troligen då Bethesda använder sig av en tweakad variant av deras motor ”creation” som användes i bland annat Fallout 4. Natur känns levande och dag och natt cykeln är en mysig sak som skapar en större känsla av realism. Jag personligen hade gärna velat se lite mer valmöjligheter när jag fick skapa min spelbara karaktär. En riktigt sjyst sak Fallout 76 bjuder på är möjligheten att kunna ändra utseendet på din karaktär mer eller mindre närsomhelst vilket jag tycker är super då jag alltid spenderar cirka 2 timmar med att skapa min karaktär men aldrig blir riktigt nöjd.

Storyn kommer genom de så kallade ”Holotapes” med inspelade meddelanden från överlevare, annars är det bara att ge sig ut och utforska den stora världen. Runt om i Appalachia som spelet utspelar sig i finns även Events du kan delta i och dessa varierar från larvigt enkla till löjligt svåra. Som tur är har jag tre vapendragare med mig och hade jag inte fått spela med andra hade det inte alls varit lika roligt, och det är här det andra problemet dyker upp. Min personliga åsikt och hur jag spelar fungerar ungefär såhär; Jag och Robert spelar tillsammans sen stänger vi av tillsammans. Jag spelar inte själv eller utan honom, inte så mycket för det är osjyst eller för jag kommer hamna några levlar högre än honom utan snarare för att det inte är roligt. Det är inte roligt alls. Nu kanske det ändras vid högre nivåer men just nu känner jag att det är så mycket att ta in och lära sig och att jag personligen gör detta bäst tillsammans med andra. Dessutom blir det intressanta tankegångar, funderingar och ”aha” moment ganska ofta vilket är en sak jag verkligen uppskattar och inte vill vara utan. Kan man spela Fallout 76 ensam då? Ja visst kan du det, men då försvinner hela tanken bakom spelet och jag hade nog aldrig ens recenserat det. Att valet finns är bra för de som vill ge sig ut på egen hand men för mig är det inget som lockar det minsta.

Bäst tillsammans med andra.

Kontrollen kan kännas lite klumpig till en början där hopp-knappen inte är vart du förväntar dig att den ska vara, att sikta in sig på fiender är enkelt och underlättas ännu mer genom att använda sig av V.A.T.S. De sistnämnda fungerar lite som ett automatiskt siktes-system som saktar ned tiden rejält och denna funktion tillsammans med en drös andra går att bygga på genom att levla upp sin karaktär. Level systemet fungerar genom att olika kort låses upp och dessa kort går att maxa ut till gånger 3 d.v.s om du använder samma kort 3 gånger kommer den bli level 3. Det gäller att välja rätt om du spelar i grupp då alla i gruppen kanske inte ska vara bra på att bryta lås, utan någon kanske ska satsa på att hacka terminaler eller möjligheten att bära mer. Det finns många olika kombinationer och hur du bygger din karaktär är ganska mycket upp til och fritt.

De olika vapnen går att moda och kräver reparation då och då på grund av hållbarhet. Samma sak gäller med rustningsdelar du hittar och bygger ihop, men här kommer allt skräp du plockar upp in i bilden. Genom att skrota allt skrot du hittar får du grundmaterial som koppar, aluminium, plast, läder med flera. Dessa används sedan för att bygga antingen delar till vapen och rustningar eller delar till din bas. Fiendernas ai är lite ojämn och vi har inte stött på några fiender som dödat oss hittills (peppar peppar) När det gäller att ta sig runt kan du teleportera till andra spelare i din grupp, din och andras baser vilket underlättar att ta sig fram till fots och dessutom sparar en massa tid. Fallout 76 har en lite knackig start och behöver patchas och förbättras men jag gillar dess grunder och att jag äntligen får spela med andra.

En Andra åsikt:

Fallout har alltid varit relativt ointressant för min egen del. Jag har inte spelat något av de tidigare spelen i serien då det helt enkelt inte har tilltalat mig. Nu kom Fallout 76 som implementerade möjligheten att befinna sig i den ack så stora och ödelagda världen med andra spelare och genast blev spelkonceptet mer intressant och lockande. Det finns många saker som jag tycker görs riktigt bra i Fallout 76 och andra lite mindre bra. Spelets olika fiender som jag hittills stött på verkar helt sakna handlingsförmåga och beter sig väldigt underligt, ja till och med när jag riktar en pistol emot huvudet på dem blir reaktionen utebliven. Under spelets gång ploppar det upp olika events och publika uppdrag där spelarna i området tillsammans behöver samarbeta för att till exempel skydda en kaffekopps-liknande byggnad eller sätta igång ett av spelets kärnkraftverk. Allt detta bidrar till att spelvärlden ändå känns levande trots att det mesta är radioaktivt och dödligt efter att världen har upplevt ett helt kärnvapenkrig. Många av spelets olika samlarobjekt delger en extra dimension till berättandet där vi får höra berättelser ifrån människor som, både innan och efter att alla kärnvapen föll ned på jorden, berättar om sina öden. Däremot lyckas Bethesda riktigt bra med att placera mig och mina vänner i en tillsynes ödelagd värld där varje liten vrå skriker om att det hänt något riktigt fruktansvärt. Många av spelets olika system är även inbjudande, så som möjligheten att skapa ett eget läger att utgå ifrån nästan precis vart jag själv vill samt möjligheten att kunna teleportera runt den gigantiska kartan. På förhand hade jag visserligen hoppats på mer action eller mer handlingskraft på fienderna och att de inte betedde sig som fyrkantigt programmerade mannekänger. Samlandet av föremål kan till en början kännas väldigt tafatt och tråkigt men det går relativt snabbt och urskilja vad som är värt att plocka upp och inte. Föremålen används i sin tur till att skapa nya och kraftfullare vapen eller utrustning som skyddar mig mot exempelvis radioaktivitet. Fallout 76 är ett spel som måste upplevas och det har även gjort mig intresserad av serien i helhet som tidigare varit ointresserad. Jag kan dock alltid hoppas på att det på något sätt uppdateras så att fienderna blir lite mer utmanande mot end-game. 7/10 – Lilbirro

Fallout 76

7

7