Studio23’s åsikt:

Hur ställer jag mig egentligen till en spelserie som jag alltid önskat mig co-op stöd till? En serie som fler gånger än jag kan räkna dragit mig ifrån huvudstoryn in på andra sidouppdrag och tagit enormt av min tid men ändå givit tillbaka massvis. Svaret är svårare än jag man kan tro. Fallout tillsammans med Skyrim och The Elder Scrolls är praktexempel på titlar som nästan överrumplar mig med intryck och saker att se, uppleva, prova på och fasta för. Att plocka upp olika föremål, vare sig det är skräp eller värdefullt blir både spännande och otroligt irriterande. Allt kanske är bra? Allt kanske går att använda? Vissa saker gör mig radioaktiv med andra tar bort det.

Bethesda valde att inte ha några levande NPCer i Fallout 76 och det märks tydligt då världen blir ganska tom, i hopp om att fylla detta tomrum har alltså Bethesda gett möjligheten att spela tillsammans med tre andra spelare. D.v.s du och tre till. Men det går även bra att spela ensam om så önskas. Fallout 4 introducerade möjligheten att bygga sitt egna läger, sin egna stad och detta är något som även finns med i Fallout 76. Det var en uppskattad funktion och jag tror det tilltalar många även här.

Det är viktigt att påpeka att i skrivande stund är Fallout 76 i betastadiet på gott och ont. Vi mötes av ”Server not responding” x antal gånger och ibland laggade det förfärligt. Idag är det mer eller mindre standard att stresstesta större spel och all den negativa kritiken som folk kastat på Fallout 76 är oförtjänt. En beta kommer alltid innehålla buggar, en beta är till för att ta reda på vad som behöver fixas, vad spelarbasen tycker är bra och mindre bra.

Äventyret börjar med att du vaknar upp bakis från en fest i Vault 76, det valvet du och de andra spelarna i världen kommer ut ur. Världen är dock som alltid i Fallout sliten och radioaktiv. Att skapa en karaktär är roligt men givetvis tidskrävande om du vill få denne att lika dig själv, det finns massor av möjligheter att ändra utseendet på olika sätt. Efter vi skapat karaktären är det dags att ge sig ut från Vault 76 och överallt finns det faror, muterade varelser och giftigt vatten. Du måste dessutom hålla kolla på din hunger och vätskemätare annars kommer det bli jobbigt för din karaktär efter en stund. Tyvärr innebär även detta att maten du äter och vätskor du dricker ofta (inte alltid) innehåller radioaktiva ämnen som gör dig sjuk, detta går att kontra med medicin och annat. Vi stöter på andra spelare runt om i den ganska stora världen, men det känns lite tomt. Jag hade nog uppskattat en och annan levande person istället för terminaler, holotapes och robotar. Det blir lite kallt och ja dött. Men jag förstår även att detta är Bethesdas första gång de testar ett sånt här koncept med Fallout. Zenimax som står bakom The Elder Scrolls Online är en helt annan femma.

Under den speltid jag upplevt har jag slagits mot super mutanter, äckliga muterade varghundar, stora insekter och muterade människoliknande varelser som väser och säger fåtal ord. Överallt syns det att världen gått under, världen är väldigt tyst och ensam. Det har dock varit kul att spela tillsammans med andra och inte lika ensamt. Världen känns lagom stor. Pvp sättet är gjort på det sättet att efter level 5 kan du strida mot andra spelare, detta görs genom att du eller dom skjuter eller skadar dig varpå du kan välja att svara med samma mynt eller helt enkelt vända andra kinden till. Oavsett vilket du väljer så är det bra att du får välja.

Fallout 76 har en natt och dag cykel och det är på något sätt mysigt att besöka och spendera tid i den värld som Bethesda skapat. Miljöerna är varierande och eventsen som finns utsprida är både utmanande och roliga. Det finns en del att önska och vi hoppas Bethesda lyssnar på sina spelare och spelet känns inte riktigt helt färdigt, men efter några patchar borde det bli betydligt bättre. Hur den färdiga produkten blir får vi svar på den 14 e november då Fallout 76 släpps till PlayStation 4, Windows och Xbox One.

LionessBex’s åsikt:

Fallout 76 tror jag kan bli ett riktigt bra spel där många kommer att tycka om den öppna världen. Utforskandet och äventyret gör att man lätt fastnar och man kan bara inte sluta spela. Man vill helt enkelt fortsätta att klara av sina uppdrag och göra sin karaktär starkare genom att slåss mot fienderna och skapa samt bygga utrustning, vapen och andra användbara ting till sig själv. Allt för att överleva ute i vildmarken år 2102. Även om miljön imponerade mig så fort jag startade spelet så var grafiken i betan si sådär, är det kanske för att det är samma grafikmotor (Creation Engine) som användes även i Fallout 4, som är ett år gammalt? Men jag hoppas att den kommer bli så mycket bättre när Fallout 76 släpps.

Jag har tidigare spelat Fallout Shelter (recensionen på det hittar ni här) och det är en stor skillnad på det om man jämför den med Fallout 76. Samma fokus gäller, men själva gameplay är helt annorlunda. Att man var ensam spelare i betan tycker jag var ganska skönt för då kunde man koncentrera sig mer på sig själv, men när man väl har levlat och kommit långt i spelet kan det bli roligare med sällskap för att anta svårare utmaningar i spelet. Världen känner jag till samt fienderna och eftersom att jag fastande för Fallout Shelter så finns det ingen tvekan om att jag skulle fastna för Fallout 76. Natt och dag cykeln gör det hela spännande då man får vara ute även när det är mörkt, blir lite ”skräckspel-känsla” över det hela med till exempel zombies eller Slenderman. Speciellt med alla ghouls springandes om natten, inte så trevliga ”zombieliknande” varelser. Jag kan knappt vänta tills Fallout 76 släpps, jag tror att det kommer bli sjukt roligt att spela det och många timmar kommer att läggas ned på det.